2025-06-28, 01:28
Medlem
Bra serie!
Men ett roligt litet misstag dom gjorde i avsnitt 1 när dom visade nyhetssändningar från olika länder. I Svenska nyhetssändningen heter SVT STV.... :-)
Citera
2025-06-28, 04:46
Medlem
Efter att ha sett första avsnittet så finns det lite skumma inslag i manus men kan ha sina orsaker som avslöjas längre fram eller så är det bara moderna manusförfattare.

Det verkar ha varit bra samarbete med armen så delbetyget blir 7 av 10 Patria AMV t v..
Citera
2025-06-28, 05:15
Medlem
Njaa.... den får nog en 5,5 av 10 från mig, hade serien varit 2-3 avsnitt kortare så.
Men över lag, hyfsat snygg produktion.
En sak jag störde mig på, dom tvättar bort kamouflaget i ansiktet och fixar till sig innan midsommar. När kriget väl kommer så är det ingen som kamouflerar sig
Citera
2025-07-02, 03:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Efter att ha sett första avsnittet så finns det lite skumma inslag i manus men kan ha sina orsaker som avslöjas längre fram eller så är det bara moderna manusförfattare.

Det verkar ha varit bra samarbete med armen så delbetyget blir 7 av 10 Patria AMV t v..

Jo det verkar varit mycket hjälp från militären. Lite mer än hjälp än den svenska midsommar filmen om rysk attack Den blomstertid nu kommer fick av den svenska.

Lite märkligt med att handlingen var ganska anti-USA med tanke på att den var en finsk-amerikansk produktion.

Blev ju lite svensk med också med ett par JAS och Visby-korvetter som hjälpte till.
Citera
2025-07-02, 15:52
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Bra serie!
Men ett roligt litet misstag dom gjorde i avsnitt 1 när dom visade nyhetssändningar från olika länder. I Svenska nyhetssändningen heter SVT STV.... :-)

Knappast ett misstag, finnarna vet att det heter SVT. Är snarare samma grej som när CNN heter CGN eller liknande i amerikanska filmer.
Citera
2025-07-02, 18:09
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Bra inlägg i tråden. Den började bra för att sedan spåra ur.
Smygande i skogen ( tänk att det alltid ser så löjligt ut när man smyger på film )
Skjutandet lite här och där där "bovarna" bara faller och dör medan hjältarna klarar sig. ( där har nog amerikanska produktionen varit inblandad, dom har ju sen Westernfilmerna varit svaga för den typen av B-film stil )

Senast redigerad av boba fett 2025-07-02 kl. 18:12.
Citera
2025-07-03, 14:53
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag har sett sista delen nu. Den sista halvan av den var riktigt dålig. Det hände ingenting. Inte fick man någon förklaring på vad fienden ville göra heller. De finska kollaboratörerna fick inget straff.
Citera
2025-07-03, 15:26
Medlem
Den började ju bra men varför fick den ingen upplösning? Man måste väl kunnat konstatera vad det var för några och vad de egentligen ville? Någon borde ju haft något på sig som visade vem den var och vilka de var samt vilket syfte de hade.
Citera
2025-07-03, 18:36
Medlem
Det som händer i serien är något som finnarna övar på ofta. Finnarna skulle aldrig acceptera att bli ockuperade utan strid och jag tror att man skulle agera så som det skildras i serien, dvs med våld och inte diplomati. Den kvinnliga presidenten sa tidigt i serien att det var ett proxykrig och då inser alla att det är Ryssen som anses ligga bakom det hela. Även om man inte får någon direkt förklaring till ockupationen så borde de flesta fatta vad det handlar om. Ryssen har tidigare ockuperat Hangö och det är inte orealistiskt att det är det som allt handlar om. Jag har släktingar som gjort militärtjänsten i Ekenäs och detta scenario var en övning som dom fick göra under utbildningen.
Senast redigerad av kirespappapa 2025-07-03 kl. 19:27.
Citera
2025-07-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
haha vilken skit. Nato som beställt propaganda iform av en tv-serie?

Skämt å sido, detta måste verkligen vara ren skit.

Säger du det innan du ens tittat på serien ??
Citera
2025-07-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag har sett sista delen nu. Den sista halvan av den var riktigt dålig. Det hände ingenting. Inte fick man någon förklaring på vad fienden ville göra heller. De finska kollaboratörerna fick inget straff.
Vilka var dessa menar du?
Såg bara att det var legoknektar från Ryssland var det framgick.
Citera
2025-07-05, 01:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

Jo allt det var rejält svagt. Det var en massa legoknektar från massa länder däribland även tom finska. Mest då ryssar sades i slutet men inga bevis på att Ryssland var involverade.

Enda var ju detta om kärnvapen mot St Petersburg att det skulle ge ryssen en ursäkt att gå in. Dessa missiler skulle väl då ha någon form av defekt som gjorde att ryssens missilförsvar enkelt kunde skjuta ner dom så inte några hundratusen ryssar dog.

Sedan drog det mot att det kunde vara någon komplott av detta militärindustriella komplexet alltså många länder som var med på det inkl USA och vissa finländska politiker.

Men en sådan här serie borde ju ha ett bättre svar, eller åtminstone ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in