• 5
  • 6
2025-06-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Rent trams. Har aldrig slipat knivarna på de gräsklippare jag ägt och det har ALDRIG varit några problem med avslitet gräs. Och jag har verkligen misshandlat maskinerna. Kört i stenar och jord och allt möjligt.
Vidare tror jag att resultatet av en slipning från en svenne banan i 9 fall av 10 gör större skada än nytta.
Har heller aldrig rengjort den under.
Känns som ovan aktiviteter är för viktigpettrar som samtidigt står och runkar till sin husvagn.

Du har ingen STIGA märker jag.

Håller man inte ett STIGA-klippbord rent under rostar det bort på bara några få år..
Citera
2025-06-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Skrev bara vad B&S rekommenderar.
Men 25tim kan vara ganska många år också.
Min är från 1973 och går fortfarande lika bra som ny.

Stor humor, två medelålders gubbar som mäter penisar med gräsklipparen.... 😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😆😆😆😁😄😄😃😁😆😆😂🤣😇😚🫠🙃🙂😄😉😊🫠🙃🫠😉
Citera
2025-06-23, 22:29
Avstängd
Knivur-273s avatar
Om man inte byter oljan i en gräsklippare varje år, så slits den ut långt i förtid.

Den har inte kanske ej ens bronslager på alla ställen utan är lagrad i aluminium direkt, än mindre kullager.
Citera
2025-06-23, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Skrev bara vad B&S rekommenderar.
Men 25tim kan vara ganska många år också.
Min är från 1973 och går fortfarande lika bra som ny.

Håll hårt i den maskinen!
Nya klippo har en sketen riskokare under huven
Tacka vet jag B&S!
Citera
2025-06-23, 23:49
Medlem
killawifes avatar
Man behöver inte slipa dem ofta, men det har givetvis med hur mycket man klipper och hur mycket bröte man kör på varje gång man klipper.

Men det är enkelt att slipa kniven, du kan göra det med en vinkelslip. Bara höj upp klipparen och slipa sen fram en egg på den där eggen normalt ska vara. Knivarna är gjorda av rätt mjukt skitmaterial så det är lätt att få till en egg, det är inga katanor eller svindyra kockknivar vi pratar om. Annars kostar en ny kniv bara ett par hundra och de sitter bara med en bult så rätt lätt att byta om man har en mutterdragare. De är ofta vänstergängade(inte alltid) så tänk på det.
Citera
2025-06-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Man behöver inte slipa dem ofta, men det har givetvis med hur mycket man klipper och hur mycket bröte man kör på varje gång man klipper.

Men det är enkelt att slipa kniven, du kan göra det med en vinkelslip. Bara höj upp klipparen och slipa sen fram en egg på den där eggen normalt ska vara. Knivarna är gjorda av rätt mjukt skitmaterial så det är lätt att få till en egg, det är inga katanor eller svindyra kockknivar vi pratar om. Annars kostar en ny kniv bara ett par hundra och de sitter bara med en bult så rätt lätt att byta om man har en mutterdragare. De är ofta vänstergängade(inte alltid) så tänk på det.
På min gamla klippo sitter det tre lösa blad på vara sida.
Citera
2025-06-24, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
jag har aldrig slipat och aldrig märkt någon skillnad men så är jag inte heller nogrann med gräsmattan
Har testat att slipa och man kunde se en liten skillnad när den gick genom lite högre gräs. Lite bredare område som blev ordentligt klippt.

Men i sammanhanget försumbart om roboten ändå går på tills allt är kapat. Och ändå snart går på en sten och blir slö.
Citera
2025-06-24, 02:02
Medlem
Jag slipar mina cirka var femte år, beror på hur mycket sten och grejs som jag lyckats köra på. Tar bättre efter slipning.
Citera
2025-06-24, 18:12
Avstängd
Knivur-273s avatar
Kanske något off-topic, men det var långt angenämare att köra åkgräsklipparen när jag lärt min Schäfertik att ge fan att skita på gräsmattan, utan att göra det på ängen där avloppsanläggningen låg.

"Gå och Pissa", så gjorde hon Nr. #1 eller Nr. #2 precis på rätt plats.

För en skitstorm vill man ej gärna ha i näsan när det blåser.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-24 kl. 18:17.
Citera
2025-07-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast hur ska du kunna märka någon skillnad när det inte är någon skillnad på det du jämför?

Fatta poängen
Citera
2025-07-24, 11:32
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Då får du hålla på en stund....vinkelslip är det som gäller.

Håller med.

Slipar mina med vinkelslip. Tycker att den klipper bättre efter det. Inget större jobb.
Citera
2025-07-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Då får du hålla på en stund....vinkelslip är det som gäller.

En våtslipmaskin funkar bra också, det använder jag, liknande: https://www.biltema.se/verktyg/elver...-sw-2000045394
Senast redigerad av Hominem 2025-07-24 kl. 12:13.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in