• 4
  • 5
2025-06-24, 02:30
Medlem
På utsidan av skinkan - inne i den - finns ett stort nervknippe varav en är ischiasnerven. Paracetamol och Bvitaminer kan hjälpa. Om inte en kortisonspruta. Det gör väldigt ont när man ska gå uppför trappor till exempel. Pestigt. Jag blev bättre med paracetamol och Bvitaminer.
Citera
2025-06-24, 08:08
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mktAfSkum
På utsidan av skinkan - inne i den - finns ett stort nervknippe varav en är ischiasnerven. Paracetamol och Bvitaminer kan hjälpa. Om inte en kortisonspruta. Det gör väldigt ont när man ska gå uppför trappor till exempel. Pestigt. Jag blev bättre med paracetamol och Bvitaminer.
Hm men hur kan B-vitamin hjälpa mot ischiassmärta, tänker att det är ju bara ett vitamin?

Jag kan gå i trappor och det gör mindre ont när jag rör mig överhuvudtaget. Men däremot ligga och sitta är hemskt. Hittar knappt någon ställning som funkar. Allt gör ont. Och att trycka på området gör ont. Det är en viss punkt som är öm. Djupt inne ömmar det.
Citera
2025-06-24, 08:10
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Om du lider utav det och det begränsar dig så skall du åter söka sjukvården men nu överdriva så in i helvete! Säg att du knappt kan gå, inte kan jobba osv. då fasiken skall du se att du i alla fall får träffa en läkare... Du får inte i Sverige, i dag, träffa läkare om du inte, i princip, ligger för döden...
Behöver inte överdriva. Har svårt att röra mig och kan inte jobba pga det. Men ändå detta dåliga bemötande igår.
Citera
2025-06-24, 08:29
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Haft kontakt med vården nu igen. Samma sjuksköterska som jag pratade med igår.

Hon var också inne på att det var nervsmärta jag hade, ischias. Inte vanligt ryggont. Men tydligen vill läkarna där att man ska ha tagit en kur på Ipren och Alvedon i iallafall 5-7 dagar innan de ens kollar på det. Så det är väl bara att acceptera.
Senast redigerad av RosaLiljekonvalj 2025-06-24 kl. 08:35.
Citera
2025-06-24, 11:50
Medlem
Så säger min flickvän också hela tiden. Det
Går över.
Citera
2025-06-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Haft kontakt med vården nu igen. Samma sjuksköterska som jag pratade med igår.

Hon var också inne på att det var nervsmärta jag hade, ischias. Inte vanligt ryggont. Men tydligen vill läkarna där att man ska ha tagit en kur på Ipren och Alvedon i iallafall 5-7 dagar innan de ens kollar på det. Så det är väl bara att acceptera.

Tråkigt när du haft ont så länge men ja, det är bra att följa vårdens råd, om så bara för att ha det i bagaget och kunna säga ”jag har följt alla era direktiv” men också för att det faktiskt kan ha betydelse för framtida vård, läkarna kan säkert utesluta en massa saker efter att du avslutat kuren och således ge dig effektivare vård när du kommer dit på besök.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du blir bättre!
Citera
2025-06-24, 13:11
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Tråkigt när du haft ont så länge men ja, det är bra att följa vårdens råd, om så bara för att ha det i bagaget och kunna säga ”jag har följt alla era direktiv” men också för att det faktiskt kan ha betydelse för framtida vård, läkarna kan säkert utesluta en massa saker efter att du avslutat kuren och således ge dig effektivare vård när du kommer dit på besök.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du blir bättre!
Tycker med det. Fjuttigt att inte kunna erbjuda ett läkarbesök efter så lång tid. Som om de inte tror på att det varit såhär sedan mars…

Jag är ju inte den som klagar i första taget och tar helst inte heller smärtstillande om jag inte absolut måste, därför har jag ju inte tagit det mer än lite då och då tidigare. Men det var ju synd då.

Tack, ja vi hoppas på det.
Citera
2025-06-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Ja något måste det ju vara när jag fått ont bara sådär? Okej om jag hade lyft tungt eller gjort något, men det har jag ju inte gjort. Känns bara som att de vill att jag ska acceptera det här nu.

Låter som en nerv i kläm.

Kan bero på många anledningar och ja det kan ske av att du bra tar ett steg hemma.
Du har inte märkt upptrappningen mot problemet och bara när glaset rann över.

Sök hjälp för utredning. Både läkare och naprapat är bra att kolla med.
Citera
2025-06-30, 10:23
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Låter som en nerv i kläm.

Kan bero på många anledningar och ja det kan ske av att du bra tar ett steg hemma.
Du har inte märkt upptrappningen mot problemet och bara när glaset rann över.

Sök hjälp för utredning. Både läkare och naprapat är bra att kolla med.
Nej jag har säkert varit spänd länge utan att märka det.

Har försökt få kontakt med läkare, men de har än så länge bara sagt att jag ska ta Ipren och alvedon i en vecka. Nu har jag ju gjort det och det har (som jag visste) inte hjälpt ett dugg.

De säger att jag har ryggskott/lumbago. Men jag har haft ryggskott massor med gånger och det här är annorlunda. När jag annars brukar ha ryggskott så har jag ont i ryggen. Det ömmar ju på just specifikt en punkt i skinkan.

Börjar bli trött på det här nu, har ju gått såhär sedan i mars. Och man får inte ens träffa läkare utan blir bara tillsagd att ta Ipren.
Citera
2025-07-01, 22:14
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Var hos läkare idag. Man gjorde absolut ingenting, sa bara att det ska gå över av sig självt.

Hopplöst. Ledsamt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in