Hej alla glada fast jag är inte glad
Nu har jag haft det här problemet i 22 år och det måste lösas. En konservativ beräkning på 12 timmar per dygn i sängen istället för 8 visar att jag spenderat 3 år och 8 månader extra i sängen!
Jag har bipolär sjukdom och tror att det beror på depressionen att jag har så svårt att komma upp. Eller så beror depressionen på att jag inte kommer upp. Varit deprimerad i 22 år för det mesta.
Tar litium, olanzapin och latuda.
Påbörjade min kvällsritual 21:15 igår och låg och blundade för att sova i sängen ca kl 22. Idag vaknade jag av larmet klockan 6, tog koffeintabletter 200 mg och somnade om. Vaknade igen av andra larmet 06:50 och somnade om. Nån gång gick jag upp och drog upp rullgardinerna för jag inbillar mig att det hjälper med att komma upp. Slutade med att jag gick upp 11, så det är 13 timmar i sängen. Fail. Oftast somnar jag inte om utan ligger bara i sängen i 4-5 timmar och stirrar ut genom fönstret och mår extremt dåligt. Så dåligt att jag vill ta livet av mig. Men av någon anledning kan jag inte ta mig ur sängen.
Vad som inte fungerar:
Tacksam för input!
Nu har jag haft det här problemet i 22 år och det måste lösas. En konservativ beräkning på 12 timmar per dygn i sängen istället för 8 visar att jag spenderat 3 år och 8 månader extra i sängen!
Jag har bipolär sjukdom och tror att det beror på depressionen att jag har så svårt att komma upp. Eller så beror depressionen på att jag inte kommer upp. Varit deprimerad i 22 år för det mesta.
Tar litium, olanzapin och latuda.
Påbörjade min kvällsritual 21:15 igår och låg och blundade för att sova i sängen ca kl 22. Idag vaknade jag av larmet klockan 6, tog koffeintabletter 200 mg och somnade om. Vaknade igen av andra larmet 06:50 och somnade om. Nån gång gick jag upp och drog upp rullgardinerna för jag inbillar mig att det hjälper med att komma upp. Slutade med att jag gick upp 11, så det är 13 timmar i sängen. Fail. Oftast somnar jag inte om utan ligger bara i sängen i 4-5 timmar och stirrar ut genom fönstret och mår extremt dåligt. Så dåligt att jag vill ta livet av mig. Men av någon anledning kan jag inte ta mig ur sängen.
Vad som inte fungerar:
EnergidryckDet som fått upp mig sen ca 1 månad tillbaka är att jag påbörjat studier. Men det är bara 3 gånger per vecka och ibland på eftermiddagarna. När lektionerna är på morgonen och jag vaknat kl 6 har jag mått så dåligt och haft grova tankar på att hoppa av. Det enda som hindrat mig är att CSN är min enda försörjning så jag har varit tvungen kan man säga.
Att ta koffeintablett en timme innan ordinarie väckarklockas larm
Att ha en QR-kod på gården som mobilen måste skanna innan larmet slutar. Jag går upp, skannar och går och lägger mig igen
Att ha en kaffemaskin på timer som börjar brygga kaffe så att man vaknar pga kaffedoften
Uppvakningslampa
Lampa med 10 000 lux kopplad till timer. Jag stänger av den eller ignorear den.
Att planera in saker att göra
Att ställa flera larmklockor utplacerade i rummet. Jag ignorerar dem eller stänger av dem och går tillbaka till sängen...
Att dricka vatten innan jag ska gå och lägga mig för att sedan vakna på morgonen av det. Behövde gå på toa när jag låg i sängen för att somna. Dem gånger jag vaknat på morgonen av att behöva gå på toa har jag gått på toa och sedan lagt mig i sängen igen.
Det här:
Att bli tillsagd på flashback att ha “disciplin”
Tacksam för input!