2026-02-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Varför tar du ens upp det då kan man undra.

För att vi börjar bli desperata på olika lösningar eftersom det dröjer så…😂
Citera
2026-02-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Hur länge kan man sitta häktad i Sverige egentligen? Man kan ju faktiskt vara oskyldig! Ett år måste ju vara en helt orimlig häktningstid innan man får komma till domstol och börja försvara sig?! Finns det en maxgräns?

Generellt: Undrar hur man kompenseras för lång häktning om man sen visar sig vara oskyldig i domslutet sen. Tänk att undertiden ha blivit av med jobb, make/maka, lägenhet och varit oskyldigt utpekad mördare under så lång tid! Och påfrestningen av att sitta häktad oskyldig så länge i den miljön!! Man kanske har småbarn som man missar nästan ett års umgänge med! Det går ju aldrig att kompensera. Vilken mardröm! Vilka pengar talar vi om här?

Googlade lite lätt på ersättning för tid i häkte (eller nedlagd förundersökning) vid frikännande.

Praxis är 30.000:- för första månaden och därefter 20.000:- /månad. Där ingår förlorad arbetsinkomst, för kvinnans del finns väl ingen sådant bortfall.
Ersättning måste sökas av personen själv hos JK, justitiekanslern.

En anledning att det dröjer kan vara deras telefoner, har de hunnit radera, fabriksåterställa eller vägrar att uppge kod, då tar det lång tid. Tillverkaren ex Apple tar oerhört mycket tid om de alls lämnar ut något. Att det är mordfall påverkar inte deras handläggningstid. Det är ju iof förståeligt.
Citera
2026-02-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Nu brukar ju inte jag gå runt och mörda folk eller hitta avlidna som dött i sömnen heller…så blir lite svårt att svara på, men om de var väldigt påverkade och hade droger i lägenheten, så skulle det väl kunna vara en anledning att de de tex inte ringde efter ambulans för att skydda sig själva och drogerna, men nu är de misstänkta för mord eller hur? Jag tror jag förklarade resonemanget tidigare så vet inte varför du ens frågar?

varför skulle hans mor sova i hans lägenhet när det bara finns en dubbelsäng som han och tjejen sover i? Om hans mamma dog där av naturlig orsak skulle han ha dumpat knarket nånstans ute och ringt polisen direkt, G var väldigt försiktig av sig när det kommer till droger och polisen. Så detta rör sig 100% om ett mord
Citera
2026-02-18, 18:14
Medlem
Citat:
Det har kommit uppgifter i tråden att det finns en kärra i huset som tillhör föreningen, och att de troligtvis dragit BO på den ner till träsket eftersom det luktat något enormt i trappuppgången, och stämmer uppgifterna om kärran så är det väl fullkomligt möjligt att det gick till just så och att det är anledningen till att det dessutom luktat så illa?
Hur skulle de annars förflytta kroppen så långt? En lealös kropp bör väl vara blytung? Men vi får se vad fup säger, vi kan ju fått fullkomligt fel uppgifter här i tråden, vem vet?

Ja mamman kan ha sagt något som retat upp honom, men det betyder inte att man får mörda någon för det? Han har eget ansvar för hur han reagerar och agerar, det går inte att försvara med att mamman sagt något som retat upp honom? En förälder känner alltid ansvar för sina barn hur gamla de än blir, och det fanns ju problem med Gustaf eftersom han var beroende av sin mamma trots att han snart är 30 år? Han klarade uppenbarligen inte att ta egetansvar, dvs stå på egna ben, och han klandrade sin mor för att hon ändå försökte hjälpa honom men hon ställde nog motkrav för att få honom att växa och ta mer ansvar, jag tror han såg på henne med fel ögon? Jag får intrycket att han kan varit trotsig som ett litet barn, fast i en vuxen kropp? Man kan inte både ha kakan och äta den?
Han ville inte vara beroende av sin mamma men verkar lagt skulden på henne att han var beroende? Men jag kan ha uppfattat både honom och hela situationen fel förstås?

Jag håller med om att man inte mördar någon oavsett vad och inget som mamman har gjort mot honom kan göra det rätt att bli mördad för. Tyvärr så var hon en missbrukare och psykiskt misshandlade honom (säkert i hela hans liv) för att han inte kan stå på egna ben plus hans psykiska ohälsa, självmordstankar tror jag är orsaken eller förklaringen till varför han valde att mörda henne. Tror att G kan ha en lindrig utvecklingsstörning eller kanske autism, det skulle kunna vara rimligt eftersom han inte kunde försörja sig själv och ta ansvar för sitt liv fast han är så pass gammal, vänner hade han knappast också. Att han hittade en tjej från indien på nätet och att det gick så snabbt från förlovning till att dom gifte sig innom bara 2 år tycker jag är konstigt, dom fick inga gratulationer på hans facebook inlägg om det heller. Han sa ju att han började med droger för att hans mamma hade nark mediciner hemma
Citera
2026-02-18, 18:22
Medlem
Citat:

Jag svarade Pp som du säkert vet, det var bara en hypotes som inte ens är trolig utifrån att de mot all förmodan skulle bli frikända, får man inte det utan att du ska ifrågasätta det?
Citera
2026-02-18, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoppMmmGott
varför skulle hans mor sova i hans lägenhet när det bara finns en dubbelsäng som han och tjejen sover i? Om hans mamma dog där av naturlig orsak skulle han ha dumpat knarket nånstans ute och ringt polisen direkt, G var väldigt försiktig av sig när det kommer till droger och polisen. Så detta rör sig 100% om ett mord
Ja självklart det är ju det de är anklagade för
Citera
2026-02-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoppMmmGott
Jag håller med om att man inte mördar någon oavsett vad och inget som mamman har gjort mot honom kan göra det rätt att bli mördad för. Tyvärr så var hon en missbrukare och psykiskt misshandlade honom (säkert i hela hans liv) för att han inte kan stå på egna ben plus hans psykiska ohälsa, självmordstankar tror jag är orsaken eller förklaringen till varför han valde att mörda henne. Tror att G kan ha en lindrig utvecklingsstörning eller kanske autism, det skulle kunna vara rimligt eftersom han inte kunde försörja sig själv och ta ansvar för sitt liv fast han är så pass gammal, vänner hade han knappast också. Att han hittade en tjej från indien på nätet och att det gick så snabbt från förlovning till att dom gifte sig innom bara 2 år tycker jag är konstigt, dom fick inga gratulationer på hans facebook inlägg om det heller. Han sa ju att han började med droger för att hans mamma hade nark mediciner hemma

Ja nånting bör det ju bero på att han inte kunnat försörja sig själv, samtidigt finns uppgifter i tråden att han inte hade svårt att få jobb, så kanske hade svårt att passa tider eller inte riktigt trivdes på arbetena eller något annat som inte fungerade? Men varför tror du att han kan ha if och autism, har han fått dom diagnoserna att han är utredd för detta eller är det något mer i hans sätt och beteende som fått dig att tänka i dom banorna? Med tanke på att hans mamma var läkare så blir det ju samtidigt konstigt att hon inte skulle förstått det du anar och fått honom utredd redan när han var barn i så fall? Eller förnekade hon och inte ville se det uppenbara menar du? Jag menar, är du helt hundra på att hon misshandlade honom psykiskt just för att han inte kunde stå på sina egna ben och försörja sig själv, eller är det hans uppfattning för att hon försökte ställa krav på honom att just växa och ta ansvar, vilket han kanske inte klarade om han nu har dessa diagnoser? Usch så hemskt och tragiskt om han har funktionshinder och hon inte ville acceptera och förstå honom tänker jag, riktigt sorgligt i så fall?
Citera
2026-02-18, 20:10
Medlem
Citat:
Läs Onemisstakes samtliga inlägg så förstår du varför....
Citera
2026-02-18, 22:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ja nånting bör det ju bero på att han inte kunnat försörja sig själv, samtidigt finns uppgifter i tråden att han inte hade svårt att få jobb, så kanske hade svårt att passa tider eller inte riktigt trivdes på arbetena eller något annat som inte fungerade? Men varför tror du att han kan ha if och autism, har han fått dom diagnoserna att han är utredd för detta eller är det något mer i hans sätt och beteende som fått dig att tänka i dom banorna? Med tanke på att hans mamma var läkare så blir det ju samtidigt konstigt att hon inte skulle förstått det du anar och fått honom utredd redan när han var barn i så fall? Eller förnekade hon och inte ville se det uppenbara menar du? Jag menar, är du helt hundra på att hon misshandlade honom psykiskt just för att han inte kunde stå på sina egna ben och försörja sig själv, eller är det hans uppfattning för att hon försökte ställa krav på honom att just växa och ta ansvar, vilket han kanske inte klarade om han nu har dessa diagnoser? Usch så hemskt och tragiskt om han har funktionshinder och hon inte ville acceptera och förstå honom tänker jag, riktigt sorgligt i så fall?
Har var det fria fantasier igen. Du skriver om en mördad kvinna och antar saker. Känns väldigt lågt i mitt tycke.
Citera
2026-02-18, 22:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag förstår det men det kommer snart fram fakta vilket är intressantare är alla vilda spekulationer.
Citera
2026-02-18, 22:57
Medlem
Citat:
Har var det fria fantasier igen. Du skriver om en mördad kvinna och antar saker. Känns väldigt lågt i mitt tycke.
Jag försöker bara förstå det jag inte förstår…vad har du för avsikter?
Citera
2026-02-18, 23:06
Medlem
Citat:

Hahaha klockrent, pauser provocerar uppenbart alla fast på olika sätt 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto