Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Så HR har krav att man ska gå igenom den formella processen men rekryterande chef har mandat att själva definiera denna process så den blir skitjobbig?
Och nästa gång det ske rekryteras och han vill ha en extern kandidat så är vips samma process enkel?
Ja, HR har krav att man ska gå genom den formella processen, vanligen innefattande att alla ansökningar skickas in via HR-systemet, att chefen sköter den inledande dialogen samt att HR är med och har en intervju längre fram. Utöver detta referenstagning osv.
Har chefen en kandidat som denne själv gärna vill tillsätta finns ju därmed ett intresse att runda denna monsterprocess och bara kunna "ta in" personen, som man gjorde förr så att säga.
Har själv varit med om att en chef för en annan avdelning velat värva mig en gång, men att chefen flaggade just för att HR kommer att ryta ifrån om jag bara blir övervärvad, så jag fick i uppdrag att själv skriva ihop en annons för tjänsten, jag skulle då utforma annonsen på ett sådant sätt att enbart min profil passade för jobbet var direktivet.