2025-06-22, 13:49
Medlem
Havamal.s avatar
Hej alla glada fast jag är inte glad

Nu har jag haft det här problemet i 22 år och det måste lösas. En konservativ beräkning på 12 timmar per dygn i sängen istället för 8 visar att jag spenderat 3 år och 8 månader extra i sängen!

Jag har bipolär sjukdom och tror att det beror på depressionen att jag har så svårt att komma upp. Eller så beror depressionen på att jag inte kommer upp. Varit deprimerad i 22 år för det mesta.

Tar litium, olanzapin och latuda.

Påbörjade min kvällsritual 21:15 igår och låg och blundade för att sova i sängen ca kl 22. Idag vaknade jag av larmet klockan 6, tog koffeintabletter 200 mg och somnade om. Vaknade igen av andra larmet 06:50 och somnade om. Nån gång gick jag upp och drog upp rullgardinerna för jag inbillar mig att det hjälper med att komma upp. Slutade med att jag gick upp 11, så det är 13 timmar i sängen. Fail. Oftast somnar jag inte om utan ligger bara i sängen i 4-5 timmar och stirrar ut genom fönstret och mår extremt dåligt. Så dåligt att jag vill ta livet av mig. Men av någon anledning kan jag inte ta mig ur sängen.

Vad som inte fungerar:
Energidryck
Att ta koffeintablett en timme innan ordinarie väckarklockas larm
Att ha en QR-kod på gården som mobilen måste skanna innan larmet slutar. Jag går upp, skannar och går och lägger mig igen
Att ha en kaffemaskin på timer som börjar brygga kaffe så att man vaknar pga kaffedoften
Uppvakningslampa
Lampa med 10 000 lux kopplad till timer. Jag stänger av den eller ignorear den.
Att planera in saker att göra
Att ställa flera larmklockor utplacerade i rummet. Jag ignorerar dem eller stänger av dem och går tillbaka till sängen...
Att dricka vatten innan jag ska gå och lägga mig för att sedan vakna på morgonen av det. Behövde gå på toa när jag låg i sängen för att somna. Dem gånger jag vaknat på morgonen av att behöva gå på toa har jag gått på toa och sedan lagt mig i sängen igen.
Det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
En annan bra grej är att ställa in sin egen inbyggda klocka ordentligt. Tänk på följande när du går och lägger dig;

Vad är klockan nu?
När ska jag gå upp?
Hur länge får jag sova då?
Att bli tillsagd på flashback att ha “disciplin”
Det som fått upp mig sen ca 1 månad tillbaka är att jag påbörjat studier. Men det är bara 3 gånger per vecka och ibland på eftermiddagarna. När lektionerna är på morgonen och jag vaknat kl 6 har jag mått så dåligt och haft grova tankar på att hoppa av. Det enda som hindrat mig är att CSN är min enda försörjning så jag har varit tvungen kan man säga.

Tacksam för input!
Citera
2025-06-22, 13:56
Medlem
triptykens avatar
Hej,
Jag vill verkligen verkligen föreslå att du snackar med läkare. Dom där medicinerna kan balanseras till och det finns hjälp att få hos psykolog mm för att balansera ut din depression.

Koffein är ju inte nåt som egentligen gör en vaknare när man vant sig vid det, utan man slår bort abstinensen som bland annat gör en trött.
Har du nån kompis som kan ta på sig i nån månad att försöka få med dig på saker? Som är beredd att släpa igång dig för att depressionen inte ska få totalgrepp på morgnarna? Det svåra är ju att det inte finns några quick fixes för depression. Inte en grej man kan göra för att det ska lösa sig direkt utan det är ett samlat grepp och det tar tid (som du vet bättre än mig självklart).

Hursom är ju jag ingen psykolog eller expert så hade föreslagit att du snackat med en av dom - det finns hjälp att få, det är inte för evigt, och det kommer bli bättre (dom senaste två vet jag med tusen procent)
Citera
2025-06-22, 13:57
Medlem
Har du provat meditation?

Ladda ner Mindfulness appen och kör en kvart på morgonen och kvällen, finns en massa meditationer som är gratis.

Det har hjälpt mig mycket med mina bekymmer så det kanske kan vara värt ett försök?
Citera
2025-06-22, 14:05
Medlem
Bifoxs avatar
Du behöver ju träna på att gå emot dig själv. Övervinna dig själv. Att ge dig fan på att göra det.
Du kanske ska skapa en ritual varje morgon som är likadan varenda dag. Ett bestämt klockslag. Tex kl 6. Gå på toa. Kanske ta en dusch. Koka kaffe. Ta en macka. Gå ett varv runt kvarteret.
Ta makten över dig själv.
Skit svårt, men det är en tränings sak som inte kommer automatiskt.

Liten klyscha: styr planet istället för att vara passagerare
Citera
2025-06-22, 14:06
Medlem
Du ska prata med din läkare, dina mediciner behöver nog justeras!
Citera
2025-06-22, 14:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.
Men av någon anledning kan jag inte ta mig ur sängen.
Det som fått upp mig sen ca 1 månad tillbaka är att jag påbörjat studier. Det enda som hindrat mig är att CSN är min enda försörjning så jag har varit tvungen kan man säga.
Tacksam för input!
"Du kan om du vill" kan man väl sammanfatta det med.
På din gravsten kommer det att stå:
"Havamal. han kunde, men ville inte"
--------------
Två saker
1. ta reda på vad som hindrar dig att gå upp
2. se till att motivationen för att gå upp blir mer tydlig
Idag har du några svar på punkt 2, men de är lite för få och svaga. Där kan du bli tydligare.
3. Du skiter i dagsplaner du gör upp? Är andra människor involverade i dina dagsplaner eller är du socialt isolerad? Är du med på gruppövningar i skolan?
-------------
Det är dags att du gör något radikalt nu och tar tag i grundproblemet; inte pillar med smågrejer som du beskriver.
jag skulle tro, å nu gissar jag utifrån mitt eget liv, att på punkt 1. skulle terapi vara en bra punkt. Tveksam till KBT utan en mer djupgående självanalys med hjälp av ngn som kan ställa rätt följdfrågor till dig. Och få dig att se varifrån dina hinder kommer. För min del tror jag att du är djävligt rädd. Rädd för kraven du ställer på dig själv och som du inte till 100% vet varifrån de kommer. Rädd för att misslyckas. Visst kan du säga att "farsan var djävligt hård och var aldrig nöjd och jag fick alltid skäll när betygen var dåliga eller när jag missade en straff i P 08", men den sortens kommentarer blir ofta lite ytliga. Man får jaga insikten, den riktiga insikten om varför man beter sig på olika sätt. Då ser man orsakssambanden vilket kan ge ökad sorg kortsiktigt, men också möjlighet att strunta i rädslan.
Citera
2025-06-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du ska prata med din läkare, dina mediciner behöver nog justeras!

Jag vet att jag inte har rätt att kommentera din medicinering. Men jag har stått på liknande mediciner, och i början fungerade de bra. Men sedan så förstod jag att de bara gjorde mig sjuk på grund av alla biverkningar.
Citera
2025-06-22, 14:26
Medlem
Citat:

Nu har jag haft det här problemet i 22 år och det måste lösas. En konservativ beräkning på 12 timmar per dygn i sängen istället för 8 visar att jag spenderat 3 år och 8 månader extra i sängen!

Jag har bipolär sjukdom och tror att det beror på depressionen att jag har så svårt att komma upp. Eller så beror depressionen på att jag inte kommer upp. Varit deprimerad i 22 år för det mesta.

Påbörjade min kvällsritual 21:15 igår och låg och blundade för att sova i sängen ca kl 22. Idag vaknade jag av larmet klockan 6, tog koffeintabletter 200 mg och somnade om. Vaknade igen av andra larmet 06:50 och somnade om. Nån gång gick jag upp och drog upp rullgardinerna för jag inbillar mig att det hjälper med att komma upp. Slutade med att jag gick upp 11, så det är 13 timmar i sängen. Fail. Oftast somnar jag inte om utan ligger bara i sängen i 4-5 timmar och stirrar ut genom fönstret och mår extremt dåligt. Så dåligt att jag vill ta livet av mig. Men av någon anledning kan jag inte ta mig ur sängen.

Vad som inte fungerar:
Energidryck
Att ha en QR-kod på gården som mobilen måste skanna innan larmet slutar. Jag går upp, skannar och går och lägger mig igen
Att ha en kaffemaskin på timer som börjar brygga kaffe så att man vaknar pga kaffedoften
Uppvakningslampa
Att ställa flera larmklockor utplacerade i rummet. Jag ignorerar dem eller stänger av dem och går tillbaka till sängen...
Att dricka vatten innan jag ska gå och lägga mig för att sedan vakna på morgonen av det. Behövde gå på toa när jag låg i sängen för att somna. Dem gånger jag vaknat på morgonen av att behöva gå på toa har jag gått på toa och sedan lagt mig i sängen igen.
Det här:

Det som fått upp mig sen ca 1 månad tillbaka är att jag påbörjat studier. Men det är bara 3 gånger per vecka och ibland på eftermiddagarna. När lektionerna är på morgonen och jag vaknat kl 6 har jag mått så dåligt och haft grova tankar på att hoppa av. Det enda som hindrat mig är att CSN är min enda försörjning så jag har varit tvungen kan man säga.

Tacksam för input!

Amfetamin. Sluta med övriga mediciner och börja mikrodosera amfetamin
Citera
2025-06-22, 14:44
Medlem
Flytta till en liten stuga i skogen. Du behöver inte köpa, bara hyra.
Utan rinnande vatten och med vedspis.

Du kommer gå och på morgonen för att hämta vatten och hugga ved eller dö.

Det har funkat både för min morbror och för min bästa kompis
Citera
2025-06-22, 16:31
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Vad som inte fungerar:
Energidryck
Uppvakningslampa
Det här:

Tacksam för input!

Hej,

Det här är ju inte hela svaret givetvis men du kan prova om du vill.

Prova att göra en armhävning per dag.

Gör den på knä om du inte kan göra en hel.

Sedan utökar du till två när du kan det och så vidare.

Och så lägger du till en situp per dag.

Och sedan en till per dag.

Sedan lägger du till knäböj också och utökar på samma sätt.

Givetvis inte hela svaret men när vi var grottmänniskor och använde kroppen på riktigt varje dag hade vi nog ej depressioner.

Lycka till
Citera
2025-06-22, 17:43
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
(.......)
(.......)

Hur länge har du använt psykofarmaka?

Har du normalvikt?

Är du fysiskt aktiv?

Hur var din uppväxt?

Depressionen är ett svar på att du inte gör sådant som ger glada nöjda känslor eller tänker på det som ger glada nöjda känslor.

Biverkningar på Olazapin är trötthet.
Hur tänker du om att ta psykofarmaka som gör dig trött?

Fass:
De vanligast rapporterade biverkningarna (observerades hos ≥1 % av patienterna) i samband med användning av olanzapin i kliniska studier var somnolens/sjukligt sömnbehov, viktuppgång, eosinofil/ vita blodkroppar färgade röda,, förhöjda nivåer av prolaktin, kolesterol, glukos och triglycerider, glukosuri, ökad aptit, yrsel, akatisi, parkinsonism/ofrivilliga ryckningar, leukopeni/minskning av de vita blodkropparnas antal i blodet, neutropeni/sjuklig minskning av antalet neutrofila leukocyter( en sorts vita blodkroppar)i blodet. dyskinesi/rörelsesvårigheter/ smärtsamma rörelser, ortostatisk hypotoni/lågt blodtryck, antikolinerga effekter, övergående asymtomatiska förhöjningar av levertransaminaser, utslag, asteni/ frånvaro av kraft, svag, kraftlösi, trötthet, feber, ledsmärta, förhöjt alkaliskt fosfatas, hög gammaglutamyltransferasnivå, hög urinsyranivå, hög kreatinfosfokinasnivå och ödem.

Tacka nej till psykofarmaka, du väljer dina tankar själv sä tänk på det som gör dig glad om du vill känna förnöjsamhet, ät ordentligt och var aktiv så kommer din depression inte längre fortsätta skapas av dina egna valda tankar och du slipper det förvärrade läget av den psykofarmaka du tackade ja till.
Senast redigerad av StartGenealogy 2025-06-22 kl. 17:48.
Citera
2025-06-22, 18:53
Medlem
OneTaps avatar
gymma o lyft tungt innan du lägger dig o ställ väckaren på klockan 6. så fort du vaknar kliv upp o ta en kall dusch i 2 minuter sen ut o jogga milen. de brukar ja göra när ja känner mig trög o allmänt seg för o ruska igång immun försvaret osv =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in