Citat:
Ursprungligen postat av
sanningenska
Hej alla
har aldrig tagit ett större lån i mitt liv men är på väg att göra de för att köpa bil
fattar dock inte en sak, om jag ska köpa en bil som kostar 100 000 och jag skriver i avtalet att jag vill betala av den i 5 år och då ska jag betala en viss summa i månaden och den totala kostnaden för bilen efter att jag betalat av en och samma summa i 5 år kommer bli 150 000.
Men om jag betalar in mer per månad och jag betalar av lånet på 2-3 år istället för det avtalade 5, är det OK att göra så? för jag tänker att långivaren har räknat med att jag kommer betala en specifik summa i månaden så att de kan få in mer pengar via räntan och om jag betalar av den på 3 år istället för 5 så kanske de bara får in 20k extra istället för 50k
förstår ni hur jag menar? är det något form av avtalsbrott att betala av lånet mycket tidigare?
Om lånet har en rörlig ränta så brukar det nästan utan undantag vara helt okej att extraamortera och bli av med lånet snabbare än den avtalade låneperioden. Att man har ett fast årtal för att lånet ska vara borta är för att då undviker man att folk lånar mer och mer pengar till de inte längre ens har råd med räntan. Ingen vill ju ha kvar sitt billån när det är dags att byta bil och då bli sittande med ännu större billån.
När det gäller lån med bunden ränta kan vissa regler komma in som gör att det är inte helt okej att förtidslösa lånet utan då kan man t.ex bli tvungen att ersätta bankens kostnader för den bundna räntan, men det brukar ändå gå bra att extraamortera.
Om man är osäker så fråga banken, men oftast har de automatiserat det mesta så där finns information om hur man gör för att extraamortera utan att behöva ta upp någon tid från bankens personal. Så kolla i appen, läs låneavtalen och se vad som sägs.