• 5
  • 6
2025-06-30, 11:08
Moderator
Carlboms avatar
Äger en Wahlbeck-tavla som jag köpte för 10 000 kr för många år sen på nåt event utanför Stockholm. Den står nu inslagen i garaget för finns ingen bra plats för den hemma. Vet inte om jag var berusad eller tyckte jag hade för mycket pengar på kontot när jag köpte den, men tvivlar på att jag får tillbaka ens i närheten av den summan om jag skulle sälja den idag så den kan lika gärna stå där och damma.

Onödigt impulsköp jag kunde varit utan.
Citera
2025-06-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Konst är ju egentligen inte mer värt än vad ramen och duken kostar begagnat.
Värdet är fiktivt. Majoriteten av konstsamlare är investerare, eller gillar att ha saker som kostar mycket, de begriper inte något av konst i grunden.
Värdet på många konstverk är upptrissade priser. Så vad Peter skulle kunna göra är som många andra konstnärer och gallerister gör är att skapa ett värde genom att man själv köper verket via en bulvan till ett påhittat pris.
Pengarna går ju bara tillbaks till en själv. Så då gör man det några gånger på auktion, och vips så är tavlans värde samma som det sista försäljningsvärdet, 10 miljoner .

Ja så är det, men det är en bubbla som kommer spricka såklart.

Kvalité, nästan över gränsen till det möjliga är det enda som kommer stå kvar.
Citera
2025-07-06, 14:07
Medlem
sebertos avatar
Wahlbeck är sveriges överlägset bästa komiker. Gott så men Konsten är att efterlikna med en chimpans som försöker kopiera Bengt Lindström.
Citera
2025-08-12, 10:34
Medlem
Insidertips: Flera kommuner ska köpa. Lär då ta fart ordentligt.
Senast redigerad av 5z 2025-08-12 kl. 10:41.
Citera
2025-08-12, 13:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Förutsättningar finns för att han åtminstone ska vara ihågkommen om femtio år. Han har en bisarr framtoning, gjort och sagt många galna saker och blivit cancelad. Alla förutsättningar för att bli en kultfigur.

Lars Lerin, Lena Cronqvist och Ernst Billgren kommer man rycka på axlarna åt i framtiden. Ofarligt etablissemangs-skit, som bara funkar i sin egen samtid.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in