Citat:
Ursprungligen postat av
A-Good-Man
Om han vore dement utom rimligt tvivel, då kanske man kan göra ett undantag. Ingen vits ha någon i fängelse som inte förstår vart han är eller vem han själv är. Men trött, gammal och sjuk. Nej, det är ingen ursäkt för att få ett lindrigare straff. Det var ju ingen som tvingade honom att våldta antar jag? Man får ta konsekvenserna av sina handlingar. Som man bäddar får man ligga. Tycker det daltas alldeles för mycket idag. Bort med alla straffrabatter, även det som innefattar hög ålder.
Även om vederbörande inte är fullt dement när den döms, så kan den ju ha en begynnande demens eller bli dement under sin fängelsetid. Sanningen är ju ändå att var femte person över 80 år har en demenssjukdom.
Men demens eller ej så tycker jag att det är ganska uppenbart att en såpass äldre person drabbas av ett längre fängelsestraff. Man skall också veta hur läget på anstalterna ser ut nu. Omvårdnadsavdelningarna/platserna har bommats igen eller fyllts upp av "vanliga intagna" p.g.a platsbristen. Så för en äldre och/eller handikappad intagen kan det vara svårt att få en någorlunda anpassad miljö.
Du kan ju själv räkna ut svårigheterna/olämpligheten för en sådan person att (under flera år) dubbelbeläggas eller vistas på en avdelning som består av dubbelt så många intagna än vad den egentligen byggdes för. Man kanske behöver köa till toaletten, med fem man före sig, samtidigt som man har svårt att hålla tätt. Man kan ha svårt att gå, ha dålig balans, är i behov av käpp eller rullator - också skall man gå i trappor, långa kulvertar eller skakiga hissar för att kunna ta sig till promenadgården. Man kan också tänka sig att vederbörande är föremål för läkarbesök eller operationer, vilket betyder att vederbörande kommer behöva åka iväg på massa sjukhusbesök. Jag kan räkna upp hundra grejer till som orsakar besvär och bekymmer vid hög ålder. Fakta är ju att var fjärde person över 80 år är i behov av hemtjänst. Så detta är absolut inget daltande, utan rent sunt förnuft!