2025-06-25, 21:15
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Förväntas den jobbsökande svara på frågor OM processen?

Just det har jag varit med om men jag bryr mig faktiskt inte, jag svarar bara neutralt för att slippa vidare diskussion.

Hela jobbmarknaden i Sverige är så plastig och tillgjord, ändå anställs det mängder av idioter som har svårt samarbeta eller andra konstiga sociala egenheter som avviker.
Citera
2025-06-25, 21:42
Avslutad
Citat:
Förväntas den jobbsökande svara på frågor OM processen?

Jepp och svarar man inte så försöker de igen.
Citera
2025-06-26, 06:39
Medlem
fimbuls avatar
Det hela beror på den växande cancersvulsten HR som håller på att döda många av Sveriges större företag.

Genom att ha en så invecklad anställningsprocess som möjligt försöker HR motivera sin egna existens.
Citera
2025-06-26, 10:08
Medlem
HR-sektorn har tillåtits växa sig för stor. All HR-personal som annan HR-personal rekryterat måste sysselsättas och anställningsprocessen blir en jätteapparat. Som hela tiden kräver ny HR-personal.

Med det sagt finns det väl inget "vanligt kontorsjobb" som kräver 40 timmar av den sökande...?
Citera
2025-06-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Just det har jag varit med om men jag bryr mig faktiskt inte, jag svarar bara neutralt för att slippa vidare diskussion.

Hela jobbmarknaden i Sverige är så plastig och tillgjord, ändå anställs det mängder av idioter som har svårt samarbeta eller andra konstiga sociala egenheter som avviker.

Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Jepp och svarar man inte så försöker de igen.

Vad man tycker om processen?
Vad man själv skulle ha som nästa steg?
Om man kan gissa deras nästa steg?
Eller vad är det för frågor de ställer om rekryteringsprocessen? Det är ju den som ska anställa som i stort äger processen så jag tycker bara det låter jättekonstigt?
Citera
2025-06-26, 17:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Så HR har krav att man ska gå igenom den formella processen men rekryterande chef har mandat att själva definiera denna process så den blir skitjobbig?
Och nästa gång det ske rekryteras och han vill ha en extern kandidat så är vips samma process enkel?

Ja, HR har krav att man ska gå genom den formella processen, vanligen innefattande att alla ansökningar skickas in via HR-systemet, att chefen sköter den inledande dialogen samt att HR är med och har en intervju längre fram. Utöver detta referenstagning osv.

Har chefen en kandidat som denne själv gärna vill tillsätta finns ju därmed ett intresse att runda denna monsterprocess och bara kunna "ta in" personen, som man gjorde förr så att säga.

Har själv varit med om att en chef för en annan avdelning velat värva mig en gång, men att chefen flaggade just för att HR kommer att ryta ifrån om jag bara blir övervärvad, så jag fick i uppdrag att själv skriva ihop en annons för tjänsten, jag skulle då utforma annonsen på ett sådant sätt att enbart min profil passade för jobbet var direktivet.
Citera
2025-06-27, 00:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är detta kanske ett sätt för arbetsgivarna att skrämma bort externa sökande, så att de istället får tillsätta nån internt?

Så kan det vara. Men det kan också finnas andra förklaringar, som dessutom kan smaverka.
T.ex. om man har många sökanden har man rent praktiskt inte tid att gå igenom alla. Alltså skickar man ut ett blaj-test som skall fyllas i. Dom som inte gör det går bort. Billigt och snabbt sätt att minska arbetsbördan.
Dessutom: Många rekruterare vill ha foilk som verkligen "brinner för jobbet". En som harvar igenom menignslösa tester och tar sig tid till 4 interjuver måste ju vara SÅ intresserad av att jobba just där. Något som en som tycker att 2 interjuver räcker helt OK inte är.

Sedan skall ju HR ha något att fördriva dagarna med också. Dom måste helt enkelt kunna visa upp något för att motivera sin existens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in