Citat:
Ursprungligen postat av
Batagare
>Nu ligger vi där vi ligger, och Ryssland/Sovjetunionen/Ryssland har aldrig varit en god granne. Stalin/Sovjet kom att bestämma östra Europas gränser efter andra världskrigets slut. Förutom att hela Baltikum blev en del av Sovjetunionen tog Stalin landområden från Finland, Tyskland, Polen, Tjeckoslovakien, Rumänien, och Japan.
För att långsiktigt få slut på Rysslands aggressionskultur, ser jag ingen annan lösning än att landet förr eller senare måste ockuperas, och gå igenom motsvarande reningsbad som Tyskland, och Japan under decennierna efter andra världskriget.
Jag håller helt med om slutsatsen.
För att få ett långsiktigt slut på Rysslands aggressiva kultur krävs något mer än sanktioner och halvhjärtade förhandlingar. Jag ser faktiskt ingen annan lösning än att landet någon gång i framtiden måste genomgå ett fullständigt nederlag – och därefter en djupgående omdaning, likt den Tyskland och Japan genomgick efter andra världskriget.
Ett sönderfall, följt av en återfödelse som en "fågel Fenix", är nödvändigt. Det är först efter ett sådant nederlag som verklig förändring kan ske – mot demokrati, fungerande institutioner och en ekonomi som inte bygger på råvaruexport och kleptokrati.
Ukraina visar vägen: att bygga ett land som folk vill flytta till, inte ifrån. Men det kräver något fundamentalt först. Tyvärr verkar ett fullständigt militärt och politiskt nederlag för Ryssland vara det enda som kan öppna dörren för verklig förändring.