• 1
  • 2
2025-06-24, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lady84
Ni med panikångest. Vilken antidepressiv har fungerat bäst på er? Och vilka har ni testat?

Jag har testat setralin och 2 till jag glömt namnet på. Slutar bara med att jag går tillbaka till citalopram även fast den inte hjälper mig mycket är det den som hjälpt mig bäst. Nu är jag igen utmattad, depression och ständiga panikattacker. Så ny läkare vill bytta ut min antidepressiv.

Bästa mediciberingen vid panikångest är inte antidepressiva utan Xanor enligt mig dock närmast omöjlig att få utskriven
Citera
2025-06-24, 07:36
Medlem
semizones avatar
SSRI preparat är effektivt. Annars är KBT terapi mycket bra. Benzo skall man passa sig för, dessa ökar på panikångest i långa loppet på grund av tolerans abstinens. När glappet uppstår.
Citera
2025-06-24, 10:38
Medlem
Klas-Vegass avatar
När du säger att sertralin inte fungerade, blockerade den inte panikattacker?

Du behöver ju inte sluta helt. Många går på små underhållsdoser där allt funkar såväl snoppen som måendet.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-06-24 kl. 10:40.
Citera
2025-06-29, 12:52
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Xanor eller annan kortverkande benso. SSRI är total skitmedicin så kasta dem sockerpillrena åt helvete och kolla inte tillbaka, du säger ju själv att dem inte funkar? Du har rätt till adekvat behandling och det ska ingen läkare förvägra dig
Citera
2025-06-29, 13:00
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
SSRI preparat är effektivt. Annars är KBT terapi mycket bra. Benzo skall man passa sig för, dessa ökar på panikångest i långa loppet på grund av tolerans abstinens. När glappet uppstår.
Syftet med medicinering är inte att man ska trycka i sig sådant dagligen utan stoppa problemen och sedan arbeta bort det av egen kraft med läkemedel som avstängningsknapp.

Begriper inte hur så många av er tror att beroende/toleransökning är det allvarligare, när det som skadar är all slags onödigt intag av läkemedel.

Sitter du inte och lever med kroniska sjukdomar som kräver livslång behandling ska du inte äta mediciner dagligen. I kroniska sjukdomar så finns givetvis också sådana som räknas som psykiatriska sjukdomar men ångest är inte en nödvändigtvis kronisk åkomma.

Jsg var svårt sjuk i otroligt många år som då helt är försvunna i mitt liv. Utan benzo hade jag aldrig kunnat bli frisk och jag har aldrig behövt överkonsumera, skapa toleranshöjning eller beroende eftersom jag aldrig fick bort ångesten med läkemedel utan stängde ner det överlarmande systemet och arbetade därifrån mig frisk genom att på egen hand då återinlära mig att göra exakt allt i livet utan att få ångest av det. Hade aldrig fungerat utan benzo.

Sluta se piller som magiska lösningar! De är verktyg. Skulle du inte äta antibiotika för resten av ditt liv för att du gått med svår urinvägsinfektion, så ska du kanske inte se på andra tillstånd heller som något man sedan för alltid ska behandla och det dagligen.

Läkemedelsindustrin är en miljardindustri. De vill att ni ska äta skit dagligen men de tär inte samma sak som att det är ofarligt och harmlöst bara för att skiten inte är narkotikaklassat.
Citera
2025-06-30, 05:43
Medlem
semizones avatar
Tack för ditt passionerade försvar av benzo, trots att vetenskapen tydligt visar något annat. Det är alltid kul med alternativ verklighet!
Citera
2025-07-02, 09:19
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
Tack för ditt passionerade försvar av benzo, trots att vetenskapen tydligt visar något annat. Det är alltid kul med alternativ verklighet!
Du tycker alltid det är kul med permanenta bieffekter såsom icke övergående sexuell dysfunktion ens efter avslutad behandling, många har fått sina liv förstörda av denna bieffekt. Kraftigt förhöjd risk för självmord och fullkomligt brutala abstinensreaktioner när man sätter ut skiten (SSRI) men det kallar man alltså utsättningssymptom, hahah. Det var lättare för mig att vara utan 6mg Xanor i en vecka än att klippa ssri cold turkey. Dom vill inte säga detta men abstinens på så kallade (ja, låt oss vara transparenta och ärliga, att kalla det utsättningssymptom är bara ett sätt för storbolagen och deras ditsatta agenter se läkare att släta över att deras ”icke beroendeframkallande” mediciner kanske inte alls var så säkra) riskfria säkra icke vanebildande antidepressiva är mer psykiskt påfrestande än en avtändning på benso. Dessutom är antidepressiva helt värdelösa för människor med svår panikångest, dom är avsedda för depression och inom dom ramarna bör det väl också hållas kan man tycka för det finns effektiva läkemedel avsedda för ångest idag, den främsta läkemedelskategorin här är bensodiazepiner. Utifrån ditt förmätna snack om hur farligt benso är så skulle jag gissa på att du aldrig tagit så mycket som ens en oxascand i ditt liv och antagligen aldrig genomlidit en SSRI abstinens heller men det är vi många andra som har, jag har fått benso av läkare till och från i snart ett decennium, varför sitter inte jag på parkbänken och är värsta a-lagaren idag? Ditt jolmiga skitsnack om benso som en beroendeframkallande dödsdrog är applicerbart på kanske 1 av 20 som får det, ja. Det säger det mesta. Endast 1 av 8 som fått benso utskrivet av läkare står kvar på medicinen i över 5 år och denna enstaka person som fortfarande får den har uppenbarligen en läkare som tycker det är legitimt med fortsatt behandling. Nej, nu sköljer jag ner en tia stess och glömmer alla läkarkuksugande lowlifers på fb som bestämt hävdar hur ofarligt det är med ssri trots att bieffekterna är tiofaldigt gånger fler än benso som tydligen skulle vara dödsknark. Eh, nae, du får leta rätt länge bland folk som har eller har haft benso för att hitta en som gått ner sig på benso och förlorat allt men det är bara såna historier läkemedelsbolagen vill att du ska matas med
Senast redigerad av Kopparsulfatet 2025-07-02 kl. 09:24.
Citera
2025-07-03, 00:46
Medlem
Betablockerare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem