• 4
  • 5
2025-07-13, 19:29
Medlem
Pungsvings avatar
Köp ett begagnat musikinstrument och öva på. Kolla i annonserna på söndagarna.
Citera
2025-07-13, 23:51
Bannlyst
5-6 flarror om dagen låter lite mycket. Vad sägas om 3-4?
Citera
2025-07-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Ersätt drickandet med positiva alternativ. Gör sådant som du vet är bra. Tex börja jogga eller gå långa raska prommenader oftare. Städa ett rum per dag i boendet. Studera sådant du finner är intressant men som du skjutit upp. Sök jobb oftare. Sök bättre jobb än det du har nu. Lär dig säga nej på arbetsplatsen. Osv. Trappa ner med en flaska per vecka tills du är fri från alkoholen. Inse att du inte behöver alkohol alls. Inget blir bättre av alkohol. Tänk att du ska spara pengarna till en ny vinterjacka istället på mellandagsrean i december. Sluta gå på pub och andra ställen där folk super. Eller lämna tidigare än vad du gör nu. Gå hem kl 01:00, ej 03:00. Beställ läsk i baren.
Hej och tack.
Jag är förtidspensionär. Ryggbesvär med en usel kondition. Förut promenerade jag 30 minuter under morronen förmiddagen 3 ggr. Tappade motivationen så jag la ner det helt och hållet.

Jag är glad att det handlar om lättöl och inte starköl. Det blir nog lättare att bryta behovet även om jag fortfarande känner suget efter ölen. Jag går aldrig ut på krogen. Jag är hemma i stort sett hela dygnet.
Jag vet att det måste till en förändring på sikt men...
Citera
2025-07-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorkadAnka
5-6 flarror om dagen låter lite mycket. Vad sägas om 3-4?
Jag har svårt att tänka så. För mig är det allt eller inget. 3-4 per dag blir en del pengar i slutet av månaden ändå. Har usel ekonomi.
Citera
2025-07-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Köp ett begagnat musikinstrument och öva på. Kolla i annonserna på söndagarna.
Det är svårt med motivationen. Du tänkte gitarr eller blockflöjt eller klarinett.
Citera
2025-07-14, 13:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destroyer911
Jag är förtidspensionär. Ryggbesvär med en usel kondition. Förut promenerade jag 30 minuter under morronen förmiddagen 3 ggr. Tappade motivationen så jag la ner det helt och hållet.

Beroenden är ofta ett symptom på ett grått och tråkigt liv där några bärs blir dagens höjdpunkt. Det har gjorts experiment på djur där resultatet var det samma. När djuren inte kunde vara sociala eller hade något att göra valde dom att berusa sig själva men med ett rikt socalt liv och aktiviteter gjorde dom inte längre det.

Det är svårt med motivationen men du får tvinga dig själv, annars blir det nog inte enklare för dig.

Träna mer och lägg öl pengarna på god mat istället? Då kan du unna dig med gott samvete dessutom även om det också kostar en slant.
Senast redigerad av Bbobi 2025-07-14 kl. 13:40.
Citera
2025-07-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Beroenden är ofta ett symptom på ett grått och tråkigt liv där några bärs blir dagens höjdpunkt. Det har gjorts experiment på djur där resultatet var det samma. När djuren inte kunde vara sociala eller hade något att göra valde dom att berusa sig själva men med ett rikt socalt liv och aktiviteter gjorde dom inte längre det.

Det är svårt med motivationen men du får tvinga dig själv, annars blir det nog inte enklare för dig.

Träna mer och lägg öl pengarna på god mat istället? Då kan du unna dig med gott samvete dessutom även om det också kostar en slant.
Sant! Tack!
Citera
2025-07-31, 11:55
Medlem
Nu har jag inte druckit öl på över en månad. Jag känner inget sug längre. Det ser ut som att jag klarar av detta. Eller är det för tidigt att dra några slutsatser rörande öldrickandet?
Citera
2025-07-31, 14:38
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destroyer911
Hej och tack.

Jag är glad att det handlar om lättöl och inte starköl. Det blir nog lättare att bryta behovet även om jag fortfarande känner suget efter ölen. Jag går aldrig ut på krogen. Jag är hemma i stort sett hela dygnet.
Jag vet att det måste till en förändring på sikt men...
Jag håller inte med.
6st 33cl lättöl motsvarar 12cl sprit.
Det är normalt nere i europa att man dricker vin och öl till maten även under arbetstid, du ligger bara 50% över genomsnittet i Frankrike, det är nästan ingenting.
Sålänge du mår bra är det inget att oroa sig för. Jag tycker du är duktig som klarar hålla dig till lättöl.
Det är viktigt att unna sig av livets goda.
Testa blanda in några alkoholfri öl om du vill dricka öl och slippa oroa dig för alkohol.
Du är en hälsosam livsnjutare bara!
Citera
2025-07-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag håller inte med.
6st 33cl lättöl motsvarar 12cl sprit.
Det är normalt nere i europa att man dricker vin och öl till maten även under arbetstid, du ligger bara 50% över genomsnittet i Frankrike, det är nästan ingenting.
Sålänge du mår bra är det inget att oroa sig för. Jag tycker du är duktig som klarar hålla dig till lättöl.
Det är viktigt att unna sig av livets goda.
Testa blanda in några alkoholfri öl om du vill dricka öl och slippa oroa dig för alkohol.
Du är en hälsosam livsnjutare bara!
Tack för svar!!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här