2025-06-22, 16:25
Avstängd
Muskback-forums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Varsågod:

https://www.google.com/search?q=goon...hrome&ie=UTF-8

Bland annat i länken: ”Namnet Goonie har ett spännande ursprung som återspeglar dess lekfulla konnotationer. Även om det inte har ett väl dokumenterat historiskt ursprung som vissa traditionella namn, tros det härstamma från termen "goon", som har utvecklats över tid för att beskriva någon förtjusande fånig eller fånig.”
gonnie.
fniss

är det inte usa som är the good guys? iran och ryssland är bad guys?
Citera
2025-06-22, 16:25
Medlem
Citat:
Trump avslutar sitt tal med häpnadsväckande: ”Gud jag vill bara säga till dig, vi älskar dig Gud och vi älskar vår militär, skydda dem, Gud välsigna Mellanöstern, Gud välsignar er och Gud välsignar Amerika”. Som om det var ett gudomligt uppdrag han nyss genomfört.
Även Iranierna har Gud på sin sida.
Alla länder har förstås "sin" Gud på sin sida.
Citera
2025-06-22, 16:27
Medlem
needAlifes avatar
Poängen med bombningen är ju att den måste genomföras när man minst anade det, överraskningsmomentet är ju a och o i en sådan här operation, precis som när Israel slog ut hela Irans luftförsvar för en dryg vecka sedan.

Att då kongressen högt och ljudligt ska går ut och säga "vi förklarar krig" skulle ju bli ganska kontraproduktivt.

Gällande MAGA är det delade meningar men så länge de inte går in på marken så tror jag att de håller sig lugna. Några bomber och sedan vänd hem är inget större problem, nu fick de ju äntligen testa dina bunkerbomber också. Men absolut, lär skruvas en del i MAGA-campen idag.
Citera
2025-06-22, 16:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe

Du går på tyskättlingen Drumpfs svammel (han som påstått att han är svensk) samt taskig läsförståelse kring engelska rörande det som Ayatollan sagt.
Oxford dictionary:
Intervention
noun
the action or process of intervening.

Ayatollan:
Last week Iran's supreme leader had vowed to hit back at the US were it to enter the war. "The Americans should know that any US military intervention will undoubtedly be accompanied by irreparable damage," Ayatollah Ali Khamenei said.

Menar du alltså att jag felaktigt översätter intervention (eng) till intervention (sv).

Du är ju vilsnare än de flesta. Nu är jag trött på dig.
Citera
2025-06-22, 16:33
Medlem
Tanachs avatar
USAs angrepp mot Iran kom efter Israels misslyckats med krigsmålet. Guds utvalda folk misslyckades med andra ord.
Citera
2025-06-22, 16:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus

Nej, det här var ju inte jättebra gjort av Trump. Samtidigt vet man ju att Israel är Israel och att Israels intresse är viktigare för varje amerikansk president än vad amerikanska väljares intresse är. Biden och Harris hade gjort exakt samma sak, Obama och Bush gjorde exakt samma sak. Varenda president har varit nere och kysst klagomuren och visat sin förbehållslösa underkastelse för sionismen. Det är sedan gammalt. Trump skiljer sig inte från andra presidenter på den punkten. När det kommer till kritan är det Israel först.

Sedan vet jag inte om det här kommer att splittra den så kallade MAGA-grupperingen. Finns det ens en sådan? Stödet för Trump var brett och han fick röster från allt från svarta män i hooden till tech bros till hemmafruar och till vita stålarbetare i rostbältet. Var alla dessa MAGA eller handlade det om folk som var trötta på woke och identitetspolitik och ville ha rakare rör? Men helt klart är detta en plump i Trumps presidentskap. Att han skippade att fira pride och la ner USAID har ju fått vänstern att skära tänder av ilska men bland vanliga väljare har det tagits emot positivt. Att bomba Iran tas inte emot med samma glädje för det var inte det folk röstade för. Jag läste en uppgift om att så många som åttio procent av de amerikanska väljarna, oavsett vilket parti de röstar på, är negativt inställda till de ändlösa krigen.

Trump kan fortfarande rädda upp detta någotsånär om han nu tvår sina händer och säger att ”nu har vi gjort vårt” och inte fortsätter kriga med Iran. Även under Trumps förra mandatperiod skickade han några bomber på Iran och dödade lite skägghöjdare men det blev inte mer än så. Håller han sig till detta så kommer det inte att påverka men om han börjar kriga fullt ut som USA gjorde i Irak och i Afghanistan så finns skäl att kritisera honom. Vi får se vad som händer.
Tack! Det här var en mycket bättre sammanfattning av läget än vad jag lyckades knåpa ihop.
Citera
2025-06-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Om det är krig, var i Iran är dom amerikanska soldaterna? Var är dom iranska soldaterna i USA?

Är du så dum på riktigt så du tror att krig betyder en invasion med soldater eller spelar du bara förståndshandikappad?

USA har brutit mot FN stadgan.
Attackerna är att jämställa med en krigsförklaring och därmed krig.
https://www.un.org/en/about-us/un-charter/chapter-7
Citera
2025-06-22, 16:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Som vanligt har du missat det väsentliga, Iran har efter USAs bombningar av goda anledningar förklarar krig mot USA.

Som ett första led i detta stängde man idag Hormuzsundet.

”Iran declares the start of war after US struck three nuclear facilities including the fabled Fordow site, buried deep inside a mountain, which Trump claims has been 'obliterated'.”

https://www.euronews.com/2025/06/22/...es-follow-live
Så är det, alla jeppar inklusive USAs galna försvarsminister som tar ut segern redan saknar konsekvenstänk. Hur det kommer att gå visar historiken i Vietnam Afghanistan Irak. Iran har väst och även Saudiarabien försökt fälla sedan 1979 och det har inte gått. Och så skulle Trump lyckas på en enda dag? Haha said the clown.

Om inte Danmark ger bort Grönland, kommer USA att bomba Lilla sjöjungfrun?

Vänta tills Irans vänner Kina och Ryssland svarar. Mitt tips är att om detta accepteras av FN så kommer Kina att ta Taiwan och Ryssland bomba sönder Ukraina. Förresten har Ryssland kärnvapen.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-22 kl. 16:53.
Citera
2025-06-22, 16:51
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
USA har idag attackerar tre kärnanläggningar djupt inne i Iran: Nantanz, Isfahan och Fordo

Trump har dessutom ännu än gång rundat kongressen som är den enda del av statsförvaltningen som kan besluta om att försätta USA i krigsläge.

Krigshöken Trump har nu inte bara hotat att intervenera Grönland och Panama samt att ”ta över” Kanada och Gaza-remsan, han har också nu bombat både Jemen och Iran. De senare med B2 bombare och specialbomber (Bunker Buster) för att bomba under jorden.

https://www.youtube.com/watch?v=LcEQoJMqSpQ

Trump skriver själv på Truth Social enligt Wired.com:

“very successful attack on the three in Nuclear sites in Iran, including Fordow, Natanz, and Esfahan.

All planes are now outside of Iran air space. A full payload of BOMBS was dropped on the primary site, Fordow. All planes are safely on their way home. Congratulations to our great American Warriors. There is not another military in the World that could have done this. NOW IS THE TIME FOR PEACE! Thank you for your attention to this matter.”

Han publicerade också bilder från bombningarna på sina sociala medier.

https://www.wired.com/story/truth-so...-bombing-iran/

Trump säger dessutom att han kan komma att fortsätta bomba Iran.

https://www.youtube.com/shorts/ANmu-uA43nE

Spricker MAGA helt nu, eller kommer Trumps små MAGA Gonnies att rätta in sig i ledet och i stället hylla sin President, som trots att hans egen säkerhetstjänst sagt att det är flera år till Iran har kärnvapenkapacitet, i stället lyssnar på Netanyahu som skrikit på varg i decennier nu, utan att kunna påvisa fakta för att Iran är nära att färdigställa atomvapen.

Detta är dessutom väldigt likt hur Republikanerna under Bush agerade mot Irak. Kommer det också en invasion på marken snart?

Trumps tal till nationen påminner också mycket om vad Bush sa efter det inledande anfallet:

https://www.youtube.com/watch?v=ot5Lt628j3o

Trump avslutar sitt tal med häpnadsväckande: ”Gud jag vill bara säga till dig, vi älskar dig Gud och vi älskar vår militär, skydda dem, Gud välsigna Mellanöstern, Gud välsignar er och Gud välsignar Amerika”. Som om det var ett gudomligt uppdrag han nyss genomfört.

Ja, det ska bli oerhört spännande arr se vad som kommer ske härnäst...tärningen är kastad
Citera
2025-06-22, 16:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är en krigshandling oavsett vad du tycker.
Det behövs politiker som talar klarspråk om detta. Påminner om att när Hitler invaderade Polen september 1939 så kallades de för att försvara Tyskland. Men Churchill i England gick inte på det och förklarade krig mot Tyskland och det blev Andra världskriget. Så vilka politiker i världen vågar nu gå ut och säga att det är krig som USA håller på med?
Citera
2025-06-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Var det inte Trump som skulle skapa fred? Nu flyger han världen runt och bombar länder på känsla eller vad han hörde någon programledare på Fox påstå.
IAEA rapport om alarmerande aktivitet. Om ett land som Sverige skulle börja med något liknande så skulle vi och alla andra länder omedelbart stoppas. Bara Nordkorea kunde då dom inte har någon insyn alls.

Nu har IRGC -Corps presenterat sig på alla medier.
Jag visste bara om Muslimska Brödraskapet tidigare men Iran har tydligen flera jihad grupper.
Citera
2025-06-22, 16:59
Medlem
Citat:

…….

Fy vad elakt av dig att ge dig på hen när hen påpekar att du stavar fel.
Hen är faktiskt ett geni på svenska och gramatik!
Det har hen visat i ett inlägg till mig som det ser längst upp!

Förlåt mig, jag skall aldrig göra om det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in