2026-09-11, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Min och min brors erfarenhet är diametralt motsatt din .
Hans bägge elmopeder krånglar ständigt , alltid är det något elektroniskt som strular och vintertid är räckvidden bara några kilometer ....

Min bensindrivna kinamoped som jag fick av en kompis bara går och går , den är en av de där no-name kinamopparna man kunde köpa via internet för 3995kr med gratis frakt för länge sedan och den har gått över 4000 mil , ser ut som den gått genom ljudvallen men den bara går och går .

Min Super soco har samma batteri sedan 2021, når 55 km ( 5km mindre än ny) Har hunnit lägga 2500 mil bakom mig, kör året om .

Räckvidden är ca. 40km vintertid.
Citera
2026-09-11, 22:13
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Möjligen om man kör som en pensionär och aldrig över 70 km/h. Hojar från åttiotalet drog gärna närmare litern per mil i normal körning och ibland ännu mer om man gasade duktigt. Moderna motorcyklar drar mellan 0,5-0,7 liter/mil, med vissa undantag. Skotrar typ vespa drar dock lite mindre men så lite som 0,2 har jag aldrig varit med om, 0,3-0,4 snarare skulle jag säga.
Mindre fyrtaktshojar var redan på 70-talet ( och är fortfarande ) ruskigt bränslesnåla .
Min CB125T -74 drog aldrig över 0,25 hur man än gasade .
Nu var det ju bara 11 hästar i den men 120 km/h mätarfart gjorde den om man hade en tillräckligt lång raksträcka , körde man runt 70 där den gick mjukt och fint kom man sju mil på en liter .

Rent teoretiskt hade jag kunnat köra Gällivare-Stockholm på under 20 liter
Citera
2026-09-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Mindre fyrtaktshojar var redan på 70-talet ( och är fortfarande ) ruskigt bränslesnåla .
Min CB125T -74 drog aldrig över 0,25 hur man än gasade .
Nu var det ju bara 11 hästar i den men 120 km/h mätarfart gjorde den om man hade en tillräckligt lång raksträcka , körde man runt 70 där den gick mjukt och fint kom man sju mil på en liter .

Rent teoretiskt hade jag kunnat köra Gällivare-Stockholm på under 20 liter

Det är ju ungefär den prestanda samt bränsleförbrukning som man får med en Honda Grom numera. Enligt Honda själva ska den dra 0,18 l/mil men det tror jag inte att det gör. Däremot håller den sig säkert gott och väl under 0,25 l/mil.
Citera
2026-09-14, 18:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det är ju ungefär den prestanda samt bränsleförbrukning som man får med en Honda Grom numera. Enligt Honda själva ska den dra 0,18 l/mil men det tror jag inte att det gör. Däremot håller den sig säkert gott och väl under 0,25 l/mil.
Jäpp. Så frågan är varför elmoppe-mupparna konstant räknar på halvlitern/milen i bensinförbrukning för en EU-moppe, för att försöka försvara sina elmoppar?
Citera
2026-09-14, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jäpp. Så frågan är varför elmoppe-mupparna konstant räknar på halvlitern/milen i bensinförbrukning för en EU-moppe, för att försöka försvara sina elmoppar?

Elmoppe-mupparna säger att det behövs bensin för att köra . Och för en tvåtaktare trimmat 50cc bensinmoppe typiskt drar mellan 0,3-0,5 lite milen ,vilket var jämförelsen i trådstarten.

Alla andra snackar om 4-takts lågvarviga MC som drar lite , vilket inte är poängen och man inte behöver ett speciellt körkort för.

Alltså själva försvaret att använda en elmoppe är att en full tank som räcker 5-6 mil kostar ca. 5 spänn per laddning vilket betyder i runda slängar ca. 1 krona per mil,

Nu har ju tråden kvaddats såpass att det handlar om något helt annat , om hur dåliga elmoppar är. Det är irrelevant buskis skapade av några konstiga klappmongon som varken kan räkna eller hålla sig till topic.
Citera
2026-09-14, 21:00
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Och för en tvåtaktare trimmat 50cc bensinmoppe typiskt drar mellan 0,3-0,5 lite milen ,vilket var jämförelsen i trådstarten.
Nej, det gör de helt enkelt inte.

Dessutom var det heller inget sagt om trimmade - det är du som gång på gång försöker flytta målstolparna.
Citera
2026-09-14, 21:07
Avslutad
Citat:
Nej, det gör de helt enkelt inte.

Dessutom var det heller inget sagt om trimmade - det är du som gång på gång försöker flytta målstolparna.

Och en elmoppe kostar 1 spänn milen att köra. Kanske du som är expert också har en åsikt om det ?

Du har aldrig haft en trimmat tvåtaktare, det ser man direkt. Varför uttala sig om något man inte har en aning om ?
Citera
2026-09-14, 21:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Och en elmoppe kostar 1 spänn milen att köra. Kanske du som är expert också har en åsikt om det ?

Du har aldrig haft en trimmat tvåtaktare, det ser man direkt. Varför uttala sig om något man inte har en aning om ?
Varför ljuger du och flyttar målstolparna hela tiden?
Citera
2026-09-14, 21:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Utan att göra några större uträkningar, så skulle jag bli förvånad om det går att åka billigare än en elmoped.

Våran rullar så gott som dagligen sedan åtta år, inga problem alls.
Citera
2026-09-14, 23:42
Medlem
Citat:
Elmoppe-mupparna säger att det behövs bensin för att köra . Och för en tvåtaktare trimmat 50cc bensinmoppe typiskt drar mellan 0,3-0,5 lite milen ,vilket var jämförelsen i trådstarten.

Alla andra snackar om 4-takts lågvarviga MC som drar lite , vilket inte är poängen och man inte behöver ett speciellt körkort för.

Alltså själva försvaret att använda en elmoppe är att en full tank som räcker 5-6 mil kostar ca. 5 spänn per laddning vilket betyder i runda slängar ca. 1 krona per mil,

Nu har ju tråden kvaddats såpass att det handlar om något helt annat , om hur dåliga elmoppar är. Det är irrelevant buskis skapade av några konstiga klappmongon som varken kan räkna eller hålla sig till topic.

Du kan ju näppeligen ställa en trimmat 2t-moppe i jämförelse med en elmoppe. Dessa två fordon fyller helt olika funktioner och nyttjas av helt olika demografier.

Trimmade tvåtaktsmoppar körs av 15-åringar som struntar i att allt luktar, skakar, och låter som helvetet självt, eftersom deras enda intresse är att köra fort (och på bakhjulet), och denna grupp köper ALDRIG elmoppe.

(Jag har inget emot 2-taktsungdomar. Det där är roligt, när man är 15, om man är lagd åt det hållet.)

Det som stämmer är att de där mopparna drar rejäla mängder bensin, för så blir det om man trimmar så mycket man kan och inte tänker på bränsleeffektiviteten.

Elmoppar används som transportmedel, inte nöjesfordon. Därför måste de naturligtvis jämföras med andra moppar som används som transportmedel, vilket näst intill uteslutande är 4t/scooter och dessa drar 0,25 liter/mil otrimmat. Ännu mindre om moppen lite nyare och har EFI.
Citera
2026-09-14, 23:51
Medlem
Citat:

De kanske någon gång varit i 2t-världen med trimmade crossmoppar. Stor förgasare, 70-80cc cylinder osv, då springer nog bränsleförbrukningen iväg en hel del. Men blir det så mycket som 0,5 lit/mil?
Citera
2026-09-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Utan att göra några större uträkningar, så skulle jag bli förvånad om det går att åka billigare än en elmoped.

Våran rullar så gott som dagligen sedan åtta år, inga problem alls.

En elcykel blir nog ännu billigare. Där slipper man ju trafikförsäkringskostnaderna till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in