• 2
  • 3
Idag, 10:04
Medlem
Pissmasters avatar
Sjukt ändå hur många här inne som inte förstår vikten och värdet i att underhålla slitagedelar på sakerna de köper. De byter väl inte olja, filter och däck på sin bil helmer utan blir förvånade när de börjar fungera sämre och till slut går sönder. Bara kasta och köpa nytt. Fast man kanske inte ska vara så förvånad. Det är väl mest invandrare och korkade människor som inte förstår det

Knivarna bör slipas, beroende på hur mycket du klipper givetvis, men minst en gång per säsong. Gör det som en del av processen i vinterförvaringen.
Citera
Idag, 10:26
Medlem
MosterAugustas avatar
Jag passar på att skärpa när jag byter olja.
Citera
Idag, 10:27
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Håller med Alexosigge. Jag har inte slipat knivarna på min Klippo de senaste 20 åren och den klipper lika bra ändå. Olja dricker den inte heller, och startar på första rycket varje vår vid första klippningen.
Men, men man är olika, det finns tex. de som har som största nöje att tvätta bilen varje söndag.

Jsg tvättar bilen oftare än så, inte för att den ens behöver tvättas, utan därför att är en liten flykt ifrån hushållets andra sysslor.
Citera
Idag, 10:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Om kniven på gräsklipparen borde slipas, varför är den då inte vass när den är ny?
Citera
Idag, 10:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tvättade igår. Så nu skäms man.

Till topic, en kniv kostar ca 200:- till en Bosch, vem gitter stå och slipa?

Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Tar inte ens 10min att ta fram vinkelslip och slipa så ganska värt mot att köpa nytt. Och 200kr är nog ovanligt billig kniv.

Har en Ryobi som jag funderar på att byta kniv på eftersom den börjat få kämpigt i högre gräs. Pris ca 200 spänn.
Citera
Idag, 10:43
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Kan ju skada bladen mer bara om de är tunna. Men har du en clean gräsmatta utan grus borde du slipa. Drar mindre soppa om de är mindre motstånd.
Citera
Idag, 10:54
Medlem
link71s avatar
Har använt ni in gräsklippare i typ 3-4 år och aldrig slipat, funkar lika bra som den gjorde när jag köpte den , skall inventeras i en åkgräsklippare denna sommar
Citera
Idag, 11:21
Medlem
När jag hade tomt så slipade jag varje år i samband med att jag gjorde en lättare service på gräsklipparen.

Säkert helt fel vinkel osv, men slipade av med vinkelslipen så att kniven såg vassare ut och upplevdes att den klippte bättre.
Citera
Idag, 11:33
Medlem
Den kommer fungera även om du inte slipar den.

Men detta är skillnaden:

Slipar du dem så skär de av gräset och pulviriserar resterna så du ser inte mycket rester efteråt.

Skiter du i att slipa kommer de kapa gräset av rent momentum men inte skära av det, och resterna kommer mosas vilket ger stora korvar av restprodukter efteråt.

Därför ser man enkelt om någon tar hand om sitt skit eller är en lat jävel som aldrig orkar underhålla sitt skit.
Citera
Idag, 11:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Den kommer fungera även om du inte slipar den.

Men detta är skillnaden:

Slipar du dem så skär de av gräset och pulviriserar resterna så du ser inte mycket rester efteråt.

Skiter du i att slipa kommer de kapa gräset av rent momentum men inte skära av det, och resterna kommer mosas vilket ger stora korvar av restprodukter efteråt.

Därför ser man enkelt om någon tar hand om sitt skit eller är en lat jävel som aldrig orkar underhålla sitt skit.

Men varför är inte nya blad vassa från början?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in