Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-19, 02:42
Medlem
Jag ska på en katamaran med mina vänner nu den sjugosjätte. Då började jag fundera på en sak o det är. Varför är katamaraner byggda på sättet som de är? Vad är syftet bakom det? Ska det bara se coolt ut eller är det för balans eller nåt sånt?
Jag kan inget om båtar för övrigt så förklara gärna simpelt
Citera
2025-06-19, 03:53
Medlem
Pripps0.0s avatar
Balans och fart.
Citera
2025-06-19, 04:54
Medlem
pn222jws avatar
Dom går snabbare i vattnet - dom kan segla grundare, tack vare strömlinjeformen... aero-hydro-dynamiskt. Det finns även trimaraner. Dom blir stabilare.
Citera
2025-06-19, 05:55
Medlem
De mest extrema trimaranerna är formellt båtar då de har lite kontakt med vattenytan men de är på gränsen att bli någon sorts ny farkost.

Försök inte efterlikna dessa fem. De är erfarna proffs.
https://youtu.be/QxLz7mT6tGs?si=oEFx_AvruCwnOZcb

Katamaranen är en mycket gammal uppfinning som är en av huvudförklaringarna till polynesiernas massiva spridning till öarna i Stilla havet.
Citera
2025-06-19, 07:58
Medlem
Upplyftens avatar
får plats med betydligt större boytor , kränger och rullar mindre , snabbare, kan seglas på grundare vatten.
Citera
2025-06-19, 09:37
Medlem
BernardLoutres avatar
Det måste finnas några nackdelar också annars skulle väl alla (segel) båtar vara katamaraner?
Citera
2025-06-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det måste finnas några nackdelar också annars skulle väl alla (segel) båtar vara katamaraner?
Japp, om du brochar, dvs lägger masten i vattnet finns ingen köl som rätat upp båten igen, lite olustigt i offshore segling.
Men då har man oftast klantat sig lite
Citera
2025-06-19, 10:13
Medlem
Citat:

Totala utrymmet i en katamaran (ej race) är oftast större, men det är fördelat på 2 skrov, vilket innebär att man behöver förflytta sig mellan för att ha tillgång till alla funktioner. Annars tycker jag att de som semesterseglare för medelsvensson är överlägsna. Är man ute efter att verkligen optimera segelupplevelsen, ger en enskrovsbåt mer, då den kräver lite mer optimering av sin besättning för att maxa ut.
Citera
2025-06-19, 11:21
Moderator
Neksnors avatar
Det är väl en i grunden ganska primitiv stor båt?
Om man får spekulera lite...
I begynnelsen var enkla kanoter som baserades på en ihålig stock.
Sedan kom någon på att man kan bygga ihop två sådana, då får man större lastyta.

Angående användning som semesterbåt, jag kollade upp katamaranen som används i tredje säsongen av White Lotus, det verkar inte rolig alls sett som båt, men ganska perfekt som stor och dyr flytande sommarstuga. Hytterna ligger en trappa ner i skroven, mellan skroven finns det rejäla sociala ytor.
Citera
2025-06-19, 11:38
Medlem
Citat:

Snabba katamaraner är mycket obekväma i dåligt väder. De två skroven slår i havet mycket hårdare än om det bara hade funnits ett skrov.

Jag tänker på passagerarbåtar på 90 fot med en hastighet av 25-30 knop i höga vågor.

På segelbåtar ger de två skroven mycket fart. Du kan hitta videor på youtube där de seglar i över 20 knop i Medelhavet. Men det är mycket riskabelt, risken för olyckor är stor, det tar mindre än en sekund att kolsegla en katamaran.
Citera
2025-06-20, 01:46
Medlem
Citat:

Självklart finns det nackdelar med katamaraner, det finns nackdelar med allt här i livet.

En katamaran är, till sin natur, väldigt mycket bredare än en lika lång enskrovsbåt. Ute på öppet hav spelar denna extra bredd ingen roll alls, men när du skall försöka komma in i en hamn, och lägga till så upptäcker du snabbt att en jättebred båt inte är så enkel att manövrera.

Dessutom måste en katamaran vara långt dyrare än en lika lång enskrovbåt, då det går åt mycket mer material för att bygga den.

Vad gäller båtens fartresurser så är de inte alltid en fördel: om du råkar "hitta" tex en stock som ligger och flyter precis i vattenytan så blir det större skador på båten med ökande fart. Då är det bra med långsamma enskrovsbåtar. Och om du istället för att "hitta" en stock i vattnet råkar "hitta" en av alla tusentals containrar som tappas överbord varje år så blir skadorna än värre, och i värsta fall sjunker din katamaran.
Citera
2025-06-21, 16:57
Medlem
Tack för svaren. Har lärt mig en del, Men kan en nackdel vara att båten bryts på mitten i livlig sjö? Jag tänker om de två kölen hamnar i olika höjd osv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in