• 9
  • 10
2025-07-13, 01:02
Medlem
HRTs avatar
Bästa typ 7 min om ryssland o putin
https://www.youtube.com/watch?v=qNjRIqyXf5g
Citera
2025-07-13, 06:02
Avstängd
Reagan kapprustade med Sovjetunionen och landet kollapsade, det är alltså det bästa sättet att hantera Ryssland
Citera
2025-07-13, 14:31
Medlem
oarligs avatar
Not only the EU rearm, even Russia will also rearm.
Citera
2025-07-14, 06:05
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conquista1492
Finns det inte bättre sätt att bygga säkerhet än att militarisera hela samhället?

>Nu ligger vi där vi ligger, och Ryssland/Sovjetunionen/Ryssland har aldrig varit en god granne. Stalin/Sovjet kom att bestämma östra Europas gränser efter andra världskrigets slut. Förutom att hela Baltikum blev en del av Sovjetunionen tog Stalin landområden från Finland, Tyskland, Polen, Tjeckoslovakien, Rumänien, och Japan.

För att långsiktigt få slut på Rysslands aggressionskultur, ser jag ingen annan lösning än att landet förr eller senare måste ockuperas, och gå igenom motsvarande reningsbad som Tyskland, och Japan under decennierna efter andra världskriget.
Citera
2025-07-15, 17:03
Medlem
Conquista1492s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
>Nu ligger vi där vi ligger, och Ryssland/Sovjetunionen/Ryssland har aldrig varit en god granne. Stalin/Sovjet kom att bestämma östra Europas gränser efter andra världskrigets slut. Förutom att hela Baltikum blev en del av Sovjetunionen tog Stalin landområden från Finland, Tyskland, Polen, Tjeckoslovakien, Rumänien, och Japan.

För att långsiktigt få slut på Rysslands aggressionskultur, ser jag ingen annan lösning än att landet förr eller senare måste ockuperas, och gå igenom motsvarande reningsbad som Tyskland, och Japan under decennierna efter andra världskriget.

Jag håller helt med om slutsatsen.
För att få ett långsiktigt slut på Rysslands aggressiva kultur krävs något mer än sanktioner och halvhjärtade förhandlingar. Jag ser faktiskt ingen annan lösning än att landet någon gång i framtiden måste genomgå ett fullständigt nederlag – och därefter en djupgående omdaning, likt den Tyskland och Japan genomgick efter andra världskriget.

Ett sönderfall, följt av en återfödelse som en "fågel Fenix", är nödvändigt. Det är först efter ett sådant nederlag som verklig förändring kan ske – mot demokrati, fungerande institutioner och en ekonomi som inte bygger på råvaruexport och kleptokrati.

Ukraina visar vägen: att bygga ett land som folk vill flytta till, inte ifrån. Men det kräver något fundamentalt först. Tyvärr verkar ett fullständigt militärt och politiskt nederlag för Ryssland vara det enda som kan öppna dörren för verklig förändring.
Citera
2025-07-15, 18:40
Medlem
1. Ryssland kan inte hålla ut med kriget i all evighet. Tecken på att det INTE går är att Putin och FSB avrätta personer inom den egna cirkeln och bland storföretagen titt som tätt. Detta i sig är ett tecken på att det finns ett visst "missnöje" inom eliten.

Skulle dock sagda FSB även börja bli avpolletterade är risken att Putin själv blir drabbad av fönsterhopp.

2. Kriget är inte ekonomiskt och försvarspolitiskt försvarbart ur rysk synvinkel. Landet har förlorat mer än de har vunnit. Nu är det enbart en prestigefråga för Putin, INGET annat.

Tidigare neutrala länder har gått med i NATO. Ukraina står på tur för både EU och NATO. Ryssland har förlorat närmare 1 miljon man, både sårade och döda. Tusentals stridsvagnar och pansarskyttefordon. Kanske 20-30% av BNP går till försvarsmakten och ryska företag går under när de tvingas finansiera kriget genom köp av ryska statsobligationer.

3. Kan Ryssland fortsätta? Jovisst, men hur länge och för villiga är eliten och det ryska folket att ställa upp. T.o.m. Saddam gav upp efter 8 år TROTS att den irakiska armen aldrig varit bättre utrustad visavi den iranska försvarsmakten just då. Hade jag varit Saddam hade jag försökt ta Khuzestan provinsen först innan jag strävat efter samtal med Teheran, men han valde att avsluta kriget. Det gav Saddam ytterligare några år vid makten, men likväl valde idioten att ta krig till nästa nivå med Kuwait och omvärlden.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in