2025-06-20, 01:17
Medlem
Tjenare på er allesammans!

Efter att ha prövat på leasing i 3 år så är det dags att faktiskt äga sin egen bil igen.

Jag och min sambo har kört volvos XC40 recharge single motor och är ändå inne på att fortsätta elektriskt om än inte fullt ut.
Så nu har vi börja spanat in begagnatmarknaden på främst V60 t6.
Problemet då är ju att en annan kan så lite om just bilar, så vänder mig hit i förhoppning om lite tips.

Budget är runt 300k men håller oss gärna strax under detta.
Vad vi får då ca är en -21 till -22 års modell med ca 10k på mätaren.
Är det en okej bil för slantarna? Är det värt att hosta upp 20-30k till en -23:a eller sen -22:a för att få den nya drivlinan?
Hur ska man tänka? Skiljer ca 10'000:- mellan miltal eller om man vill ha ett år nyare bil. Hur ska man tänka där?

Alla tips är välkommna!
Citera
2025-06-20, 02:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kör ni mycket så skulle jag satsa på en B4 istället, dieselmodellen.
Gärna med fyrhjulsdrift också.

Kör ni istället mycket korta sträckor och har möjlighet att ladda hemma så är T6 ett bea val.
Har tyvärr dålig koll på värde gentemot kilometer.
Trådlös Apple Carplay tror jag kom på -23, innan dess finns bara med kabel men funkar bra.

Jag har Audi nu och där funkar trådlös bra men helt värdelös när man sätter i kabel och behöver ladda.
Citera
2025-06-20, 12:59
Medlem
Nu är jag helt rookie till bilar men köpte en gammal S60 från 2014 som rullat 11k mil med en ägare. Det är ekomodellen (115hk) men är väldigt nöjd för den drar 4-5l/100km. Tankar fullt och det räcker runt 1½ månad (kör omkring 50-60 km per dag men ibland varierat). Med din frågeställning är det inte värt att gå ner i pris lite, alltså från 300k till 150-200k och spara de pengarna istället? Men du kanske föredrar lite nyare bil såklart. Hur är XC40 förresten? Funderar på elbil också framöver.
Citera
2025-06-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Kör ni istället mycket korta sträckor och har möjlighet att ladda hemma så är T6 ett bea val.
Trådlös Apple Carplay tror jag kom på -23, innan dess finns bara med kabel men funkar bra.

Jag har Audi nu och där funkar trådlös bra men helt värdelös när man sätter i kabel och behöver ladda.

Vi kör inte jättemycket vardagligt. Tanken är att sambon kommer köra denna bil mestadels (hon har ca 1 mil till jobbet, så 2mil TOR) därav känner jag att den gamla drivlinan med endast 5mil räcker. De gånger jag behöver bilen (har 4mil TOR) så laddar jag även gratis på mitt jobb.
Men tack för svaret, ska kolla upp mer noggrant med detta med apple carplay.
Citera
2025-06-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Nu är jag helt rookie till bilar men köpte en gammal S60 från 2014 som rullat 11k mil med en ägare. Det är ekomodellen (115hk) men är väldigt nöjd för den drar 4-5l/100km. Tankar fullt och det räcker runt 1½ månad (kör omkring 50-60 km per dag men ibland varierat). Med din frågeställning är det inte värt att gå ner i pris lite, alltså från 300k till 150-200k och spara de pengarna istället? Men du kanske föredrar lite nyare bil såklart. Hur är XC40 förresten? Funderar på elbil också framöver.

Jo, jag är bara rädd för att få en problembil. Visst kan man få det även i den prisklass jag kollar på, men risken känns mindre för det. Bilen är väl tänkt att gå ca 2mil TOR dagligen, vissa dagar det dubbla. Egentligen är väl den enda anledningen till varför jag kollar i den prisklass jag gör, är att jag vill ha en problemfri bil utan några större service kostnader de närmaste åren. Men kanske ändå värt att gå ner och kolla i de lägre prisklasserna. Dock är kombi ett måste för oss då vi har en stor vovve som måste få plats.

Angånde XC40 (nu EX40) Så måste jag säga att jag faktiskt är helnöjd med bilen överlag. Otrolig körglädje med den. Visst kanske lite låg räckvidd, men jag är ändå en sån person som gärna stannar efter 20 mil på en kaffe. Så det har inte riktigt varit ett problem för min del. Infotainment har krånglat någon enstaka gång men har löst sig genom att starta om det.
Om du är intresserad av XC40:n se till att få riktiga vinterdäck med på köpet, volvo gick ut med deras "all-year" däck och lovade dyrt och heligt att dessa skulle passa bra, så länge man inte var uppe i fjällen var och varannan vecka. Jag har gett mig fan på att köra på dem, men får köra oerhört försiktigt på vintern. Så ska du köra på en sådan så se till att få riktiga vinterdäck med!
Jag bytte upp mig rätt kraftigt från en SAAB 9-5 -06, och måste ändå säga att stenskotten både på lack och ruta har blivit värre med denna bil.
Men skulle jag rekommendera den? Ja absolut, vill man lägga de pengarna på bilen så absolut. Men skulle ändå överväga tesla modellerna nu när det är rea på dem.

Det är väl det jag kan säga om XC40:n
Citera
2025-06-25, 11:58
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Diesel är fint, men man skall ha några saker klart för sig.
  • Diesel lönar sig om man kör mycket/år.
  • Moderna diesel bilar har adblue med sensorer som kan krångla. Viktigt är att man inte kör korta sträckor, utan använder bilen till långkörning.
  • Man skall ha klart för sig att allt fler städer förbjuder dieselbilar. Kanske inget problem för den som bara kör ute på svenska landsbygden. Skall du däremot ner till Europa så kan det bli problem.

Kör själv en Volvo V70 diesel 2011 som börjar bli portad på olika ställen
Trodde att Polen skulle vara fritt fram, men nu har Warszawa och Krakow infört förbud mot äldre dieselbilar.
Citera
2025-06-25, 12:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Diesel är fint, men man skall ha några saker klart för sig.
  • Diesel lönar sig om man kör mycket/år.
  • Moderna diesel bilar har adblue med sensorer som kan krångla. Viktigt är att man inte kör korta sträckor, utan använder bilen till långkörning.
  • Man skall ha klart för sig att allt fler städer förbjuder dieselbilar. Kanske inget problem för den som bara kör ute på svenska landsbygden. Skall du däremot ner till Europa så kan det bli problem.

Kör själv en Volvo V70 diesel 2011 som börjar bli portad på olika ställen
Trodde att Polen skulle vara fritt fram, men nu har Warszawa och Krakow infört förbud mot äldre dieselbilar.

Absolut finns det för och nackdelar med allt.
Angående Polen, vad är kravet där för att komma in i städerna med diesel? Vart går gränsen? Hur löses detta, med kameror, en vakt eller är det böter om du blir påkommen?

Jag kör själv en audi tdi -24 så borde klara mig ett tag till. Kör många långa sträckor med den.
Citera
2025-06-25, 12:34
Medlem
Citat:
Angående Polen, vad är kravet där för att komma in i städerna med diesel? Vart går gränsen? Hur löses detta, med kameror, en vakt eller är det böter om du blir påkommen?

Jag kör själv en audi tdi -24 så borde klara mig ett tag till. Kör många långa sträckor med den.

En sak som börjar bli väldigt påtagligt med diesel, är den jävligt orena förbränning som alla EGR, adblue och tillsatser ger. Dvs. precis tvärtom mot vad som var meningen.
Servade min VAG V6 diesel i veckan. Fy fan vad bränslefiltret såg ut Alla ventiler som har med egr-funktionen var svarta med sotkladd mm. Helt jävla bedrövligt att man förstör en i grunden bra teknologi med dessa korkade påhängsfunktioner.
Citera
2025-06-25, 12:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
En sak som börjar bli väldigt påtagligt med diesel, är den jävligt orena förbränning som alla EGR, adblue och tillsatser ger. Dvs. precis tvärtom mot vad som var meningen.
Servade min VAG V6 diesel i veckan. Fy fan vad bränslefiltret såg ut Alla ventiler som har med egr-funktionen var svarta med sotkladd mm. Helt jävla bedrövligt att man förstör en i grunden bra teknologi med dessa korkade påhängsfunktioner.

Låter så där om inget annat var fel från början.
Jag är otroligt dålig på motorer ska tilläggas.
Citera
2025-06-25, 12:59
Medlem
Citat:
Låter så där om inget annat var fel från början.
Jag är otroligt dålig på motorer ska tilläggas.

Tyvärr inget fel. De verkstäder jag jobbar med ser detta dagligen. Vi bygger och trimmar rejsbilar med, så erfarenhet om optimering finns. Be din verkstad ta en bild eller att de sparar bränslefiltret vid nästa service.
Den bil jag kör är moderat omprogrammerad med egr- och adbluefunktionerna kvar. Jag skulle kopplat bort dem, för det som kommer ut ur avgasröret lär inte vara renare med de inkopplade, såsom de såg ut.
Citera
2025-06-25, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Tyvärr inget fel. De verkstäder jag jobbar med ser detta dagligen. Vi bygger och trimmar rejsbilar med, så erfarenhet om optimering finns. Be din verkstad ta en bild eller att de sparar bränslefiltret vid nästa service.
Den bil jag kör är moderat omprogrammerad med egr- och adbluefunktionerna kvar. Jag skulle kopplat bort dem, för det som kommer ut ur avgasröret lär inte vara renare med de inkopplade, såsom de såg ut.

Låter som du har bättre koll än mig och det du säger låter jävligt knepigt då hela prylen med alla dessa tillsatser är att saker ska bli bättre tror man.
Citera
2025-06-26, 09:01
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Krakow kommer att ha nya regler i nästa vecka:
https://ztp.krakow.pl/en/lez/lez-requirements

Det finns en karta på var dessa gäller och de är fan inte roliga. Man får i princip inte vika av från motorvägen med undantag till Balice flygplatsen.
Du verkar klara dig med din Audi från 2024. Jag gör det tyvärr inte med Volvo V70 -11.
Synd för jag gillar att besöka Krakow. Min bensinare skall jag strax sälja, så det kommer att få bli tåg dit

Sedan har Warszawa en sådan zon också. Vet inte hur skarp den är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in