Citat:
Ursprungligen postat av
MissPerfectionist
du kan ju tänka så här:
tror du att igår kunde ha blivit mer än marginellt annorlunda?
om svaret är nej, vilket bör vara det mest rimliga svaret för i stort sett alla, så gäller detta även alla andra dagar innan dess.
man behöver inte kalla detta för determinism utan kanske snarare en naturlig process. det som har hänt, har hänt och det kanske bara kunde bli som det blev (eller på ett ungefärligt sätt) utan att behöva prata om fatalism/determinism etc.
vad många grubblare måste inse är att det inte finns något "felaktigt" beslut. jag har tagit många märkliga beslut men dessa beslut var inte fel vid tillfället jag tog dem. jag gjorde ett val baserat på informationen jag hade och vilken typ av fas (vad jag tyckte och tänkte) jag befann mig i livet då.
man inser ju bara att vissa val var fel i efterhand och undviker sedan att göra om dem.
man måste sluta grubbla över saker som har varit eller som inte blev och enbart fokusera på nutid.
Ingen som tränar i någon sport blir något annat än marginellt bättre från en dag till nästa. Men efter många såna dagar så är nu t ex Mondo världsmästare i stavhopp.
Många bäckar små..., ränta på ränta, etc, ...
Jo då, de där marginella förändringarna kan bli helt avgörande. Små barn växer marginellt och lär sig marginellt, men till blir de ju vuxna.
Men sen har vi ju även de där slumpartade tillfälligheterna, på gott och ont. De som tänkte åka med Titanic men inte hann med. Att man gick på den där festen man egentligen inte hade lust till, och där träffade sin framtida fru som man fick barn med osv. Att man inte slog till och köpte bitcoin för 10 år sen. Att man vågade köpa den där svindyra bostaden, som sedan dess har blivit mycket mycket dyrare. Etc.
Så jo, det du väljer att göra eller att inte göra idag HAR konsekvenser. Ibland väldigt stora.