2025-06-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yabadabaya
Det skulle ha varit 2 besök men psykologen behövde vabba så det blev 1 i 4h. Tydligen hade min skolpsykolog skickat ett VÄLDIGT bra och utförlig remiss/utlåtande (vad fan det nu heter) till BUP så det behövdes inte så många besök för att jag skulle få diagnosen. Var själv förvånad. Var lika gammal som nu, endast 7 månader sen jag fick diagnosen

Om det var genom Regionen där du bor så var det extremt oprofessionellt.
Man sitter för fan inte men en som har ADHD och kör test under 4 timmar.
Vem fan orkar med det?
Normalt typ 2-3 timmar med en eller två raster. Även då kan en del behöva fler än de 3-5 besök som är normalt krävs.
Nej den det där bör du ta tag i i tid och föröka få en ny utredning.
Har du ADHD så har du ju det men 4 timmar på en gång. Inte konstigt om man då blir extra okoncentrerad. Det viktiga är ju att du får ner det till lindring inte att bli av med den helt. Att ha diagnosen kan faktiskt i framtiden hjälpa dig på många sätt så fokusera på rätt sak.
Citera
2025-06-20, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Om det var genom Regionen där du bor så var det extremt oprofessionellt.
Man sitter för fan inte men en som har ADHD och kör test under 4 timmar.
Vem fan orkar med det?
Normalt typ 2-3 timmar med en eller två raster. Även då kan en del behöva fler än de 3-5 besök som är normalt krävs.
Nej den det där bör du ta tag i i tid och föröka få en ny utredning.
Har du ADHD så har du ju det men 4 timmar på en gång. Inte konstigt om man då blir extra okoncentrerad. Det viktiga är ju att du får ner det till lindring inte att bli av med den helt. Att ha diagnosen kan faktiskt i framtiden hjälpa dig på många sätt så fokusera på rätt sak.

Har ett litet tillägg, jag gjorde inga "tester"... Det var bara snack. Fick dock rast, minns inte om det var 1 eller två. Sen pratade han med min mamma själv ett tag. Tycker också det var konstigt. Har fått höra av jätte många att dom satt och gjorde massa tester och "lekar". Fick inget sånt överhuvudtaget. Och ja det var genom regionen (tror jag, gick genom skolan först)
Citera
2025-06-20, 22:26
Medlem
Citat:
Har ett litet tillägg, jag gjorde inga "tester"... Det var bara snack. Fick dock rast, minns inte om det var 1 eller två. Sen pratade han med min mamma själv ett tag. Tycker också det var konstigt. Har fått höra av jätte många att dom satt och gjorde massa tester och "lekar". Fick inget sånt överhuvudtaget. Och ja det var genom regionen (tror jag, gick genom skolan först)

Papperstest där man alltså fyller i på papper. Datortest där man alltså klickar på saker på skärm eller använder mus eller för att peka. Samtalen med "anhöriga" sker alltid separat vid andra tillfällen. Alltså mellan besök. Kanske du har en frånvarande pappa annars borde han också intervjuats. Har du ett syskon som är något eller eller bara något yngre också. Mycket skumt. Du säger det bara är sju månader sedan. Se till att ta tag i det hela innan det går för lång tid. Man har rätt att klaga på saker via patientnämnden tex. Men då gäller det att läkaren är kvar för att du ska kunna få något rätt den vägen. Ta tag i det hela och vänta inte. Du har väl ett BankID som alla andra och då är det bara in på 1177 och läsa på.
Citera
2025-06-20, 22:32
Avstängd
Citat:
Papperstest där man alltså fyller i på papper. Datortest där man alltså klickar på saker på skärm eller använder mus eller för att peka. Samtalen med "anhöriga" sker alltid separat vid andra tillfällen. Alltså mellan besök. Kanske du har en frånvarande pappa annars borde han också intervjuats. Har du ett syskon som är något eller eller bara något yngre också. Mycket skumt. Du säger det bara är sju månader sedan. Se till att ta tag i det hela innan det går för lång tid. Man har rätt att klaga på saker via patientnämnden tex. Men då gäller det att läkaren är kvar för att du ska kunna få något rätt den vägen. Ta tag i det hela och vänta inte. Du har väl ett BankID som alla andra och då är det bara in på 1177 och läsa på.

Minns att jag fyllde i formulär och sånt innan besöket men ingenting under. Inget datortest heller. Först pratade psykologen med mig och mamma tillsammans, sen endast mamma och sen endast jag. Sen fick vi en sammanfattning och sen sa han att jag har ADHD medelsvår. Allt under ett möte. Det var första och förmodligen sista gången jag träffa honom.

Den enda släkting dom pratade med var mamma. Eller asså pappa fick också fylla i ett förmulär. Han hade tyvärr inte möjlighet att vara med på mötet, annars hade han absolut varit där.
Citera
2025-06-20, 23:42
Medlem
Landsbygdens avatar
Alla slags diagnoser som kan sättas, bör ju i rimlighetens namn kunna ändras eller tas bort. Annars blir det ju livstidsdomar. Ditt resonemang låter inte alls konstigt.

Hur dom på 4 timmar och mammas observationer, kan sätta diagnosen, tycker jag låter konstigt. Att symptom förvärras av psykisk smärta, stress och annat, låter ju inte direkt konstigt heller. Låter som det kan bli en ond spiral lite. Som du vill ur, mot något bättre.

Vet inte om det nämnts, men du kan ju kolla om närliggande regioner av avtal med din region. Kanske ringa försvarsmakten och fråga om du får prata med deras psykolog, om dom kanske kan ge dig något råd för hur du kan gå tillväga.

Inte alls konstigt, att inte våga ta upp något, hos en helt ny psykolog, som du knappt vet om du har förtroende för eller ej.

Tror det finns många som delvis skulle kunna känna igen sig i det du skriver också. Knivig situation, som jag önskar dig lycka till med.
Citera
2025-06-20, 23:47
Medlem
Citat:
Minns att jag fyllde i formulär och sånt innan besöket men ingenting under. Inget datortest heller. Först pratade psykologen med mig och mamma tillsammans, sen endast mamma och sen endast jag. Sen fick vi en sammanfattning och sen sa han att jag har ADHD medelsvår. Allt under ett möte. Det var första och förmodligen sista gången jag träffa honom.

Den enda släkting dom pratade med var mamma. Eller asså pappa fick också fylla i ett förmulär. Han hade tyvärr inte möjlighet att vara med på mötet, annars hade han absolut varit där.

Nu hände det här dig som ung person.

Normalt sett så fyller man inte i några formulär innan. Det gör man när man möter en psykolog.
Sen så har kan som jag skrev 3-5 mötet totalt en del kan ha fler, det kan bli 7 stycken tex om man är jobbig
Men möte med din mamma och pappa, samtidigt eller separat, ska ske däremellan.
Verkar som att någon forcerat din utredning på ett sätt som inte är okej.
Citera
2025-06-21, 01:01
Medlem
Flaskpostenss avatar
Du är stämplad for life kid. Sry, tacka mamma och skolan för den.
Citera
2025-06-21, 11:17
Avstängd
Citat:
Nu hände det här dig som ung person.

Normalt sett så fyller man inte i några formulär innan. Det gör man när man möter en psykolog.
Sen så har kan som jag skrev 3-5 mötet totalt en del kan ha fler, det kan bli 7 stycken tex om man är jobbig
Men möte med din mamma och pappa, samtidigt eller separat, ska ske däremellan.
Verkar som att någon forcerat din utredning på ett sätt som inte är okej.

Wow jag hade ingen aning om att det kanske inte gick till som det skulle, tack så jätte mycket för hjälpen!
Citera
2025-06-21, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Alla slags diagnoser som kan sättas, bör ju i rimlighetens namn kunna ändras eller tas bort. Annars blir det ju livstidsdomar. Ditt resonemang låter inte alls konstigt.

Hur dom på 4 timmar och mammas observationer, kan sätta diagnosen, tycker jag låter konstigt. Att symptom förvärras av psykisk smärta, stress och annat, låter ju inte direkt konstigt heller. Låter som det kan bli en ond spiral lite. Som du vill ur, mot något bättre.

Vet inte om det nämnts, men du kan ju kolla om närliggande regioner av avtal med din region. Kanske ringa försvarsmakten och fråga om du får prata med deras psykolog, om dom kanske kan ge dig något råd för hur du kan gå tillväga.

Inte alls konstigt, att inte våga ta upp något, hos en helt ny psykolog, som du knappt vet om du har förtroende för eller ej.

Tror det finns många som delvis skulle kunna känna igen sig i det du skriver också. Knivig situation, som jag önskar dig lycka till med.

Kontaktade plikt och prövningsverket tidigare i veckan, väntar på svar. Tack så mycket för ditt svar
Citera
2025-06-21, 12:09
Medlem
Polisen och militären har inte vad jag vet tillgång till din läkarjournal…
Citera
2025-06-21, 12:23
Medlem
ADHD-diagnoser är ett skämt. Det är inget som går att mäta på ett tillförlitligt objektivt sätt och i princip kan man få en diagnos eller bli av med en diagnos om man vill. Jag har själv fått en diagnos, men det var för att jag ville. Jag hade lika väl kunnat sitta på utredningen och säga att allt är bra och blivit frikänd.

Problemet är att du måste göra en ny utredning, vilket är lättare sagt än gjort. Det är lång kö för de som vill få en diagnos och man prioriterar inte alls att utreda de som vill få bort sin diagnos. Alternativet då är att göra en utredning privat, kostar väl en 30k eller ngt.
Citera
2025-06-21, 13:05
Medlem
Citat:
Kontaktade plikt och prövningsverket tidigare i veckan, väntar på svar. Tack så mycket för ditt svar

Ganska enkelt. Klassar man din ADHD som mer än lindrig så blir det nej. Är den lindrig men kräver medicinering blir det också nej. Det räcker med att goggla så får man svar. Du får en länk som tydligt förklarar det hela för dig och visar att jag har gått till källan.

Dessutom så står det så här
"Om det vid mönstringen trovärdigt framkommer att det inte funnits behov av medicinering, behandlingskontakter inom sjukvården eller andra stödåtgärder under de senaste tre åren, kan ett godkännande övervägas."

Du fick ju concerta utskrivet. Och det kan inte varit länge sedan då du skrev att du fick diagnosen för 7 månaders. Det kan räknas som en behandlingskontakt. Då kan du glömma att mönstra nästa år. Vad är det du har frågat dom om?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...nedsattningar/

Citat:
Ursprungligen postat av har
Polisen och militären har inte vad jag vet tillgång till din läkarjournal…

Och?

Uppmuntrar du TS till att begå brott?

Du får inte ljuga i mönstringsunderlaget.

Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt

10 kap. Straff m. m.
5 § En totalförsvarspliktig, en arbetsgivare eller en uppdragsgivare som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet lämnar oriktig uppgift när han eller hon fullgör sin uppgiftsskyldighet enligt 2 kap. 1 § eller 6 kap. 5 § döms till böter.
Senast redigerad av MuppetMinnieMe 2025-06-21 kl. 13:16. Anledning: lagt till fakta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in