• 4
  • 5
2025-06-20, 19:03
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Woke var bara ett exempel på där woke- och muslim-föräldrar tycker olika. Därför kan inte staten säga vad som är "rätt" (= får titta) eller "fel" (= får inte titta). Det måste du väl ändå förstå? Alla är inte lika. "Mångfald", du vet.
Och jag håller med om att unga personer inte borde ha "nästan obegränsad internettillgäng 24/7", men den som ansvarar för barnet borde ju vara den som bestämmer. Alltså föräldern.

Vi har ju haft flygskam, vi har haft "öppna dina hjärtan", vi har haft "håll Sverige rent" och till och med "ät 6 till 8 brödskivor om dagen". Man borde påverka föräldrarna istället för att HELT befria dem från ansvaret att uppfostra de ungar de skaffat.
Ja, ja, vi är olika, det har jag väl aldrig sagt något annat om.

Men andra åldersgränser vi har, då kan vi bara låta föräldrarna bestämma där också då?

Det går bara till en viss gräns med påverkan. Minderåriga kan ju redan idag få diverse påföljder eller konsekvenser, av andra än föräldrarna. Det är rätt mycket information som föräldrar behöver tillgodgöra sig idag, tror jag. Lätt att hamna i en diskussion om föräldrakörkort, och det är inget jag tror på iaf.
Citera
2025-06-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden

Giriga kapitalister vill så klart tjäna pengar på minderåriga också. Rätt mycket negativ påverkan där också, via reklam, tracking osv. Misstänker att "experten" är jävig mot kapitalisterna.

Jag vill inte sabba din rant, men kapitalism är det enda som fungerar. Det är pga kapitalismen du har allt i livet som du tycker om.
Citera
2025-10-06, 16:48
Rekommendationer om skärmtid för
barn skickas nu hem till hushållen ...
I form av en broschyr.

- Folkhälsomyndigheten -
Syftet är att främja hälsosamma vanor
för barns digitala medieanvändning.
https://www.regeringen.se/pressmedde...ill-foraldrar/

- Barns skärmanvändning är en av vår tids största hälsoutmaningar. Vi behöver skapa bättre förutsättningar för att barn ska må bättre, umgås med varandra och ta del av meningsfulla fritidsaktiviteter och här kan myndighetens rekommendationer bli ett bra stöd för familjer. Vi kan inte låta skärmarna styra våra barns liv, säger socialminister Jakob Forssmed.

- Forskning visar ett tydligt samband mellan omfattande skärmanvändning och ökad psykisk ohälsa hos unga. Många unga beskriver att det är lätt att fastna i mobilen eller surfplattan, vilket ofta går ut över viktiga saker som relationer, fysisk rörelse och sömn. Detta understryker behovet av ett fortsatt arbete för att skapa balans i barns digitala vardag.

- Folkhälsomyndigheten har, på uppdrag av regeringen, tagit fram rekommendationer för en balanserad skärmanvändning bland barn. Med utgångspunkt i rekommendationerna genomför Folkhälsomyndigheten under hösten 2025 en informationsinsats riktad till hushåll som har barn som tillhör målgrupperna för rekommendationerna, även detta på uppdrag av regeringen.

- Som en del i informationsinsatsen kommer en broschyr om säker och balanserad skärmanvändning i ett första steg att skickas till alla hushåll med barn i åldrarna 6–13 år. Första utskicket görs måndag den 6 oktober 2025. Broschyren innehåller konkreta tips, vägledning och en ”skärmplan” som stöd för att skapa balans i vardagen.

(FB) Barnen säger ifrån: Föräldrar har alltför mycket skärmtid
https://www.flashback.org/sok/?query...o=pd&t=3601160
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här