2025-06-25, 11:46
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Om jag skulle skapa en NFT (digital konst) och sen lägga ut den för 500 tusen kronor, och sen köper en annonym köpare den med bitcoin eller monero, riskerar jag åka dit?

Ett vanligt sätt att tvätta sina ryptovalutor är att göra på det sättet nämligen och att någon lyckas sälja en NFT för 500k första gången får anses som smått otroligt, kanske lika stor chans som att vinna 1 miljon på triss.
Själva penningtvätten går till så att man har svarta/olagliga bitcoin eller annan krypto och sedan skapar ett annat konto och köper av sig själv.

Grejen är dock att polis och myndigheter aldrig skulle kunna bevisa att jag köpt av mig själv om jag gör på rätt sätt.
Tex om jag växlar mina bitcoin till monero och skickar till olika wallets så är det i princip ospårbart.
Sen använder jag vpn+TOR+VPS eller bara har en helt annan mobil i en helt annan stad långt ifrån mig där jag sitter på annat ip, då går det aldrig koppla till mig.

Rent juridiskt kommer väl jag endast behöva visa mitt eget konto och ge dom min wallet adress för det finns inte mycket anat jag kan göra.
Polisen kan väl kontakta hemsidan där NFT såldes och på så sätt få mer info om den som köpte min NFT?
Just att köparen är annonym, kommer det vara ett problem?
Det är i princip omöjligt för dom att bevisa att jag tvättat pengar såhär även om misstanken är väldigt stor.
Det är ungefär som att polisen hittar en hög med sedlar värt 500 tusen kronor hemma hos dig och du bara säger att du fick dom av en okänd man på gatan som ville ge bort dom, nästan i den stilen.
Enda som skiljer är att jag faktiskt kan bevisa hur det gått till och var jag fått mina pengar ifrån.
Citera
2025-06-25, 12:38
Medlem
Kan dom inte bevisa nåt åker du väl inte dit?
Så tänker jag iaf.

Sen att sannolikheten för att du ska lyckas sälja en nft för flera hundra lök är extrem låg är en annan sak.
Hade varit intressant fall att se i domstol för som du säger är det i princip omöjligt att bevisa du köpt av dig själv, monero går ej att spåra och använder datorn korrekt kommer ingen veta det var du som köpte av dig själv.
Citera
2025-06-25, 12:39
Borde väl finns sidor med vettig KYC?
Citera
2025-06-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
Borde väl finns sidor med vettig KYC?

Fast om man väljer en sida utan KYC då?
Inget olagligt i det precis som att du kan köpa bitcoin av någon utan kyc
Citera
2025-06-25, 12:48
Medlem
Pengar blir ju inte vita bara för att det inte går att utreda ursprunget? Snarare tvärtom, pengar är bara vita om ursprunget är känt, en slags omvänd bevisbörda
Citera
2025-06-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Pengar blir ju inte vita bara för att det inte går att utreda ursprunget? Snarare tvärtom, pengar är bara vita om ursprunget är känt, en slags omvänd bevisbörda

Nuförtiden kan ju staten förverka egendom även utan brottsmisstanke. Enda kravet är att det ska anses sannolikt att egendomen anskaffats genom brott.
Citera
2025-06-25, 13:48
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Nuförtiden kan ju staten förverka egendom även utan brottsmisstanke. Enda kravet är att det ska anses sannolikt att egendomen anskaffats genom brott.

Fast skillnaden här är ju att det finns bevis.
Tänk dig att du tillverkar ett bord och lägger ut det för 30 tusen på blocket, någon swishar dig och sen är allt klart.
Precis så går det till med NFT köp också och alla bevis finns ju då, transaktioner, var du sålde varan, och att du själv tillverkade varan.
Citera
2025-06-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det är annorlunda än ts exempel.
I ditt fall så har en person köpt något dyrt och sedan inte kan uppvisa kvitto men även då kan det bli problem om man anser du lever över dina tillgångar.

Har du tjänat 300 tusen per å senaste 5 åren men har guld och 2 rolexklockor hemma för 1.5 miljoner är det i praktiken omöjligt att du köpt dessa saker med vita pengar.

I TS fall är det han själv som tillverkar varan och där är den stora skillnaden.
Även om 500 tusen är extremt så är det inte ovanligt att privatpersoner tillverkar saker och säljer.
Har sett epoxybord gå för tusentals kronor på tradera och blocket och dom kommer inte åka på penningtvätt eftersom det är dom själva som tillverkat varan.
Hade dom istället köpt ett bord för 500k och sedan sålt det hade dom behövt bevisa var dom köpte det och förmodligen hur dom kunde ha 500k fråm början när dom går på soc bidrag
Citera
2025-06-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Det är annorlunda än ts exempel.
I ditt fall så har en person köpt något dyrt och sedan inte kan uppvisa kvitto men även då kan det bli problem om man anser du lever över dina tillgångar.

Har du tjänat 300 tusen per å senaste 5 åren men har guld och 2 rolexklockor hemma för 1.5 miljoner är det i praktiken omöjligt att du köpt dessa saker med vita pengar.

I TS fall är det han själv som tillverkar varan och där är den stora skillnaden.
Även om 500 tusen är extremt så är det inte ovanligt att privatpersoner tillverkar saker och säljer.
Har sett epoxybord gå för tusentals kronor på tradera och blocket och dom kommer inte åka på penningtvätt eftersom det är dom själva som tillverkat varan.
Hade dom istället köpt ett bord för 500k och sedan sålt det hade dom behövt bevisa var dom köpte det och förmodligen hur dom kunde ha 500k fråm början när dom går på soc bidrag

Precis så ja, jag är tillverkaren av NFT och kan då inte bevisa så mycket egentligen annat än att jag skapat den och sålt den
Citera
2025-06-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast skillnaden här är ju att det finns bevis.
Tänk dig att du tillverkar ett bord och lägger ut det för 30 tusen på blocket, någon swishar dig och sen är allt klart.
Precis så går det till med NFT köp också och alla bevis finns ju då, transaktioner, var du sålde varan, och att du själv tillverkade varan.

Ja, men om du säljer till "någon anonym" så har du ju inte gjort något för att säkerställa ursprunget till de pengarna?
Vet faktiskt inte vilket ansvar man har som privatperson men företag har relativt högt ställda krav. Det är därför märklare inte accepterar annat än att betalningen går via banker för då är det bankerna som gör ursprungskontroll.
Citera
2025-06-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ja, men om du säljer till "någon anonym" så har du ju inte gjort något för att säkerställa ursprunget till de pengarna?
Vet faktiskt inte vilket ansvar man har som privatperson men företag har relativt högt ställda krav. Det är därför märklare inte accepterar annat än att betalningen går via banker för då är det bankerna som gör ursprungskontroll.

Men om jag på fake köparkontot gör KYC och verifirerar kontot med ett namn och adress från typ nåt land som inte delar information med sverige, då kan polisen/skatteverket inte verifiera att den personen är äkta och faktiskt köpt av mig.
Jag skulle även kunna gå in på ett forum och be någon riktig person skapa och verifiera kontot med id och allt.
Sen även om köparkontot stog på en perso som hette kalla anka och bodde på kukvägen 22 i fittby så skulle inte det automatiskt betyda att det är penningtvätt eftersom många som håller på med krypto/nft vill vara annonyma.
När jag köpte krypto på localbitcoin använde jag aldrig mitt riktiga namn när jag verifierade kontona.

Ja det är en bra fråga, jag kan ju utan problem sälja en mobil för 10k till en person på stan utan att jag vet vem han är och han betalar med kontanter, tror jag då iaf.
Problemet blir när man sen ska sätta in dessa 10k på banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in