2025-06-18, 19:36
Medlem
Nihennas avatar
Jag har en diskmaskin som jag har köpt själv som sitter i köket under diskbänken. Innan dess fanns förra hyresgästens diskmaskin som jag bytte lägenhet med, och vi kom fram till att vi helt enkelt tog över varandras maskiner, för att flytta diskmaskin är allt annat än tympligt.

Dags för ny flytt snart och denna gången blir det "vanlig" flytt och inget lägenhetsbyte, och jag undrar vad som ska göras med min diskmaskin.

Får jag ta med mig den? Den är ju ändå min.
Finns möjlighet att hyresvärden köper maskinen av mig så att jag får nån tusenlapp och sparar på att köpa en ny?
Hur har det funkat för er som flyttat med diskmaskin?
Citera
2025-06-18, 19:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har en diskmaskin som jag har köpt själv som sitter i köket under diskbänken. Innan dess fanns förra hyresgästens diskmaskin som jag bytte lägenhet med, och vi kom fram till att vi helt enkelt tog över varandras maskiner, för att flytta diskmaskin är allt annat än tympligt.

Dags för ny flytt snart och denna gången blir det "vanlig" flytt och inget lägenhetsbyte, och jag undrar vad som ska göras med min diskmaskin.

Får jag ta med mig den? Den är ju ändå min.
Finns möjlighet att hyresvärden köper maskinen av mig så att jag får nån tusenlapp och sparar på att köpa en ny?
Hur har det funkat för er som flyttat med diskmaskin?
Om du tar med den, vad tycker hyresvärden att det är ett stort tomt hål där? I så fall får du ha ett skåp eller låta diskmaskinen vara kvar
Citera
2025-06-18, 19:43
Medlem
Är den kopplad med uttag/stickpropp så går det som lös egendom, är den "installerad" via eldosa, utan stickpropp så räknas det som fast egendom.
Citera
2025-06-18, 19:45
Medlem
Vet inte riktigt om jag förstår här. Var är den diskmaskinen som fanns i lägenheten innan du installerade din? Och vem ägde den?
Citera
2025-06-18, 19:47
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om du tar med den, vad tycker hyresvärden att det är ett stort tomt hål där? I så fall får du ha ett skåp eller låta diskmaskinen vara kvar
Aha, trodde det var rätt vanligt. Har ett par kompisar som inte har diskmaskin, men där det är just ett stort hål, förberett för diskmaskin men ingen som finns där.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Är den kopplad med uttag/stickpropp så går det som lös egendom, är den "installerad" via eldosa, utan stickpropp så räknas det som fast egendom.
Helt vanlig elkontakt, så känns ju inte som något särskilt svårt att få med sig, utöver tyngden då. Kan bli svårt att få upp 3 våningar om det inte finns hiss, tänker jag.
Citera
2025-06-18, 19:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Aldrig hört talas om att man tar med sig diskmaskinen vid flytt... Är du jude?
Ändå spenderat 7000 på den relativt nyligen (3 år sedan eller så). Anledningen att jag flyttar är att jag är arbetslös och ska börja studera i höst. Jag "har" råd att köpa en ny, men hade helst sluppit det.
Citera
2025-06-18, 20:05
Medlem
killawifes avatar
Du får ta med den om den inte är originalmonterad i lägenheten, samma med tvättmaskin & tumlare som inte ingår. Dock kan det vara så att hyresvärden kräver "återställnad" vilket innebär att luckor och hyllor och dylikt måste skruvas dit. Om du har kvar dessa så är det ju inget problem men det är rätt vanligt att man får modifiera skåpstommen för att diskmaskinen ska gå in.
Citera
2025-06-18, 20:07
Medlem
triptykens avatar
Snacka med hyresvärden är väl det säkra kortet? Eller är det en liten hyresvärd som kan bete sig?

Och som flyttgubbe som jag e, tvättmaskin och diskmaskin är enkla att flytta med en säckakärra/pirra om den e stor nog. Då kan den lyftas i trappor enkelt om en lyfter i pirrans botten (längst ut på biten som fälls ut) och den andre håller i pirrans handtag.
Om man inte behöver hålla direkt i diskmaskinen kanter och få ett uselt grepp går det rätt bra.
Citera
2025-06-18, 20:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du får ta med den om den inte är originalmonterad i lägenheten, samma med tvättmaskin & tumlare som inte ingår. Dock kan det vara så att hyresvärden kräver "återställnad" vilket innebär att luckor och hyllor och dylikt måste skruvas dit. Om du har kvar dessa så är det ju inget problem men det är rätt vanligt att man får modifiera skåpstommen för att diskmaskinen ska gå in.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Snacka med hyresvärden är väl det säkra kortet? Eller är det en liten hyresvärd som kan bete sig?

Och som flyttgubbe som jag e, tvättmaskin och diskmaskin är enkla att flytta med en säckakärra/pirra om den e stor nog. Då kan den lyftas i trappor enkelt om en lyfter i pirrans botten (längst ut på biten som fälls ut) och den andre håller i pirrans handtag.
Om man inte behöver hålla direkt i diskmaskinen kanter och få ett uselt grepp går det rätt bra.
Ah ok. Yes, jag får höra med hyresvärden. Det är allmännyttan jag bor i idag. Bra att veta att det är enkelt att flytta på iaf!
Citera
2025-06-18, 21:06
Avslutad
2 kap. 2 § Jordabalken: Angående byggnadstillbehör gäller att de ska vara fast installerade och avsedda för stadigvarande bruk, vilket diskmaskiner allt som oftast är. Den får alltså inte tas med om inte annat framgår av installationen eller dess bruk, eller om köpavtalet stipulerar att den får tas med.
Citera
2025-06-18, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Aldrig hört talas om att man tar med sig diskmaskinen vid flytt... Är du jude?
Vanligt i Norge och säkert andra länder.
Citera
2025-06-18, 21:10
Medlem
En bänkdiskmaskin som står på diskbänken kan man ta med vid flytt. En riktig diskmaskin som har två korgar och är installerad på traditionellt sätt med fast anslutning elektriskt ska man inte ta med sig. Den är fast egendom. Förändringar avseende elinstallationen ska göras av elektriker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in