• 1
  • 2
2025-06-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så självklart skulle jag inte säga att det är med tanke på att det är fullt möjligt i andra länder.

Ett brott som faller under allmänt åtal kan utredas alldeles oavsett om målsäganden vill se att det klaras upp eller inte. Med det sagt kan det förstås vara svårt att få till en lagföring utan en målsägandes medverkan i många fall. Säg att ett brott förövats på en plats utan vittnen eller insyn på något annat sätt. I sådana fall krävs målsägandes medverkan, förutsatt att gärningsmannen inte erkänner själv.

Det finns vissa brott som kräver att målsäganden anger brottet till åtal för att en utredning ska komma till stånd. I dessa fall torde det vara fritt att ”dra tillbaka” anmälningar. Detta torde bero på brottslighetens personliga karaktär. Som i fallen med förtal, t.ex.
Citera
2025-06-22, 11:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Ett brott som faller under allmänt åtal kan utredas alldeles oavsett om målsäganden vill se att det klaras upp eller inte. Med det sagt kan det förstås vara svårt att få till en lagföring utan en målsägandes medverkan i många fall. Säg att ett brott förövats på en plats utan vittnen eller insyn på något annat sätt. I sådana fall krävs målsägandes medverkan, förutsatt att gärningsmannen inte erkänner själv.

Det finns vissa brott som kräver att målsäganden anger brottet till åtal för att en utredning ska komma till stånd. I dessa fall torde det vara fritt att ”dra tillbaka” anmälningar. Detta torde bero på brottslighetens personliga karaktär. Som i fallen med förtal, t.ex.

Ja, absolut, men nu pratade jag inte om de juridiska förhållandena utan användaren jag citerade sa att det var självklart att man inte kunde dra tillbaka anmälan, som att frågeställningen var dum och då menade jag att eftersom det går i andra länder så tyckte inte jag det var så självklart.
Citera
2025-06-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, absolut, men nu pratade jag inte om de juridiska förhållandena utan användaren jag citerade sa att det var självklart att man inte kunde dra tillbaka anmälan, som att frågeställningen var dum och då menade jag att eftersom det går i andra länder så tyckte inte jag det var så självklart.

Enligt den svenska rättsordningen är det en självklarhet att det inte går att dra tillbaka anmälningen. Om en person exempelvis blivit utsatt för ett mordförsök eller en våldtäkt kan inte samhället tolerera att lagföringen hänger på att brottsoffret har ett intresse i att brottet uppklaras. För visserligen är brottet begånget mot en individ, men det är även ett brott mot demokratin och samhället när personer bryter mot av samhället upprättade straffbud, och det ligger i alla laglydiga personers intresse att dessa personer inte får springa fritt.
Citera
2025-06-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Kommer ju inte kunna säga så mycket av själva händelseförloppet. De bevis som finns är väl i så fall redogörelsen vid förhören samt ev vittnesuppgifter. Minns ärligt talat inte vad jag sa för detaljer vid förhöret som hölls. Men antar att det enda jag kan, eller bör säga, är att jag inte minns pga det var så många år sen.

För min del skiter jag i om GM döms eller blir frikänd. Känner att det är pasé för min del. Tycker dock det känns väldigt obehagligt att behöva träffa på GM igen, och dras det här upp igen kanske det ger repressalier framöver av att GM vet vem jag är.

Vet att GM ansökte om att få en egen försvarare, så om han nu skaffar fram Leif Pagrotsky som står och ställer mig mot väggen och ifrågasätter allt, inte vet jag. Bara mina hjärnspöken som går igång.

Du kan väl begära ut förundersökningen och läsa dina förhör för att väcka upp minnet.
Citera
2025-06-22, 21:25
Medlem
Kuwkenkukeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Råkade ut för ett påhopp av en idiot för ca 4 år sedan som tryckte upp mig mot ett staket. Fick ju ersättning från en försäkring men var iaf ett av de vittnen som var på platsen som tyckte jag skulle polisanmäla dåren. Det gick till åtal efter utdragen förundersökning, men sen gavs GM uppskov en vecka innan rättegången.

Så har det legat på is och jag trodde det hade lagts ner, men så damp ett brev ner i brevlådan att en tid för rättegång blivit planerad till hösten. Nu har det gått så lång tid efteråt och minnena för händelsen är väldigt svaga. Vet inte hur mycket alla vittnen minns heller. Får GM uppskov igen så dras det ju bara ut ännu mer på tiden.

Hört att man kan dra tillbaka en polisanmälan som BO men det kanske bara är en myt? Finns det nån sanning i det eller är det bara att tugga och svälja och hoppas på att det blir av?

Svenska rättsväsendet fungera ej så att man kan dra tillbaka.
Dessutom (tyvärr) om du inte dyker upp på angivet datum så skapar detta problem för dig (böter, hämtning)

Så bättre att bita i det sura äpplet. Ta dina 69 min i rättssalen och släppa det sen.
Citera
2025-06-23, 20:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Huruvida man kan ”dra tillbaka” en anmälan beror på rubricering samt vissa omständigheter. Jag tolkar det som att ditt ärende är rubricerat som misshandel och då finns det ingen möjlighet att dra tillbaka ärendet utan det är upp till åklagare att bedöma om bevisningen räcker till en fällande dom oavsett målsägandens ändrade inställning.

Som redan angetts i tråden kan åklagaren läsa från dina förhör under förundersökningen om du lämnar uppgifter som avviker från de du lämnade då eller inte minns händelsen längre.

Då åtal redan har väckts är chansen att ärendet läggs ner väldigt låg även om du kontaktar åklagaren och uppger att du inte kommer ihåg något. Ändrar du berättelsen och uppger att du ljög riskerar du själv att fällas för brott. Gå igenom det hela, det tar nog inte särskilt lång tid.
Citera
2025-06-24, 07:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Eftersom det finns ett vittne och du redan sagt vad du vill säga i förhör så tror jag inte det kommer läggas ned om du drar tillbaka din anmälan. Som andra förklarat går det under allmänt åtal.

Det enda du lyckas med om du backar är att orsaka dig själv ekonomisk skada. Du har redan fått ut på försäkringen. Men den är oberoende från ett skadestånd som döms ut av domstol.

Du behöver i egenskap av målsägande yrka på detta i rätten. Jag vill minnas att praxis är 10 000kr, och 5 000kr vid mindre allvarliga skador (typ lavett).

Har du inget målsägandebiträde, prata med åklagaren om att du vill ha hjälp med att framställa ditt anspråk.

Du har även rätt till ersättning för kostnader du haft för att ta dig till rättegången. Se även över med domstolen om det finns chans att delta över WebRTC eller per telefon.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-24 kl. 07:42.
Citera
2025-06-24, 07:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Som målsägande har man ingen skyldighet att medverka men blir man kallad så måste man medverka riktigt.
Alternativen här får väl bli att hoppas inte bli kallad alternativ sitta med och säga man inte minns händelsen.
Det beror på hur man kallas. Om åklagaren har yrkat att målsäganden ska höras (sker ej under sanningsförsäkran) så behöver man närvara i alla fall vid förhöret. Det är upp till åklagaren om den bevisningen ska återkallas.

I övrigt finns ingen närvaroplikt så länge ens utevaro meddelas till rätten i god tid så de hinner planera för handläggningen av målet.
Citera
2025-06-24, 10:50
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det beror på hur man kallas. Om åklagaren har yrkat att målsäganden ska höras (sker ej under sanningsförsäkran) så behöver man närvara i alla fall vid förhöret. Det är upp till åklagaren om den bevisningen ska återkallas.

I övrigt finns ingen närvaroplikt så länge ens utevaro meddelas till rätten i god tid så de hinner planera för handläggningen av målet.
Tyckte du det jag skrev var oklart?
Citera
2025-06-24, 13:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Tyckte du det jag skrev var oklart?
Nej, inte särskilt. Jag förstår vad du menar. Jag rättar dig inte, utan bara utvecklar resonemanget. Jag hoppas det är OK för dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in