2025-06-23, 14:16
Medlem
Ja några gånger kanske, slöa knivar ger fulare klippning såklart.
Citera
2025-06-23, 14:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Om du menar gräsklipparens knivar så ska de slipas, brynas och oljas in minst 2 ggr/säsong och när säsongen är slut rengör/slpa/olja in knivarna så har du en perfekt klippare nästa vår. Men köksknivar ska du inte slipa på gräsklipparen

Ja, om man sköter klippningen på Ullevi..
Men för en "svensson" med radhus räcker det bra någon gång sällan. Kanske vart fjärde år eller så. Pratar om bra maskiner typ Klippo etc.

En Jula-klippare kan man slänga (995:-) varje år och köpa ny..
Citera
2025-06-23, 14:54
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Håller med Alexosigge. Jag har inte slipat knivarna på min Klippo de senaste 20 åren och den klipper lika bra ändå. Olja dricker den inte heller, och startar på första rycket varje vår vid första klippningen.
Men, men man är olika, det finns tex. de som har som största nöje att tvätta bilen varje söndag.

Hur kan du veta det när det var 20 år sedan du hade vassa knivar?
”Klippet lika bra ändå” pffft.
Citera
2025-06-23, 15:06
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Om du menar gräsklipparens knivar så ska de slipas, brynas och oljas in minst 2 ggr/säsong och när säsongen är slut rengör/slpa/olja in knivarna så har du en perfekt klippare nästa vår. Men köksknivar ska du inte slipa på gräsklipparen
Kniven blir snart avrundad extremt mycket och skär ej längre av gräset, utan piskar bara av det.
Radien på eggen blir snart 1..2 mm och helt värdelös.

Vässningen är väldigt enkel. Inte som en vanlig kniv eller lie. Mer som en huggmejsel.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-23 kl. 15:14.
Citera
2025-06-23, 15:14
Medlem
Grisbrottarens avatar
När jag satt i styrelsen i min Brf, och hade ansvar för föreningens gräsklippare m.m., läste jag på i manualen; det var en gammal Klippo. Där stod att man skulle byta blad, olja och tändstift en gång om året – typ.
Jag bytte bladen vartannat år under den tiden, men slutade med det när jag såg att en av grannarna klippte ner buskarnas stubbar med klipparen.

På den gräsklipparen satt det lösa knivar ca. en decimeter långa och en tum breda i hörnen på en platta som satt undertill och roterade. Har man en ensam sto j-a kniv tvärs över, är det nog rimligt att ta bort den och slipa på gårdens slipsten.
Citera
2025-06-23, 15:21
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
När jag satt i styrelsen i min Brf, och hade ansvar för föreningens gräsklippare m.m., läste jag på i manualen; det var en gammal Klippo. Där stod att man skulle byta blad, olja och tändstift en gång om året – typ.
Jag bytte bladen vartannat år under den tiden, men slutade med det när jag såg att en av grannarna klippte ner buskarnas stubbar med klipparen.

På den gräsklipparen satt det lösa knivar ca. en decimeter långa och en tum breda i hörnen på en platta som satt undertill och roterade. Har man en ensam sto j-a kniv tvärs över, är det nog rimligt att ta bort den och slipa på gårdens slipsten.
Ja, om man gör det, så sparar man in några hundralappar per år som man kan använda till något annat. Man måste ju ändå högtryckstvätta eller skrapa gräsklipparen regelbundet på undersidan med vatten när den ligger på sidan.
Citera
2025-06-23, 15:36
Medlem
Jofs avatar
Jag känner med handen om knivarna är dåliga.
Men lite knepiga att skruva bort dom. Har en Raider.
Klart att dåliga knivar tar sämre.
Citera
2025-06-23, 15:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man köper sig en robot som sköter klippandet. Tar några timmar att dra ner tråden och sen sköter klipparen sig själv år efter år.
Rengör och byter knivar varje höst, tar någon timme.

Borde kanske byta knivarna oftare men har aldrig märkt av några problem att bara göra det en gång per år.
Har ca 600m2 gräsmatta.
Citera
2025-06-23, 16:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
jag har aldrig slipat och aldrig märkt någon skillnad men så är jag inte heller nogrann med gräsmattan
Fast hur ska du kunna märka någon skillnad när det inte är någon skillnad på det du jämför?
Citera
2025-06-23, 17:37
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag känner med handen om knivarna är dåliga.
Men lite knepiga att skruva bort dom. Har en Raider.
Klart att dåliga knivar tar sämre.
De är knepiga att skruva av, för skruvarna har rostat fast.

Det går med en sexkanthylsa och litet WD-40.

Den enkla saken klarade min yngre son utan extrema åthävor eller besvär.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-23 kl. 17:41.
Citera
2025-06-23, 17:52
Medlem
Paris24s avatar
Åtminstone förr var det enklast att bara köpa nya knivar var 12-24 månad, de var inte så dyra. Men det blev inte så stor skillnad eftersom gräset mest verkar hackas av med stor kraft.
Citera
2025-06-23, 18:05
Medlem
Min åkgräsklippare har jag aldrig slipat på fyra år, förra ägaren säkert inte på tio år.
Klipper(slår) bra ändå. Är det en halvmeter högt kan jag få klippa en gång till dagen efter men så högt har jag inte på gräsmattan.

Man har andra ställen på gården man kanske klipper två gånger på ett år. 15mm trä sly är inga problem att slå. Klipparen är 30 år gammal och amerikanskt, det finns inga reservdelar längre i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in