2025-06-20, 18:20
Medlem
Vi har bryggt öl lite då och då några år men de senaste gångerna har ölet blivit surt och odrickbart efter mognad. Ölet smakade frisk och gott innan primening i samband med att vi tappade på flaska. Är det någon som kan hjälpa oss med var vi ska börja felsöka? Vi använder samma typ maltextrakt, humle och jäst. Det vi bytt är rengöringsmedlet. Vi använder Chemipro Oxi, doserar enligt instruktionerna. Är det någon som har en idé? Det är inte skitkul att behöva hälla ut 30 liter öl.
Citera
2025-06-20, 18:40
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Du har väl dragit bakterier i skiten.
Citera
2025-06-20, 19:05
Medlem
Starobrnos avatar
Jag köper burkar på Bolaget. En på kanske 700 smakar surt, tror det beror på att burken inte är helt tät.
Citera
2025-06-20, 19:28
Medlem
Kurt-Nilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag köper burkar på Bolaget. En på kanske 700 smakar surt, tror det beror på att burken inte är helt tät.
Tror det beror lite på vattnet de använder, upplever att Falcon numera är mer besk än tidigare, de kanske suger upp för mycket av grundvattnet och får en sämre smak.
Citera
2025-06-20, 21:28
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
det troligaste är nog kass bakteriefauna där du brygger, tyvärr sjukt svårt att lösa utöver att typ flytta.

Allt Gott
Citera
2025-06-20, 21:29
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno

En dåligt förseglad burk/flaska kan absolut resultera i en dålig smak men tror inte det är ts problem.

Allt Gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in