2025-06-25, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Naklos
Hej, jag coachar en kompis som aldrig gymmat förr, 1.95 cm, 130 kg. Han har alla klassiska "kontors"-issues att träna bort, t ex förkortad höftböjarmuskel, som vi stretchar med utfall med handvikter.

Men han har också förkortade hälsenor så att han inte kan sitta på huk med hälarna i golvet. Sätter han sig på huk och försöker få i hälarna tippar han bakåt. Vid knäböj ska man komma så långt ned att framsida lår är horisontellt 90 grader, men han är minst 20 grader högre och kommer inte ned.

Jag har visat honom en stretch som egentligen är tänkt att stretcha Fascian i fotvalvet, något jag blev lärd efter att jag fick inflammerad fascia pga höga squatvikter.

Övningen ser ut så här: https://www.mayoclinic.org/-/media/kcms/gbs/patient-consumer/images/2013/08/26/10/53/ds00508_im02897_mcdc7_foot_stretchesthu_jpg.jpg

(sorry, vet inte hur man embeddar länkar här)

Utöver den kör jag knäböj och marklyft med polaren, i hopp om att övningarna själva "automatiskt" förlänger hans hälsenor.

Vet ni något snabbare sätt till långa hälsenor? Borde jag tvinga honom att sitta på en yogamatta i japansk "Seiza"-position? Det är ju just vika benen han har svårt för.

Jag brukar stretcha mina hälsenor med den här övningen. Fast jag har en bok under främre delen av foten.
https://xn--hlsporrekliniken-vnb.se/wp-content/uploads/2021/03/vadstretch-1.gif

Jag tycker det låter som att din polare har balansproblem eller klen corestyrka.
Du kan be honom prova frontböj och se om han lättare kommer ner.
Citera
2025-06-25, 17:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det tråkiga svaret är att det inte går att stretcha hälsenan. Jag såg ett test där man belastade en hälsena från en död person med 800kg och den blev inte en millimeter längre.
Det är snarare muskeln man förlänger, men effekten blir densamma, ökad rörlighet.

Excentrisk tåhävning kan vara nyttigt:
https://www.youtube.com/watch?v=7xbKZKb-o1w

Går bra med en hög tröskel också. Lägg gärna på en handduk så det blir lite mjukare för foten.
Citera
2025-06-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
han kan skita i skitövningar som böj och mark och köra nåt vettigare istället.

alla är inte byggda för dessa övningar och det finns bättre alternativ.
Nej är man invalid eller grovt handikappad så blir det svårt.
90% har bara dålig rörlighet.
Kan män som väger 150+ kg och är 190+ cm långa göra bra knäböj, så kan majoritet av alla vanliga människor lära sig göra något så enkelt som att göra en knäböj vilket i praktiken är att kunna sätta sig på huk och göra ifrån sig som vi är gjorda för.
Tittar man i Asien bland annat så sitter 80 åringar på huk utan problem, är man säg 25-50 år gammal och har inte några svåra skador så är det ju garanterat stillasittandet som gjort en fysiskt handikappad.

Kan man inte göra knäböj för att man saknar rörlighet så börja där istället för att hitta alternativ övningar med begränsat rörelsemönster så att man fortsätter vara begränsad.
Citera
2025-06-25, 18:20
Medlem
Citat:
Hej, jag coachar en kompis som aldrig gymmat förr, 1.95 cm, 130 kg. Han har alla klassiska "kontors"-issues att träna bort, t ex förkortad höftböjarmuskel, som vi stretchar med utfall med handvikter.

Men han har också förkortade hälsenor så att han inte kan sitta på huk med hälarna i golvet. Sätter han sig på huk och försöker få i hälarna tippar han bakåt. Vid knäböj ska man komma så långt ned att framsida lår är horisontellt 90 grader, men han är minst 20 grader högre och kommer inte ned.

Jag har visat honom en stretch som egentligen är tänkt att stretcha Fascian i fotvalvet, något jag blev lärd efter att jag fick inflammerad fascia pga höga squatvikter.

Övningen ser ut så här: https://www.mayoclinic.org/-/media/kcms/gbs/patient-consumer/images/2013/08/26/10/53/ds00508_im02897_mcdc7_foot_stretchesthu_jpg.jpg

(sorry, vet inte hur man embeddar länkar här)

Utöver den kör jag knäböj och marklyft med polaren, i hopp om att övningarna själva "automatiskt" förlänger hans hälsenor.

Vet ni något snabbare sätt till långa hälsenor? Borde jag tvinga honom att sitta på en yogamatta i japansk "Seiza"-position? Det är ju just vika benen han har svårt för.
Hans problem är anklarna och inte hälsenan med största sannolikhet. Vidare så bör man göra aktiva rörlighetsövningar för att få rörlighet och inte stretcha som enbart ger temporär rörlighet utan direkt funktion.
Citera
2025-06-25, 18:27
Avstängd
Citat:
Det tråkiga svaret är att det inte går att stretcha hälsenan. Jag såg ett test där man belastade en hälsena från en död person med 800kg och den blev inte en millimeter längre.
Men det går att öka rörligheten genom att vänja kroppen vid en större rörelse i fotleden tex genom knäböjar.
Jag är tyvärr benägen att hålla med. Tränade som ung ca 35 timmar i veckan (ja, inte bara hälsenor då såklart) inom något där korta hälsenor är ett litet handikapp. Det hjälpte lite. Extremt lite.
Idag, när jag inte tränar/stretchar dem alls tror jag faktiskt de är ännu kortare än de ursprungligen var.
Sätt dig på huk är en fullständigt obegriplig uppmaning för mig. Vik dig som en fällkniv funkar fortfarande hyfsat
Citera
2025-06-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är snarare muskeln man förlänger, men effekten blir densamma, ökad rörlighet.

Excentrisk tåhävning kan vara nyttigt:
https://www.youtube.com/watch?v=7xbKZKb-o1w

Går bra med en hög tröskel också. Lägg gärna på en handduk så det blir lite mjukare för foten.
Man förlänger egentligen inte muskeln heller, det är nervsystemet som släpper ut rörelsen mer.
Det finns ett mjukvarustopp i hjärnan som stoppar rörelsen innan kroppen tar stopp, detta för att undvika skador. Men genom tex yoga där man rör sig mot endläget kan man vänja hjärnan att våga släppa ut rörelsen närmare det fysiska stoppet.
Citera
2025-06-27, 00:44
Medlem
Citat:
Man förlänger egentligen inte muskeln heller, det är nervsystemet som släpper ut rörelsen mer.
Det finns ett mjukvarustopp i hjärnan som stoppar rörelsen innan kroppen tar stopp, detta för att undvika skador. Men genom tex yoga där man rör sig mot endläget kan man vänja hjärnan att våga släppa ut rörelsen närmare det fysiska stoppet.
Senor och muskler kan bli längre med hyperplasi, men det tar väldigt lång tid och kräver kontinuerlig stretching/rörelse tränin

Men de är ju inte primärt det som gör skillnad utan nervsystemet som du nämner.
Vill däremot ha funktionell rörlighet så krävs det styrketräning i det yttre läget
Vill man som exempel kunna sparka med rakt ben framför sig rakt uppåt så behöver man ju både starka höfter och rörliga baksida lår.
Citera
2025-07-05, 20:33
Medlem
Citat:
Men han har också förkortade hälsenor så att han inte kan sitta på huk med hälarna i golvet. Sätter han sig på huk och försöker få i hälarna tippar han bakåt.
---
Knäböj varje dag utan vikt. Det tar tid men det fungerar.

Att försöka sitta i en Seiza-position är direkt obehaglig om man tillbringat några år på ett kontor (när blev jag så stel...). Men med lite nötande så går även det och jag tycker att den ökade rörligheten var värd besväret. Ett mjukt dubbelvikt liggunderlag som underlag gör det lite mindre obehagligt.

När ni lika håller på så lägg till en "Baddha Konasana".
Citera
2025-08-04, 05:37
Medlem
Pungsvings avatar
Man kan inte stretcha senor. Man kan stretcha muskler. Böj dig fram och vila fingertopparna mot golvet i 15 minuter. I den ställningen, tänk: Pungsving.
Senast redigerad av Pungsving 2025-08-04 kl. 05:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in