2025-06-22, 19:37
Medlem
Skulle just beställa nytt snus (vita nikotinpåsar).
Sidan jag brukar handla av hade chockhöjt priset. Fortfarande prisvärt men det slog mig att skatter och lagar justeras den 1/7, varje år.
Nu handlar jag av två olika sidor och den andra hade inte höjt så jag passade på att tömma kontotoch köpte 8 rullar om det nu skulle vara en skattehöjning på gång.
Sedan kollade jag tobakslagen och det var en otrevlig läsning även om den var luddig.
Någon skattehöjning den 1/7 hittade jag inte. Någon som har koll på om det är någon på gång?
Det andra otrevliga var att den 1/8:de krävdes nya, hårdare tillstånd för att få sälja tobak och än värre var att man inte får köpa online. Online lät som något som inte kunde tolkas. Sedan blev det luddigt och då fick jag intryck av att online gällde köp från utlandet.
Någon som har koll på detta?
Citera
2025-06-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Skulle just beställa nytt snus (vita nikotinpåsar).
Sidan jag brukar handla av hade chockhöjt priset. Fortfarande prisvärt men det slog mig att skatter och lagar justeras den 1/7, varje år.
Nu handlar jag av två olika sidor och den andra hade inte höjt så jag passade på att tömma kontotoch köpte 8 rullar om det nu skulle vara en skattehöjning på gång.
Sedan kollade jag tobakslagen och det var en otrevlig läsning även om den var luddig.
Någon skattehöjning den 1/7 hittade jag inte. Någon som har koll på om det är någon på gång?
Det andra otrevliga var att den 1/8:de krävdes nya, hårdare tillstånd för att få sälja tobak och än värre var att man inte får köpa online. Online lät som något som inte kunde tolkas. Sedan blev det luddigt och då fick jag intryck av att online gällde köp från utlandet.
Någon som har koll på detta?

Du spekulerar mycket utan några som helst källor. Så vad får dig att tro det du tror utan att du har något som du vet? Varför skulle Flashback gräva fram något som inte finns bara för att du uppenbarligen lider av en psykos?
Citera
2025-06-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du spekulerar mycket utan några som helst källor. Så vad får dig att tro det du tror utan att du har något som du vet? Varför skulle Flashback gräva fram något som inte finns bara för att du uppenbarligen lider av en psykos?
Källorna som gör att jag ställer två frågor är två olika onlinebutiker där den ena höjt priset precis innan datum där skatter och lagar regleras. Källan för att skatter och lagar justeras vid hel och halvårsskifte trodde jag att alla känner till men kan med lätthet hittas på riksdagens hemsida.
Den andra källan var tobakslagen.
Citera
2025-06-23, 11:33
Citat:

Vad anser du vara en chockhöjning?
Citera
2025-06-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Vad anser du vara en chockhöjning?
33%
Citera
2025-06-23, 14:28
Medlem
Första svaret på Google..

https://www.snusbolaget.se/snusjourn...-pa-vitt-snus/

Står dock inget om att det har införts.
Citera
2025-06-23, 20:31
Medlem
HBTKuks avatar
Vita kemikaliepåsar med smak är väl knappast tobak?
Citera
2025-06-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vi är helt överens. Problemet för skatteverket är nog detta.
Citera
2025-06-24, 13:53
Medlem
Någon eventuell skattehöjning har jag inte hittat även om det inte utesluter en höjning.
Men nu har jag grävt mer och det som ska justeras är licens för att få sälja samt att man stoppar införsel från utlandet.
Citera
2025-06-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk

Och?

Ah. Du vill bara bevisa att du är okunnig och inte förstår skillnaden på tobaksskatt och nikotinskatt. Du får en länk kring nikotinskatt.

https://www.skatteverket.se/foretag/...87d7fc7fe.html

Citat:
Vi är helt överens. Problemet för skatteverket är nog detta.

Det är ju redan skatt på vitt snus, nikotinskatt. Det är väl inget problem för skatteverket att administrera den skatten?

Problemet för dig är nog att det hela handlar om ett EU förslag som eventuellt kan gå igenom.

"I dag är skatten på vitt snus 207 kronor per kilo i Sverige. Det läckta dokumentet föreslår en minimiskatt på 143 euro per kilo snus, motsvarande cirka 1 570 svenska kronor.

Det innebär en ökning på över 650 procent."

"Han lyfter att för en dosa Zyn, till exempel, skulle det innebära en ökning på 27 kronor."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kan-bli-dyrare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in