2025-06-20, 09:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Skyltarna kanske är gamla? Används såna nu för tiden? Har knappt sett en sån på åratal... Men de används ju annars i områden där det bor barn. Inte för att man ser dem leka. Utan för att risken finns att de springer ut på gatan och att du som trafikant ska vara uppmärksam.

Här i Örgryte så finns det några sådana skyltar uppsatta sedan typ 1980-90-talet. Solblekta sedan länge. (Plast). "Barnen" är nu typ 30-40 år gamla och har flyttat ut.
Föräldrarna som är 70+ eller liknande bor oftast kvar. Många har rullator. Så man kan säga att skyltarna behöver "uppdateras" till "Akta våra pensionärer"..
Citera
2025-06-20, 09:25
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Har du barn?

Hur jävla bitter måste man inte vara för att hoppa till slutsatsen att detta är nåt föräldrarna missbrukar? Har tanken ens slagit dig att trehjulingar och dylikt står vid vägkanten för att barnen lämnat dem där?
Inte bitter alls. Konstaterar bara att det missbrukas å det grövsta, därför tas dessa skyltar tyvärr inte på allvar.
Tror inte heller att så många föräldrar tillåter sina småbarn att åka trehjuling på 90-vägar.
Citera
2025-06-20, 09:26
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Har du barn?

Hur jävla bitter måste man inte vara för att hoppa till slutsatsen att detta är nåt föräldrarna missbrukar? Har tanken ens slagit dig att trehjulingar och dylikt står vid vägkanten för att barnen lämnat dem där?

Nej det ställs leksaker dockor osv samma som med kattskyltar med reflexögon. Folk ska hajja till helt enkelt tycker det är bra.

Gillar denna mest dock: kör sakta levande barn.
Citera
2025-06-20, 09:28
Medlem
Skylten har annan betydelse nu när det är "barnen" som åker vårdslöst på gångbanor och cykelvägar med sina "Traktorer".

Skylten menar alltså att det är "barnen" som ska åka sakta.
Citera
2025-06-20, 09:51
Medlem
Är det 30 där så kör jag 30 oavsett barn på vägen.
Barn ska inte leka på vägen alls.

En familj hade satt upp sånna skyltar och fakedockor vid vägen och då var det ändå 50 på den vägen.
Varför man ville bo så från början vet jag inte ens.
Citera
2025-06-20, 09:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Gillar denna mest dock: kör sakta levande barn.

Det fanns en kampanj för många år sedan som hette någonting liknande.
Jag vände på kampanjens slogan till "Barn är dyra, men våra bilar är dyrare!"
Tror att det var före Vägverket/Trafikverket. Kanske på TSV:s tid på 80-talet.
"Olyckan" hade en roll som folkbildare:
https://www.youtube.com/watch?v=MVAl...&start_radio=1
Citera
2025-06-20, 10:02
Medlem
kevinhoflands avatar
Lägre hastighet = lägre buller för de boende
Citera
2025-06-20, 10:59
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Inte bitter alls. Konstaterar bara att det missbrukas å det grövsta, därför tas dessa skyltar tyvärr inte på allvar.
Tror inte heller att så många föräldrar tillåter sina småbarn att åka trehjuling på 90-vägar.
Jaja okej då du har la rätt. Finns knappt nittiovägar där jag bor utan den är mest villaområden och sen kommer Göteborg... Där står det trehjulingar och sparkcyklar osv överallt men det är ju för att barnen (och vuxna mig inklusive) inte ställer in efter sig
Citera
2025-06-20, 12:17
Medlem
Barnen i dagens samhälle är hemma och spelar Roblox.
Citera
2025-06-20, 13:41
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Om du börjar köra sakta kanske de kommer...
Trafiken har ju puttat bort den lilla skara barn vi har från vägarna.
Citera
2025-06-20, 13:49
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
De sitter framför paddan etc eller blir skjutsade till fritidsaktiviteterna av föräldrarna.
Gäller i alla fall svenska barn, de enda barnen i mitt område som är ute och tex spontanspelar fotboll eller tjuvringer på ytterdörrarna är nysvenskar.
Med fotboll och busringningar så menar du rån och försäljning av narkotika.
Citera
2025-06-20, 16:12
Medlem
Bara de utan barn gnäller på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här