Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Finns en hel del att läsa här, "Iran and state-sponsored terrorism":
https://en.wikipedia.org/wiki/Iran_and_state-sponsored_terrorism

I wiki-artikeln finns även ett intressant avsnitt om Irans kopplingar till al-Qaida. USA har anklagat Iran för att tillåta al-Qaida att etablera operativa baser i landet, och flera ur ledarskiktet av al-Qaida ska befinna sig i Iran.
Ok, tack. Jag får väl börja med att säga att jag anser att Iran är en brutal diktatur som saknar stöd av nästan alla iranier, jag vet.
Men du verkar ha koll till skillnad från många här, så då frågar jag om vad du tänker om ratiot mellan sunnirelaterad terrorism versus shiarelaterad sådan?

Och lider USA så mycket av iranskstödd terrorism att Trump var av nöd tvungen att bomba kärnenergianläggningar nu trots att Trump gett en 2 veckorsfrist innan åtgärd?
Eller har han andra motiv bakom detta?
Citera
2025-06-22, 22:25
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Iran gör nog rätt i att inte hämnas.

Problemet är väll legitimiteten internt iså fall. Tror dom sitter illa till.
Citera
2025-06-22, 22:27
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nja, jag tycker att om USA vill agera världspolis så ska USA göra det balanserat, rättvist och moraliskt oantastligt.

Speciellt eftersom USA track record och historia är långt ifrån fläckfri. Jag är såpass gammal så jag såg Colin Powell live när han stod och blåljög i FN, om Saddams WMD.

Så det är hur bra som helst att komma överens med Iran om att landet inte ska ha kärnvapen. Och också använda militärt hot om inget annat hjälper, helst uppbackat av FN och en majoritet av världens länder (vilket siksom krävs för att man ska kunna kalla sig världspolis).

Men om man är världspolis så borde man först gå på Israel, och tvinga in israeliska trupper och bosättare innanför Israels egentliga gränser. Och se till att alla som begått krigsbrott bestraffas. Samma sak gällande Hamas och Gaza, om Hamas inte lämnade ifrån sig gisslan omedelbart så på dem, så som en sann världspolis borde agera. Dvs. utan att slakta tiotusentals oskylidga civila på kuppen. Och eftersom Israel angrep Iran utan giltig orsak så borda man omedelbums ha förstört det israeliska flygvapnet.

USA som det är idag har inga värderingar kvar överhuvudtaget, om de hade några (och det tror jag faktiskt) så har de tappat dem under resans gång. Israels värderingar är helt förkastliga, och Sharia är en direkt styggelse.

Om man inte räknar med terror riktad mot sina egna medborgare så Israel den överlägset största terrorstaten i Mellanöstern, och det UTTRYCKLIGEN enligt västerländska värderingar.

Och majoriteten av de som säger sig stå för "västerländska värderingar" här på FB är i själva verket rasistiska, inbilska, obildade avskum. Jag hoppas verkligen att du inte hör till dem.
Helt ärligt, väldigt mycket text för att säga att du tror man kan förhandla med terrorregimer, att ditt hat mot USA och den fria världen överskuggar verkligheten att länder som Iran absolut inte ska ha kärnvapen. Samt att du är extremt antisemitisk. Det ör riktigt vidrigt att läsa, fundera lite över vart ditt hat kommer ifrån.
Citera
2025-06-22, 22:30
Medlem
Var USA's insats med att fälla bomber i Iran verkligen ett så spektakulärt uppdrag? Israel hade väl redan förstört allt luftvärn så de kunde bara flyga in och bomba

Håller med om att det är tuffa flygplan och stora bomber såklart.

Det Israel gjorde första dygnet känns lite mer spektakulärt tycker jag. Herravälde i luftrummet på nolltid och missiler rätt in i sovrummen.
Citera
2025-06-22, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Var USA's insats med att fälla bomber i Iran verkligen ett så spektakulärt uppdrag? Israel hade väl redan förstört allt luftvärn så de kunde bara flyga in och bomba

Det Israel gjorde första dygnet känns lite mer spektakulärt tycker jag. Herravälde i luftrummet på nolltid och missiler rätt in i sovrummen.

Och träffar på nyckelpersoner inom militären och kärnvapenforskare.
Citera
2025-06-22, 22:35
Medlem
Masingas avatar
Hur pass sant är det att B2 är osynlig för radar?
Citera
2025-06-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Det vet vi inte. Eventuellt är det så små skador att det går att återställa på en fransk kvart.

Mission failed.
Tror attackerna mot Iran bara skapar mer problem än nytta just nu..

Nä. Det är klart. Men kärnkraft är jobbigt och tar lång tid i allmänhet. Men har de skickat 30 tomahawker än så länge och alla träffade (vilket de sannolikt gjorde) så var det en dålig dag på jobbet för platschefen. De måste nu gömma 400 kg 60-70% anrikat Uran på ett nytt ställe och bygga upp allt på sannolikt helt andra (hemliga) platser. Sannolikt i östra Iran. 400 kg räcker enligt uppgift till 10-20 atomvapen.

Sedan har ju USA väldigt, väldigt många fler tomahawker. 🤷🏼‍♂️

Nu hänger det på vad mullorna gör.
Citera
2025-06-22, 22:38
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven

Israel har visat sig vara extremt krigskompetenta och sitta på otroligt djupgående kunskaper om sina fiender.
Citera
2025-06-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Hur kan man försvara de galna islamistiska mullorna?? Och deras kärnvapenprogram? Utrota skiten, få bort den islamistiska teokratiska ordningen i Iran och ge frihet till folket. Om de nu klarar av att handskas med den.

Inte så lätt om man är förtryckt och inte har några vapen. Hjärntvätt ligger väl inte heller långt bort från sanningen. Jag är inte alls säker på att regimen faller. Men i revolutioner historiskt finns det en sak som är gemensamt. OM det sker så sker det plötsligt och ganska snabbt.

Det går inte att ”ge” iranierna friheten. De själva måste ta den. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-06-22, 22:39
Medlem
Iran kommer inte att svara med att attackera amerikanska baser. Feghet?
Citera
2025-06-22, 22:40
Medlem
Varför jobbar inte USA och Israel på att avsätta Iranska regimen?
Majoriteten av vanliga Iranier gillar Israel och USA. Det för att de hoppas på att de ska avsätta nuvarande regim.
Om de skulle avsätta regimen så skulle de antagligen bli vän med Israel och USA.
Då försvinner många hota för Israel pga proxykrigen.
Citera
2025-06-22, 22:42
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Iran kommer inte att svara med att attackera amerikanska baser. Feghet?

mnjaaa....man kan kanske kalla det feghet. Självbevarelsedrift är nog ett bättre valt ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in