• 1
  • 2
2025-06-24, 23:43
Medlem
Vet att 5800X3D chockade världen. Det var en av de absolut bästa spelprocessorna när den kom för några år sedan och folk blev så glada att AMD förde in nytt liv i AM4-plattformen.

X3D betyder att den har en superstor cache vilket hjälper spelen eftersom mer spelkod kan finnas i processorns interna minne hela tiden.

5700X3D är därmed garanterat bra också. Samma stora cache. Verkar som att 5800X3D enbart är 10-13% snabbare, men väldigt svår att få tag i nu eftersom det är toppmodellen för AM4 och alla som inte köper nytt moderkort vill ha den.

Så du gjorde ett bra val.
Citera
2025-06-25, 17:43
Medlem
Vem0ths avatar
Ja och nej, hade nog hellre gått över till AM5 idag.

Problemet med 5700X3D är den är rejält underklockad, även om cachen finns så vill spelen få tillgång till högre klockfrekvens.

Många spel har stabila spelmotorer som kan utnyttja CPUn bättre bortsett från många AA- och indiespel som drivs av Unity eftersom den spelmotorn ÄLSKAR L3 cache mer än något annat. Många recensioner som har Unity-titlar har 5700X3D som topp 10 på listan än idag.
Citera
2025-06-28, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hej!

Jag har en amd ryzen 5 2600x six-core processor 3.60 ghz som nu lackar efter.
Blev tipsad om 7 5700x3d då den ska vara väldigt bra för spels som dwarf fortress och andra singel core krävande spel. Är det ett bra köp eller finns något mitt i mellan som är mer prisvärt eller en betydligt kraftfullare CPU för någon hundralapp mer?

Du kommer bli nöjd med 5700x3d men den absolut mest prisvärda processorn just nu är 5700X, den går att få för under 1600 just nu och det är väldigt mycket processor för de pengarna
Citera
2025-06-28, 14:14
Medlem
Ajogens avatar
Nu har jag hur som helst redan köpt processorn.

Jag uppskattar alla för den hjälpen ni har erbjudit mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in