Citat:
Ursprungligen postat av
leledai
Nu är jag helt rookie till bilar men köpte en gammal S60 från 2014 som rullat 11k mil med en ägare. Det är ekomodellen (115hk) men är väldigt nöjd för den drar 4-5l/100km. Tankar fullt och det räcker runt 1½ månad (kör omkring 50-60 km per dag men ibland varierat). Med din frågeställning är det inte värt att gå ner i pris lite, alltså från 300k till 150-200k och spara de pengarna istället? Men du kanske föredrar lite nyare bil såklart. Hur är XC40 förresten? Funderar på elbil också framöver.
Jo, jag är bara rädd för att få en problembil. Visst kan man få det även i den prisklass jag kollar på, men risken känns mindre för det. Bilen är väl tänkt att gå ca 2mil TOR dagligen, vissa dagar det dubbla. Egentligen är väl den enda anledningen till varför jag kollar i den prisklass jag gör, är att jag vill ha en problemfri bil utan några större service kostnader de närmaste åren. Men kanske ändå värt att gå ner och kolla i de lägre prisklasserna. Dock är kombi ett måste för oss då vi har en stor vovve som måste få plats.
Angånde XC40 (nu EX40) Så måste jag säga att jag faktiskt är helnöjd med bilen överlag. Otrolig körglädje med den. Visst kanske lite låg räckvidd, men jag är ändå en sån person som gärna stannar efter 20 mil på en kaffe. Så det har inte riktigt varit ett problem för min del. Infotainment har krånglat någon enstaka gång men har löst sig genom att starta om det.
Om du är intresserad av XC40:n se till att få riktiga vinterdäck med på köpet, volvo gick ut med deras "all-year" däck och lovade dyrt och heligt att dessa skulle passa bra, så länge man inte var uppe i fjällen var och varannan vecka. Jag har gett mig fan på att köra på dem, men får köra oerhört försiktigt på vintern. Så ska du köra på en sådan så se till att få riktiga vinterdäck med!
Jag bytte upp mig rätt kraftigt från en SAAB 9-5 -06, och måste ändå säga att stenskotten både på lack och ruta har blivit värre med denna bil.
Men skulle jag rekommendera den? Ja absolut, vill man lägga de pengarna på bilen så absolut. Men skulle ändå överväga tesla modellerna nu när det är rea på dem.
Det är väl det jag kan säga om XC40:n