2025-06-19, 19:36
Medlem
gärningsmannens avatar
Experter på tidsskriften Cybernews har utrett den misstänka läckan sedan början på 2025.
Nu har man nått fram till ett resultat – ett skrämmande sådant.
Cybernews uppger att totalt 16 miljarder lösenord har läckt från drygt 30 olika datacenter.
Lösenorden gäller främst Google, Facebook, Apple och Telegram – men också lösenord till olika myndighetssajter.
– Det här är inte bara en läcka – det är en plan för att utnyttja många människor, säger Vilius Petkauskas, säkerhetsanalytiker på Cybernews, till Forbes.

https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2025/06/19/16-billion-apple-facebook-google-passwords-leaked---change-yours-now/

Hur kan något sådant här hända?
Vilka konsekvenser kommer det få?
Citera
2025-06-19, 19:57
Medlem
LexSinners avatar
Synd bara att Telegram inte har något lösenord...

Imponerande läcka, om det skulle ha kommit från ett intrång.
Citera
2025-06-19, 19:59
Avslutad
Läckta lösenord betyder inte så mycket idag, inte lika mycket som för 15 år sedan. 2-step verification och andra säkerhetsåtgärder är standard och sidor om inte känner igen ip-adress eller plats från förra inloggningen så måste man oftast verifiera med en kod som skickas till mail. Men visst finns det fortfarande folk som inte använder sig av extra säkerhet.

Tror inte det kommer bli några större skador.
Citera
2025-06-19, 20:01
Medlem
Bustamantes avatar
Rätt fascinerande att det finns 8 miljarder människor på jorden och man kommit över 16 miljarder lösenord, ja de flesta som är uppkopplade har mer än ett konto men man blir skrämd av att man kan komma över så många lösenord.
Citera
2025-06-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Läckta lösenord betyder inte så mycket idag, inte lika mycket som för 15 år sedan. 2-step verification och andra säkerhetsåtgärder är standard och sidor om inte känner igen ip-adress eller plats från förra inloggningen så måste man oftast verifiera med en kod som skickas till mail. Men visst finns det fortfarande folk som inte använder sig av extra säkerhet.

Så egentligen är det vanlig skrämselpropaganda för miljonte gången?
Citera
2025-06-19, 21:36
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustamante
Rätt fascinerande att det finns 8 miljarder människor på jorden och man kommit över 16 miljarder lösenord, ja de flesta som är uppkopplade har mer än ett konto men man blir skrämd av att man kan komma över så många lösenord.

16 miljarder lösenord är inte mycket om man ser till wordlists som skapar miljoner lösenord på några sekunder.
Citera
2025-06-19, 21:38
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:

Beror helt på vad det är för konto.
Gmail är rätt säkert men tex outlook har inte samma säkerhet som standard, det är nåt man lägger till själv.
Har hackat en del i mina dagar och gmail sket man nästan alltid i, men outlook var enklare.
Facebook är också ganska enkelt för dom har ofta att man måste gissa bild på personens vänner vilket inte är så svårt att göra om man skapat ett annat konto innan och dragit ner henes vänlista med bilder eller kör ai igenkänning.
Citera
2025-06-19, 23:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustamante

Tänk själv, jag har säkerligen 40 sidor minst där jag har någon form av inloggning, på 30% av dessa så har jag säkerligen ett lätt lösenord som även används på många andra sidor. Det folk kommer åt via lösenordet är att de kan ta över ett helt menlöst forumkonto där de då kan göra inlägg i mitt alias och kanske så mitt konto bannnas.
Har man konton till någon form av köpsida så kan de köpa saker i ditt namn men sen kommer de inte så mycket längre så länge man inte loggar in på sin bankid och godkänner en okänd betalning som man inte känner till.

Jag testade min mailadress på någon sajt där adressen dykt upp och 70% av sajterna där de tagits från vet jag med säkerhet att jag inte ens är medlem eller lämnar ut något som kan he något för en hackare.
Citera
2025-06-19, 23:20
Medlem
DauXs avatar
Det här måste väl röra sig om en sammanställning av en massa gamla läckor och som nu dykt upp. Eller....?
Citera
2025-06-19, 23:33
Medlem
Citat:

Har man någon form av MFA så är det även mindre viktigt med svåra lösenord.

Faktum är att rent säkerhetsmässig så borde man helt skippa lösenord och gå på en teknik som inte kräver det. Många av de stora tech jättarna stödjer idag passkeys som gör att man inte behöver använda lösenord.
Citera
2025-06-20, 00:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Kan tänkas vara en guldgruva för AI. Speciellt om det går att koppla lösen till kön, ålder mm. Just för att få fram ett verktyg att kunna knäcka lösen. Även om förmodligen dagarna med qwerty är över så kommer det säkert finnas saker en AI kunde gå efter sett vad för lösen folk väljer.
Citera
2025-06-20, 02:35
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Experter på tidsskriften Cybernews har utrett den misstänka läckan sedan början på 2025.
Nu har man nått fram till ett resultat – ett skrämmande sådant.
Cybernews uppger att totalt 16 miljarder lösenord har läckt från drygt 30 olika datacenter.
Lösenorden gäller främst Google, Facebook, Apple och Telegram – men också lösenord till olika myndighetssajter.
– Det här är inte bara en läcka – det är en plan för att utnyttja många människor, säger Vilius Petkauskas, säkerhetsanalytiker på Cybernews, till Forbes.

https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2025/06/19/16-billion-apple-facebook-google-passwords-leaked---change-yours-now/

Hur kan något sådant här hända?
Vilka konsekvenser kommer det få?
Hur mycket pengar vill de så kallade cybersäkerhetsbolagen tjäna nu då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in