2025-06-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Nu har jag aldrig ägt en gräsklippare men slipa knivar kan jag så det hade jag nog gjort varje vår, ja. Med våt sten, enligt alla konstens regler så att det hugger bra i sommar.

Då får du hålla på en stund....vinkelslip är det som gäller.
Citera
2025-06-23, 08:33
Medlem
Hur ofta de behöver slipas beror ju på olika faktorer, bland annat hur mycket sten du kör in i.
Knivarna behöver ju inte vara sylvassa men det finns ju en gräns för hur sönderkörda de ska vara för att det ska kännas värt att lägga flera minuter på att slipa dom.
Citera
2025-06-23, 08:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Gräset ska väl slås av och inte skäras av? Dvs kniven ska inte vara vass utan plattare så gräset slås av?

Man kan göra som man vill. En cylinderklippare är som en "frisersax", en rotorklippare "slår av gräset". Väldigt förenklat förklarat.

Jag har sedan många år rotor. Blir fint det också, men en "golfgreen" duger bara cylinderklippare "säger golfproffsen".

Om man är "ordentlig" men inte pedant, slipar man en rotorklippare kanske vart femte år. (Normal villatomt typ 250-500 kvadrat). Jag har lagt märke till att gräsklipparen "får kämpa" med slö kniv annars. "Stallar" vid högt gräs alltså.

(Sist jag slipade knivarna (har två privata hus) var typ 2017. Klipper typ 10 gånger per säsong) -Är lat..
Citera
2025-06-23, 08:58
Medlem
wsts avatar
Du slipar mer för att minska underhåll. Det ansamlas mycket mindre gräs kring bladet om det har en bättre skärningsförmåga.
Citera
2025-06-23, 09:03
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Håller med Alexosigge. Jag har inte slipat knivarna på min Klippo de senaste 20 åren och den klipper lika bra ändå. Olja dricker den inte heller, och startar på första rycket varje vår vid första klippningen.
Men, men man är olika, det finns tex. de som har som största nöje att tvätta bilen varje söndag.

Tvättade igår. Så nu skäms man.

Till topic, en kniv kostar ca 200:- till en Bosch, vem gitter stå och slipa?
Citera
2025-06-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Tar inte ens 10min att ta fram vinkelslip och slipa så ganska värt mot att köpa nytt. Och 200kr är nog ovanligt billig kniv.
Citera
2025-06-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb
Hur ofta ska man göra detta i sådana fall? varje säsong, vart annat år eller hur ofta?
Jag gör det generellt 2 gånger varje säsong.
Citera
2025-06-23, 10:04
Sjukt ändå hur många här inne som inte förstår vikten och värdet i att underhålla slitagedelar på sakerna de köper. De byter väl inte olja, filter och däck på sin bil helmer utan blir förvånade när de börjar fungera sämre och till slut går sönder. Bara kasta och köpa nytt. Fast man kanske inte ska vara så förvånad. Det är väl mest invandrare och korkade människor som inte förstår det

Knivarna bör slipas, beroende på hur mycket du klipper givetvis, men minst en gång per säsong. Gör det som en del av processen i vinterförvaringen.
Citera
2025-06-23, 10:26
Medlem
MosterAugustas avatar
Jag passar på att skärpa när jag byter olja.
Citera
2025-06-23, 10:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Om kniven på gräsklipparen borde slipas, varför är den då inte vass när den är ny?
Citera
2025-06-23, 10:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Tar inte ens 10min att ta fram vinkelslip och slipa så ganska värt mot att köpa nytt. Och 200kr är nog ovanligt billig kniv.

Har en Ryobi som jag funderar på att byta kniv på eftersom den börjat få kämpigt i högre gräs. Pris ca 200 spänn.
Citera
2025-06-23, 10:43
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Kan ju skada bladen mer bara om de är tunna. Men har du en clean gräsmatta utan grus borde du slipa. Drar mindre soppa om de är mindre motstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in