Citat:
Ursprungligen postat av
Hemligbeundrare69
Alltså detta är något jag genuint undrar över. Vi bor i ett av världens rikaste och tryggaste länder, med gratis sjukvård, utbildning, hyfsat trygg arbetsmarknad och ett rättvist rättssystem. Men ändå känns det som att majoriteten är nedstämda, utbrända eller bara allmänt missnöjda med livet.
Kollar man andra länder där folk har det betydligt sämre på pappret – mindre pengar, större samhällsproblem, sämre sjukvård – så verkar många ändå ha mer livsglädje och gemenskap.
Så vad är det vi saknar i Sverige? Är det vårt individualistiska samhälle? Brist på mening? För höga krav? Något kulturellt?
Och innan någon säger “flytta då”, nej jag älskar Sverige. Men jag tycker det är en extremt intressant paradox.
Vad tror ni? Varför mår vi så dåligt i ett land där vi egentligen har allt?
Det Sverige du beskriver finns inte längre och frågan är om det någonsin har funnits?
Vi har skyhög arbetslöshet. Sjukvården fungerar inte och är INTE gratis. Vi har mer än hundratusen människor som visstas illegalt i landet. Klassklyftorna har ökat markant de senaste tjugo åren. Vi har bland den högsta skuldbördan per capita i Europa. Vårt utbildningsväsende har stora problem, majoriteten av svenska gymnasielever kan inte formulera en grammatiskt korrekt mening. Vi indoktrineras att tro att vi har det bra, när majoriteten av oss i själva verket lever i ett slags slaveri. Att människor är deprimerade är inte konstigt.