Citat:
Ursprungligen postat av
Blaajj2.0
Jag börjar med och säga att jag inte vet var denna tråd bör ligga, moderator får eventuellt flytta den.
Jag känner mig som sagt väldigt vilsen i livet. Jag är i 20-årsåldern, bor hemma, pluggar på universitetet och tränar regelbundet (fotboll/gym). Men jag tvivlar på om utbildningen är rätt, har svårt att få nya vänner, aldrig haft en flickvän, och har ännu inte tagit körkort. De få barndomsvänner jag har kvar glider ifrån mig – de får partners och flyttar.
Jag oroar mig ständigt: Tänk om jag blir ensam för alltid? Mina närmaste kommer ju inte alltid finnas kvar. Det känns som om jag borde vara glad i min ålder – men jag är det inte. Alla andra verkar ha riktning, medan min trygghet försvunnit. Det jag trivdes med under grundskolan är borta, och jag vet inte längre vad jag vill eller hur jag ska hitta glädje igen.
Vad kan jag göra?
Det enda som ger mig lite tröst är tanken på att mitt liv ändå haft ljusa stunder – det finns de som haft det betydligt värre.
Det är inte fel på dig. Du är bara ung och i en brytningstid.
Vad du kan göra...
Mycket av det du gör är ju redan bra fortsätt med det. Som t.ex. att vara disciplinerad med pengar och träna.
Körkort bör du enligt min mening ta, det ger en frihet även om man inte måste ha bil. Vissa jobb kräver också körkort.
Om du tvivlar på utbildningen ta ett sabbatsår ifrån den eller en termin åtminstone och gör något annat, gå till exempel en utbildning på folkhögskola där du också bor på området så får du träning i det sociala.
Kan dock lova dig att alla andra inte alls har koll på livet och är glada med riktning, de är mest troligt lika vilsna inuti som du. De bara döljer det bättre.
Oron bör du nog försöka hitta sätt att mildra/hantera. Och vad som fungerar måste du finna ut själv. Yoga, andningsövningar, meditation, kosttillskott, isbad, skogen, kamomillte m.m. m.m. allt sånt funkar men respektive fungerar inte för alla - du måste hitta din väg och det kan du bara göra genom att prova.
Kärleken kommer. Mest troligt när du inte söker den.
Vill du ha korta relationer så hjälper en öl eller ett glas vin, också i att träffa nya vänner. (Alltså uppmuntrar inte till stor konsumtion)
Vad du absolut INTE ska göra är att lyssna på de som driver på om manosfärer, Tate och Pettersson. Herregud, det blir liksom inte bra folk av de som har dessa "husgudar".
Var en vettig människa. Det kommer bli bra, det tar bara lite tid. Heja heja