2025-06-24, 20:18
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Åkesson: Jag ber om ursäkt till judar i Sverige

Jimmie Åkesson har tagit del av Sverigedemokraternas vitbok.

I sitt tal i Almedalen beklagar partiledaren den antisemitism som tidigare funnits i partiet.

– Jag ber om ursäkt för att mitt parti på den tiden kunde uppfattas som hotfullt och skrämmande för judar i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...udar-i-sverige

Han ber om ursäkt personligen och å sverigedemokraternas vägnar att det fanns en tid då mitt parti huserade antisemitiska värderingar. Och beklagar djupast och ber om ursäkt att mitt parti på den tiden kunde uppfattas som hotfullt och skrämmande hos judar i Sverige.

Han får rungande applåder av alla sverigedemokrater i publiken.

Är det rätt av honom att be om ursäkt? Bör judarna godta ursäkten?

Den evige hinner ikapp dem alla verkar det som.
Trump svek sitt parti och stöd genom att börja kriga å Israels vägnar. Jag förstår inte vad SD eller Jimmy för den delen ska be om ursäkt för?
Livrädd är han förmodligen om inte annat.
Citera
2025-06-24, 20:18
Medlem
Åkesson verkar ha insett vilken grupp det är som sitter på makten nu när han hamnat i regering.
Citera
2025-06-24, 20:20
Medlem
Sinnerstens avatar
Nu när SD är endel av teatern så förstår jag att det verkar logiskt och till och med nödvändigt.

Att Gaza numera är en grusplan och att problemet med Sionism och dess medlöpare, torde vara tydligt spelar tydligen ingen roll.

Kom igen nu, det är väl ingen normalt funtad person som bara drar allt och alla över en kam.

Men att bortse från vad som hänt och händer i realtid är ju mer än konstigt.

Det är ju till och med onyanserat.
Citera
2025-06-24, 20:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Fantastiskt bra av Åkesson. Men det behöver knappast sägas, SD är väl riksdagens mest Israelvänliga parti idag, tillsammans med KD.

Ruggigt bra!
Citera
2025-06-24, 20:24
Medlem
1. Sverige och SD har inget att be judarna om ursäkt för. Om de så tycker kan de ju lämna landet och makten bakom sig, men det ligger inte i deras agenda.
2. Judarna som grupp kommer aldrig att ställa sig bakom ett nationalistiskt parti som INTE är judiskt. Varje parti i Sverige som sätter den egna befolkningen och landet först kommer att bli attackerade av judarna. Söndra och härska samt sätta sina egna intressen gentemot de europeiska befolkningarnas är deras intresse.
3. Konflikten mellan Israel och Iran angår inte oss. Det är för berörda parter att sköta och det innebär att inte släppa in en enda MENAit till i Sverige. Skulle det mot förmodan bli en regimändring blir det ju dags att börja be icke assimilerade iranier att flytta hem. Trots allt, Pourmuktar har inga problem tydligen att åka på semester till Iran upprepade gånger.
Citera
2025-06-24, 20:26
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

I sitt tal i Almedalen beklagar partiledaren den antisemitism som tidigare funnits i partiet.

– Jag ber om ursäkt för att mitt parti på den tiden kunde uppfattas som hotfullt och skrämmande för judar i Sverige.

Han ber om ursäkt personligen och å sverigedemokraternas vägnar att det fanns en tid då mitt parti huserade antisemitiska värderingar. Och beklagar djupast och ber om ursäkt att mitt parti på den tiden kunde uppfattas som hotfullt och skrämmande hos judar i Sverige.

För några år sedan hade jag äran att få träffa en av överlevarna från Förintelselägren.
Han åkte runt i skolor och berättade.
Han fnös åt att NMR och skinnskallar skulle utgöra ett hot mot judarna i Sverige.
"Hotet finns bland muslimerna" sa han.
Så Åkessons ursäkt känns som en fjäsk, som pk.
Citera
2025-06-24, 20:29
Medlem
Jag stödjer hans ursäkt till fullo, speciellt som den garanterat kommer reta gallfeber på palestinaaktivisterna och vänstern.
Citera
2025-06-24, 20:29
Medlem
jhww82s avatar
Varför behövde JÅ be om ursäkt? Erkänner han att SD är ett parti som inte tycker judar och judendom hör hemma i Sverige precis som flera av hans partikamrater har utryckt och utrycker sig?

Eller försöker han locka väljare från KD och M?
Citera
2025-06-24, 20:31
Medlem
Tanachs avatar
Varför ber Jimmie om ursäkt till Sveriges judar, gasade Sverigedemokraterna judar? Hans ursäkt kommer alltid att ifrågasättas.
Citera
2025-06-24, 20:31
Medlem
Citat:

alla partier borde säga förlåt för skit dom gjort historiskt. bra gjort av SD, bara vinst av detta
Citera
2025-06-24, 20:33
Medlem
Tanachs avatar
Hans ursäkt kommer för alltid att ifrågasättas.

Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Varför behövde JÅ be om ursäkt? Erkänner han att SD är ett parti som inte tycker judar och judendom hör hemma i Sverige precis som flera av hans partikamrater har utryckt och utrycker sig?

Eller försöker han locka väljare från KD och M?
Citera
2025-06-24, 20:34
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Jag tycker det är rätt av honom! Ett erkännande av de fel som begåtts från partiets håll gentemot judar kombinerat med en ursäkt är ett viktigt steg i att ta ansvar för partiets förflutna och tyder på en vilja att gå vidare med större öppenhet samt respekt. Det är en moralisk nödvändighet som fler partier borde ta efter!

Begåtts? Snarare begås, för judehatet frodas fortfarande inom SD. Många inom SD tror fortfarande på att judar styr världen i bakgrunden. Var inte längesen som Björn Söder menade att judar i Sverige inte var svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in