• 1
  • 2
2025-06-21, 21:30
Moderator
Parongatans avatar
Trådstartens diskussionsfokus ligger mer på den åldersrelaterade straffreduktionen än på det aktuella brottet, som dessutom inte längre är så värst aktuellt.

Tråden flyttad från ABoK till BoB.

/Moderator
Citera
2025-06-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Rättsväsendet följer lagstiftningen. I flera andra länder får äldre husarrest. Ex

1 Frankrike

2 Italien

3 Även USA för vissa brott

4 Tyskland

Ja det vore bra mycket lämpligare. Särskilt med tanke på den stora platsbristen som kriminalvården lider av.
Citera
2025-06-22, 21:18
Medlem
Nån som vet vem?
Citera
2025-06-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Oskäligt hårt? Inte i närheten så hårt som hans offer drabbades. Tycker det är helt efterblivet att ge lägre straff p.g.a. ålder!

Fast att ett brottsoffer drabbas hårt, i och med brottet den utsatts för, är ju ingen motsättning mot att även den dömde kan drabbas oskäligt hårt - exempelvis av att vid högre ålder sitta av ett längre fängelsestraff. Innan du kommer med replik på detta så vill jag att du först funderar över vad "vinsten" skulle vara med att ha en gammal, sjuk, trött och kanske t.o.m dement person i 80-90-årsåldern inlåst i fängelse under flera år? Jag menar det kommer troligen vara väldigt svårt att bedriva någon vettig rehabilitering eller behandling - och någon sysselsättningsplikt existerar inte ens för intagna i denna åldern.

Värt att tillägga är också att Petra Lundh nyligen redovisade sin mycket repressiva straffreformsutredning där hon bl a föreslog att TRE särskilda strafflindringsgrunder skulle tas bort helt och hållet. Av dessa fanns inte billighetsskälet "gärningsmannens mycket höga ålder" med, vilket tydligt visar att detta är en relevant omständighet som bör beaktas.
Citera
2025-06-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
8 månader i ett ombonat fängelse efter att ha förstört livet för barn...

"Hans höga ålder medför att han skulle drabbas oskäligt hårt av ett straff utmätt efter brottets straffvärde", skriver hovrätten.

Barn som blir våldtagna drabbas oskäligt hårt och gubbjäveln förtjänar att dö i fängelse! Fan vad jag hatar det Svenska rättsväsendet!

Fast att ett brottsoffer drabbas hårt, i och med brottet den utsatts för, är ju ingen motsättning mot att även den dömde kan drabbas oskäligt hårt - exempelvis av att vid högre ålder sitta av ett längre fängelsestraff. Innan du kommer med replik på detta så vill jag att du först funderar över vad "vinsten" skulle vara med att ha en gammal, sjuk, trött och kanske t.o.m dement person i 80-90-årsåldern inlåst i fängelse under flera år? Jag menar det kommer troligen vara väldigt svårt att bedriva någon vettig rehabilitering eller behandling - och någon sysselsättningsplikt existerar inte ens för intagna i denna åldern.

Värt att tillägga är också att Petra Lundh nyligen redovisade sin mycket repressiva straffreformsutredning där hon bl a föreslog att TRE särskilda strafflindringsgrunder skulle tas bort helt och hållet. Av dessa fanns inte billighetsskälet "gärningsmannens mycket höga ålder" med, vilket tydligt visar att detta är en relevant omständighet som bör beaktas.
Citera
2025-06-23, 19:10
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Om han vore dement utom rimligt tvivel, då kanske man kan göra ett undantag. Ingen vits ha någon i fängelse som inte förstår vart han är eller vem han själv är. Men trött, gammal och sjuk. Nej, det är ingen ursäkt för att få ett lindrigare straff. Det var ju ingen som tvingade honom att våldta antar jag? Man får ta konsekvenserna av sina handlingar. Som man bäddar får man ligga. Tycker det daltas alldeles för mycket idag. Bort med alla straffrabatter, även det som innefattar hög ålder.
Citera
2025-06-23, 19:58
Medlem
Citat:
Om han vore dement utom rimligt tvivel, då kanske man kan göra ett undantag. Ingen vits ha någon i fängelse som inte förstår vart han är eller vem han själv är. Men trött, gammal och sjuk. Nej, det är ingen ursäkt för att få ett lindrigare straff. Det var ju ingen som tvingade honom att våldta antar jag? Man får ta konsekvenserna av sina handlingar. Som man bäddar får man ligga. Tycker det daltas alldeles för mycket idag. Bort med alla straffrabatter, även det som innefattar hög ålder.

Även om vederbörande inte är fullt dement när den döms, så kan den ju ha en begynnande demens eller bli dement under sin fängelsetid. Sanningen är ju ändå att var femte person över 80 år har en demenssjukdom.

Men demens eller ej så tycker jag att det är ganska uppenbart att en såpass äldre person drabbas av ett längre fängelsestraff. Man skall också veta hur läget på anstalterna ser ut nu. Omvårdnadsavdelningarna/platserna har bommats igen eller fyllts upp av "vanliga intagna" p.g.a platsbristen. Så för en äldre och/eller handikappad intagen kan det vara svårt att få en någorlunda anpassad miljö.

Du kan ju själv räkna ut svårigheterna/olämpligheten för en sådan person att (under flera år) dubbelbeläggas eller vistas på en avdelning som består av dubbelt så många intagna än vad den egentligen byggdes för. Man kanske behöver köa till toaletten, med fem man före sig, samtidigt som man har svårt att hålla tätt. Man kan ha svårt att gå, ha dålig balans, är i behov av käpp eller rullator - också skall man gå i trappor, långa kulvertar eller skakiga hissar för att kunna ta sig till promenadgården. Man kan också tänka sig att vederbörande är föremål för läkarbesök eller operationer, vilket betyder att vederbörande kommer behöva åka iväg på massa sjukhusbesök. Jag kan räkna upp hundra grejer till som orsakar besvär och bekymmer vid hög ålder. Fakta är ju att var fjärde person över 80 år är i behov av hemtjänst. Så detta är absolut inget daltande, utan rent sunt förnuft!
Senast redigerad av Haaaaag 2025-06-23 kl. 20:01.
Citera
2025-07-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ingen idé ha nån i fängelse då. För ingen verkar ju förstå vad dom gjort då dom upprepar skiten så fort dom kommer ut eller värre. Hårdare straff och ta bort straff rabatten. Gör fängelsena allmänt sämre. Är ju lyx i svenska fängelsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in