Citat:
Ursprungligen postat av
Mossbollen
Smärtsamt träffsäker… det är kaos hemma, saker helt ur min kontroll så enda sättet att få grepp på verkligheten är genom arbetet. Jag står faktiskt inte ut med mig själv, men släpper jag kontrollen på jobbet har jag inget.
Aha ok, beklagar. Men som sagt, perfektion är en illusion och allt annat blir lidande när man jagar efter den.
Och risken är väl att du pressar dig bortom din gräns, så att du kör slut på dig själv på kuppen. Om inte du redan har gjort det förstås. För, om jag kommer ihåg rätt så började det inte gro igen på riktigt hemma, förrän jag var väldigt långt nergången i min hälsa, dvs flera år in på sjukskrivningen.
Och då har vi inte ens pratat om hur ödesdigert det är att du gör dig ovän med kollegorna på jobbet heller. Blir du det på riktigt, så kommer det antagligen att bli ännu svårare att komma tillbaka efter en eventuell sjukskrivning också. Dvs om dom märker att arbetsplatsen känns skönare och funkar bättre utan dig, för i så fall kommer du inte att känna dig välkommen när du ska försöka börja jobba igen.
Så börja sluta fred med dina kollegor redan imorgon!!!
Förmodligen behöver du "bara" bli en lite bättre vän med dig själv, precis som jag. Och när du blir det så kommer det att bli mycket lättare att odla relationerna med kollegorna också. Och det blir sjukt mycket lättare att göra sig förstådd med människor när man börjar tycka att man duger som man är också. När man är lite mer avslappnad med sig själv.
Och du kommer förmodligen få det mycket lättare att anpassa din ambitionsnivå efter situationen också, när du blir bättre vän med dig själv. Däremot, så länge du är låst i perfektionsläget så kan du aldrig spara på krutet, och därför har du inga krafter kvar till fritid och privatliv.
För mig blev tvången och röran inte ett problem förrän jag blev vegan, alkoholist och missbrukare av ADHD-medicin på samma gång, och allt det inträffade efter att jag hade gått i väggen och bilvit sjukskriven. Medan jag fortfarande jobbade så var det stressen och mina överdrivna krav på mig själv som gjorde att jag inte orkade. Iofs var jag såpass oorganiserad på jobbet att jag förmodligen ansågs som en kaotisk men överambitiös person, snarare än en perfektionist. Vilket gissningsvis inte stöter sig med kollegor på samma sätt som om man är en besserwissertyp av perfektionist.
Hade hursomhelst aldrig några större problem att samarbeta med kollegor på grund av mitt avvikande beteende. Men det blev desto svårare att knyta an till utomstående efter att jag hade slutat jobba istället. Dels för att min min hälsa försämrades förstås, men även pga att jag i många år hade identifierat mig med min yrkesidentitet. Och så fort den hade fallerat så kände jag mig som den största losern i världshistorien, och då blev det på allvar svårt med orken över huvud taget. För att inte tala om hur svårt det blev att stå ut med både mig själv och andra människor - när jag inte hade min (falska) yrkesidentitet att klamra mig fast vid. Det är ju liksom jävligt mycket lättare att komma undan med att inte vara så socialt skillad (även på fritiden), så länge man kan skylla på att man har ett stressigt men viktigt och utmanande jobb. Sen blir det desto svårare däremot, när du blir långtidssjukskriven från ett jobb som inte vill ha dig tillbaka. Och när försökringskassan börjar jaga dig fast du blir sjukare för varje månad som går.
Men allt har långsamt blivit mycket bättre sedan jag har börjat ta hand om mig själv bättre. Jag började äta kött igen, och slutade med attentin, alkohol och "allt som stimulerar" (dvs socker, koffein, snabba kolhydrater och ffa vete). Plus lägger mig tidigt på kvällarna. Även om jag aldrig hann komma tillbaka till arbetet innan min hälsa började vända åt rätt håll igen. Har idag sjukersättning sedan några år tillbaka.
Vet inte om det kan vara nån hjälp för dig, men för mig så verkar många av mina psykiska kantigheter ha varit kopplade dålig kost och livsstil.
EDIT:
PS. Oj helvete vilken lång text det blev. Beklagar, men jag får skylla på ämnet berör mig, och jag passade väl i ärlighetens namn på att försöka reflektera över min egen situation, som nåt slags självterapi. Hoppas inte du känner att har tryckt ner dig i skorna ytterligare, för det var absolut inte min mening.