2025-06-19, 16:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
För många år sen hade dessa två power metal-profiler lite med varandra att göra. Ronny Milianowicz deltog med backing vocals till Hammerfalls hyllade album "Legacy Of Kings". Milianowicz var med och skrev tre st. låtar till "Beyond The Gates" som blev Cans första och enda soloprojekt i albumform. Joacim skrev texten till låten "Bringer Of War" som hamnade på Dionysus andra skiva "Anima Mundi". Fler kollaborationer kanske också blev av om man dammsuger nätet på information.

Ungefär här rapporterades det i media att:

Cans and Milianowicz have spent much of the past four years writing an epic musical called "The Conspiracy".

Nu tänkte jag passa på att starta upp en tråd om just detta även om jag inser att den troligtvis kommer få noll eller max någon enstaka reply. Det här helt OK för mig. Vill bara ta upp frågan. Har tänkt på det här till och från sen jag läste om det för första gången.

Vad blev det av detta projektet, egentligen? Gick det bara upp i rök? Man får ju för sig att det skulle vara något i stil med Tobias Sammets storslagna Avantasia ("The Metal Opera") snarare än någon traditionell musikal.

Den här artikeln "Hårdrockare rasar mot Bert: Min låt är också stulen" som Aftonbladet hade 2003-03-03 var intressant men hade inget direkt med denna topics huvudfråga att göra, förutom att Joacim Cans och Ronny Milianowicz var insyltade i låten som man säger blev stulen. Hade gärna lyssnat på den.

Men till topic, varför sprack det för drömmen om "The Conspiracy"? Fyra år (som det står att man arbetade med projektet) är ju ändå lite länge.
Citera
2025-06-20, 16:23
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Milianowicz var med och skrev tre st. låtar till "Beyond The Gates" som blev Cans första och enda soloprojekt i albumform.

Där spred jag felaktig information, återigen.

Joacim Cans har två soloalbum på samvetet. Ett power/heavy metal-verk ("Beyond The Gates") från 2004 och ett album på svenska ("Nu kan mörkret falla") från 2013.

Måste kanske anlita en faktagranskare?

Han hade visst en hemsida också, www.joacimcans.se/
Citera
2025-06-20, 18:38
Medlem
NoTruces avatar
Med all respekt, det där är över tjugo år sedan. Det projektet lär vara dött och begravet för evigt. Vi kommer nog inte få veta omständigheterna heller, såvida inte någon av oss hugger tag i Cans och frågar i samband med någon Hammerfallspelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in