2025-06-22, 16:04
Medlem
Hej alla.

Ni som har dobermann från svenska kennel eller utländska dobermann kennel, berätta nåt om era dobermann .

JAG är intresserad av dobermann vill helst ha kuperad dobermann valp men inte ett måste.

Vad kostar att försäkra en dobermann valp eller vuxen?

Har ni gått på valpkursen?
Citera
2025-06-22, 16:18
Medlem
Sereenas avatar
Kupering är olagligt i Sverige och större delen av EU, och i en del länder är det tom olagligt att importera kuperad valp (i Sverige får du ta in en sådan valp, men inte tävla/ställa ut den), så det lär du ha lite problem att få tag i.
Senast redigerad av Sereena 2025-06-22 kl. 16:21.
Citera
2025-06-22, 16:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Tänk på att en dobbermann är en brukshund och väldigt energiska. De vill alltid vara med flocken och kan vara nervösa!

De vaktar mycket och gillar inte att vara ensamma. De kan även vara dominanta.
Citera
2025-06-22, 17:05
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindonn
Hej alla.

Ni som har dobermann från svenska kennel eller utländska dobermann kennel, berätta nåt om era dobermann .

JAG är intresserad av dobermann vill helst ha kuperad dobermann valp men inte ett måste.

En dobermann kräver mycket stimulans och har väldigt mycket energi..I försäkring kostar den runt 600kr per månad.Läs på om rasen innan du köper. Gå valpkurs.
Citera
2025-06-22, 19:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Inte en bra förstahund. De kräver sin erfarenhet.
Citera
2025-06-27, 06:45
Medlem
MissMDs avatar
Det är en fantastisk ras men absolut inget för alla. Det är en aktiv, arbetande brukshund med mycket motor och behov av både fysisk och mental stimulans. De kräver en engagerad förare med tydliga mål, tålamod och tid, annars riskerar det att bli fel väldigt snabbt.

Att du nämner att du helst vill ha en kuperad valp får mig spontant att undra vad det är som lockar mest, hundens egenskaper eller deras utseende? Kupering är förbjudet i Sverige av en anledning...både etiskt och av djurskyddsskäl. Så om det är ett viktigt kriterium för dig kanske det är värt att fundera över vad du faktiskt söker hos en hund?

Om du verkligen vill jobba med hund, typ inom IGP, skydd, spår eller lydnad, och är beredd på att ge hunden allt den behöver, då kan dobermann vara rätt. Men annars är det en ras som lätt kan bli fel i fel händer, just eftersom de är intensiva, vaktiga, reaktiva och lätt stressar upp sig.

Jag skulle verkligen rekommendera att du först lär känna rasen mer genom att träffa uppfödare, gå med i rasforum och kanske följa med någon med dobermann på träning. Då får du en bättre bild av vad det faktiskt innebär att leva med en sådan hund.
Citera
2025-06-27, 09:55
Medlem
Hej MissMD

Det är bra att först lära känna uppfödare, läsa, och gå på olika aktiviteter.

Det blir bäst så, jag anser du har rätt.
Citera
2025-06-27, 14:21
Medlem
polseks avatar
Citat:
Hej alla.

De är underbara hundar, men jag skulle inte rekommendera dig att skaffa en dobermann som första hund på grund av de egenskaper som flera andra redan skrivit om. Du tar på dig väldigt mycket jobb. Och ansvar.
Du borde kanske höra med nån uppfödare och få lite input.
Citera
2025-06-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
De är underbara hundar, men jag skulle inte rekommendera dig att skaffa en dobermann som första hund på grund av de egenskaper som flera andra redan skrivit om. Du tar på dig väldigt mycket jobb. Och ansvar.
Du borde kanske höra med nån uppfödare och få lite input.
.

Jag klarar att ha en dobermann men det blir när jag är redo. Jag är påläst om rasen men klart det är annorlunda att ha en än att bara läsa i teorin om den.
Citera
2025-06-27, 23:29
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
.

Jag klarar att ha en dobermann men det blir när jag är redo. Jag är påläst om rasen men klart det är annorlunda att ha en än att bara läsa i teorin om den.

För skojs skull, vänder på frågan. Vad är du redo för? Varför vill du ha den kuperad?
Citera
2025-06-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
För skojs skull, vänder på frågan. Vad är du redo för? Varför vill du ha den kuperad?

Jag anser att de är fina kuperade, men självklart är jag emot kupering pga hälsoeffekter.
Citera
2026-03-26, 22:32
Medlem
Citat:
Hej alla.

Hur gick det? Skippa kuperad, du ska ha en livkamrat inte ett objekt. Försäkring runt 10k/år fullt inklusive tänder. Min är från extrema brukslinjer men funkar bra rent sällskapsmässigt också. Det är väl som med de flesta hundar, får de sin stimulans så är hunden fantastisk. Min lilla dobermann får bara positiva betyg, från hundkännare samt "golder-retriver" folk. Har du skaffat en hoppas jag du varit beredd att lägga ner i princip all ledig tid från 2-18 månaders ålder på hunden. Det är en fantastisk ras om den blir rätt behandlad. Det enda negativa är att även om de väger närmare 50kg tror de att de är 5kg knähund...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in