• 2
  • 3
2025-06-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Är freudiansk felskrivning ett uttryck för kvantfenomen eller deterministisk mekanik?

Jag skulle säga en konsekvens av hjärnans teknik för kognitiv komprimering, en avvägning mellan precision kontra tidsåtgång och belastning av korttidsminnet.
Citera
2025-06-25, 10:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är ett förutbestämt mönster i din neuronkonfiguration. Du väljer inte, det är en illusion.
Det tror du ju bara, baserat på långsökta resonemang om vad du tror dig förstå om det kanske mest komplexa fenenomenet i universum: vår hjärna.

Citat:
Men de slumpmässiga företeelser som orsakar fjärilseffekten är alltså SLUMPMÄSSIGA, och inte ett resultat av din vilja.
Och ÄNDÅ tror du att hjärnan har ett "förutbestämt mönster i din neuronkonfiguration". Trollar du?
Citera
2025-06-25, 22:37
Medlem
Man kan tänka sig andra verkligheter och tro att dom har någonting med den faktiska verkligheten att göra. Det är till och med en fundamental del av hjärnan; vi är troende entiteter.

Om man öppnar ögonen så finns varken framtid eller dåtid, och inga andra alternativa verkligheter heller. Det som är, bara är. Den upplevda verkligheten—vilket förstås är det enda som finns utanför fantasin—är ojämförbar, eftersom det alltid bara finns en enda upplevelse. (Man kan minnas en annan upplevelse, men det minnet är då en del av nuvarande upplevelse. Delmängder av upplevelsen är det enda som går att jämföra, för det är det enda som det finns flera av.)

Därför kan man säga, som Alexander Pope: Whatever is, is right. Fast bara om man ser det klart och tydligt, vilket innebär att man tagit itu med sin tro, vilket innebär att man bekantat sig med den blindhet som tro vilar på, och döljer.

Så, hade livet kunnat gå en annan väg? Ptja, om livet är en delmängd av upplevelsen, absolut. Men att "gå en annan väg" är då samma sak som att ha andra minnen. Man kan fundera på tankeexperimentet om att ens liv startade för 3 sekunder sedan. Hur skulle man kunna veta om det är så eller om man verkligen levt alla dessa år? ^^
Citera
2025-06-26, 19:56
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Correctemundo. Men det har ingen bäring på frågan om fri vilja.
Med all respekt, men determinism har förvisso allt med fri vilja att göra, i stort och smått.

En enskild människas fria vilja kan naturligtvis ej påverka solens framtida utveckling eller planeternas rörelser, eller kan hon göra det i en extremt avlägsen framtid ?
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-26 kl. 19:59.
Citera
2025-08-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag tror att det är rätt vanligt att folk tänker att livet inte kanske gått som det var tänkt.

Om det inte är så vanligt som jag tror så bör det faktiskt vara den frågan som alla måste ställa sig nämligen hade livet kunnat gå en annorlunda väg?

Hade det kunnat gå en annorlunda väg om vissa saker varit annorlunda? Till exempel vissa saker hänt? Eller ej hänt? Eller att vissa människor aldrig dykt upp i ens liv? Eller gjort det?

Höll man alltså på att formas till att bli den man ä idag och det var ingen annan utväg eller gjorde man misstag som ledde att man blivit den man blivit? Änni viktigare, bör man någonsin acceptera att det blivit som det blivit eller är hela livet en konstant kamp mot (towards) att bli den man känner att man är?

Mod får flytta till filosofi om han vill men detta är psykologi enligt mig och jag kan ju som bekant bättre än modsen

du kan ju tänka så här:

tror du att igår kunde ha blivit mer än marginellt annorlunda?

om svaret är nej, vilket bör vara det mest rimliga svaret för i stort sett alla, så gäller detta även alla andra dagar innan dess.

man behöver inte kalla detta för determinism utan kanske snarare en naturlig process. det som har hänt, har hänt och det kanske bara kunde bli som det blev (eller på ett ungefärligt sätt) utan att behöva prata om fatalism/determinism etc.

vad många grubblare måste inse är att det inte finns något "felaktigt" beslut. jag har tagit många märkliga beslut men dessa beslut var inte fel vid tillfället jag tog dem. jag gjorde ett val baserat på informationen jag hade och vilken typ av fas (vad jag tyckte och tänkte) jag befann mig i livet då.

man inser ju bara att vissa val var fel i efterhand och undviker sedan att göra om dem.

man måste sluta grubbla över saker som har varit eller som inte blev och enbart fokusera på nutid.
Senast redigerad av MissPerfectionist 2025-08-07 kl. 13:38.
Citera
2025-08-07, 14:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
du kan ju tänka så här:

tror du att igår kunde ha blivit mer än marginellt annorlunda?

om svaret är nej, vilket bör vara det mest rimliga svaret för i stort sett alla, så gäller detta även alla andra dagar innan dess.

man behöver inte kalla detta för determinism utan kanske snarare en naturlig process. det som har hänt, har hänt och det kanske bara kunde bli som det blev (eller på ett ungefärligt sätt) utan att behöva prata om fatalism/determinism etc.

vad många grubblare måste inse är att det inte finns något "felaktigt" beslut. jag har tagit många märkliga beslut men dessa beslut var inte fel vid tillfället jag tog dem. jag gjorde ett val baserat på informationen jag hade och vilken typ av fas (vad jag tyckte och tänkte) jag befann mig i livet då.

man inser ju bara att vissa val var fel i efterhand och undviker sedan att göra om dem.

man måste sluta grubbla över saker som har varit eller som inte blev och enbart fokusera på nutid.
Ingen som tränar i någon sport blir något annat än marginellt bättre från en dag till nästa. Men efter många såna dagar så är nu t ex Mondo världsmästare i stavhopp.

Många bäckar små..., ränta på ränta, etc, ...

Jo då, de där marginella förändringarna kan bli helt avgörande. Små barn växer marginellt och lär sig marginellt, men till blir de ju vuxna.

Men sen har vi ju även de där slumpartade tillfälligheterna, på gott och ont. De som tänkte åka med Titanic men inte hann med. Att man gick på den där festen man egentligen inte hade lust till, och där träffade sin framtida fru som man fick barn med osv. Att man inte slog till och köpte bitcoin för 10 år sen. Att man vågade köpa den där svindyra bostaden, som sedan dess har blivit mycket mycket dyrare. Etc.

Så jo, det du väljer att göra eller att inte göra idag HAR konsekvenser. Ibland väldigt stora.
Citera
2025-08-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ingen som tränar i någon sport blir något annat än marginellt bättre från en dag till nästa. Men efter många såna dagar så är nu t ex Mondo världsmästare i stavhopp.

Många bäckar små..., ränta på ränta, etc, ...

Jo då, de där marginella förändringarna kan bli helt avgörande. Små barn växer marginellt och lär sig marginellt, men till blir de ju vuxna.

Men sen har vi ju även de där slumpartade tillfälligheterna, på gott och ont. De som tänkte åka med Titanic men inte hann med. Att man gick på den där festen man egentligen inte hade lust till, och där träffade sin framtida fru som man fick barn med osv. Att man inte slog till och köpte bitcoin för 10 år sen. Att man vågade köpa den där svindyra bostaden, som sedan dess har blivit mycket mycket dyrare. Etc.

Så jo, det du väljer att göra eller att inte göra idag HAR konsekvenser. Ibland väldigt stora.

var det dock en "slump" att någon inte köpte den där svindyra bostaden vid just det tillfället? det finns ju en anledning till att det inte hände. de tankar och känslor man hade där och då kunde nog knappast ha varit annorlunda.

det är något man naturligtvis antar i efterhand men jag tror inte att det är möjligt. det känns inte logiskt.
Citera
2025-08-07, 15:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
var det dock en "slump" att någon inte köpte den där svindyra bostaden vid just det tillfället? det finns ju en anledning till att det inte hände. de tankar och känslor man hade där och då kunde nog knappast ha varit annorlunda.

det är något man naturligtvis antar i efterhand men jag tror inte att det är möjligt. det känns inte logiskt.
Vad som bara ”känns logiskt” för just dig eller just mig är rätt betydelselöst.

Nej, det fanns nog inte EN anledning utan massor med oöverskådliga faktorer som spelade in. Det är möjligt att du har rätt ändå, men det finns liksom inget sätt som det skulle kunna testas vetenskapligt. Hur skulle ett experiment eller en mätning se ut som har koll på alla ingående variabler inkl varenda en av hjärnans ca 80 miljarder neuroner och tusentals gånger fler synapser?

Ffa finns det en möjlighet att du har fel i din ödestro och isf är det ju hög tid att du själv börjar styra upp ditt liv.
Citera
2025-08-07, 15:34
Avstängd
Matadhamsters avatar
Klart livet kunde ha gått en annan väg. Jag hade antagligen blivit en bättre människa av att prövas mindre men jag sitter inte hemma och stör mig över mitt liv.

Det värsta jag hörde var en socialarbetare som sa "Du hade aldrig varit den du var idag om det inte vore för det liv du levt."

Wow, alltså det var inga större fel på mig innan jag blev den livet formade mig till.

Livet hade kunnat varit snällare mot mig eller framförallt människor för människor har inte varit bra mot mig.

För andra livsvägar, hade jag behövt omhändertas som barn och placerats i en normalfungerande miljö. Jag har inte själv kunnat gjort saker annorlunda.
Citera
2025-08-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad som bara ”känns logiskt” för just dig eller just mig är rätt betydelselöst.

Nej, det fanns nog inte EN anledning utan massor med oöverskådliga faktorer som spelade in. Det är möjligt att du har rätt ändå, men det finns liksom inget sätt som det skulle kunna testas vetenskapligt. Hur skulle ett experiment eller en mätning se ut som har koll på alla ingående variabler inkl varenda en av hjärnans ca 80 miljarder neuroner och tusentals gånger fler synapser?

Ffa finns det en möjlighet att du har fel i din ödestro och isf är det ju hög tid att du själv börjar styra upp ditt liv.

jag vill poängtera att jag inte ifrågasätter fri vilja men det betyder inte att jag tror att några viktiga val kunde ha blivit annorlunda i livet. jag valde alltid att stanna hemma hos mamma och pappa som tonåring istället för att hänga ute på stan eller festa. varför skulle det kunna ha blivit annorlunda? jag ville ju absolut inte vara ute och festa, så vad skulle kunna ha ändrat mig där och då?

ett viktigt val är exempelvis vilket hus man ska köpa, inte vilken sorts godis eller dricka man ska ha till fredagsmyset.

vad jag än väljer att äta idag till fredagsmyset så kommer det inte påverka min framtid. samma sak om jag väljer att titta på en serie istället för en film.
Citera
2025-08-08, 14:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
jag vill poängtera att jag inte ifrågasätter fri vilja men det betyder inte att jag tror att några viktiga val kunde ha blivit annorlunda i livet. jag valde alltid att stanna hemma hos mamma och pappa som tonåring istället för att hänga ute på stan eller festa. varför skulle det kunna ha blivit annorlunda? jag ville ju absolut inte vara ute och festa, så vad skulle kunna ha ändrat mig där och då?

ett viktigt val är exempelvis vilket hus man ska köpa, inte vilken sorts godis eller dricka man ska ha till fredagsmyset.

vad jag än väljer att äta idag till fredagsmyset så kommer det inte påverka min framtid. samma sak om jag väljer att titta på en serie istället för en film.
Ok, det har du ju rätt i. För det mesta iaf.

Men kanske inte alltid? Den chips du väljer eller vilken film eller serie du ser, kan ju funka bra som samtalsämnen när du väl kommer ut och träffar folk, och sen leder det ena till det andra.

Men även hemma i familjesoffan fattas ju ibland medvetna viktiga och livsavgörande beslut, t ex om var man ska studera vidare, vilka jobb man ska söka till, vilka resor och konserter osv man ska åka på, osv, där också det ena leder till det andra.
Citera
2025-08-08, 17:48
Medlem
Citat:

Det finns en missuppfattning om fri vilja och det är att den inte skulle gå att förutspå.

Vi har ju en personlighet och när vi väljer väg utan tvång så gör vi val i linje med vår personlighet.
Om valen vi gör skulle ”flaxa runt” till synes utan att de är i linje med vår personlighet så är det ju inte längre fria val utan snarast val styrda av slumpen.

Samtidigt kan vi ju alltid förändra våra liv, börja träna, byta jobb, lära sig något nytt, byta partner och en massa andra saker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in