2025-06-18, 16:49
Medlem
Historiskt sett var slaveri en integrerad del av det ottomanska rikets samhällssystem, och många människor från Europa drabbades av detta. Många européer togs till fånga under krig och genom slavräder och fördes till slavmarknader i Nordafrika. Dessa personer kunde sedan säljas eller tvingas in i olika roller.

Antalet vita som förslavades och fördes till Nordafrika översteg antalet svarta som transporterades som slavar till USA. Inom det Osmanska riket förekom fortfarande handel med vita slavar långt efter att svarta slavar hade frigivits i USA.

Hur kommer det sig att detta historiska faktum sällan lyfts fram inom vänsterorienterad samhällsdebatt?
2025-06-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakenokort
Antalet vita som förslavades och fördes till Nordafrika översteg antalet svarta som transporterades som slavar till USA.
Hade gärna sett en källa till detta påstående - vore intressant att läsa mer om.
2025-06-18, 17:04
Medlem
Citat:
Historiskt sett var slaveri en integrerad del av det ottomanska rikets samhällssystem, och många människor från Europa drabbades av detta. Många européer togs till fånga under krig och genom slavräder och fördes till slavmarknader i Nordafrika. Dessa personer kunde sedan säljas eller tvingas in i olika roller.

Antalet vita som förslavades och fördes till Nordafrika översteg antalet svarta som transporterades som slavar till USA. Inom det Osmanska riket förekom fortfarande handel med vita slavar långt efter att svarta slavar hade frigivits i USA.

Hur kommer det sig att detta historiska faktum sällan lyfts fram inom vänsterorienterad samhällsdebatt?

här är lite fakta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri_i_Osmanska_riket

Osmanska riket handlade med både vita och svarta slavar inofficiellt efter USA förbjudit det
2025-06-18, 17:07
Medlem
Merwinnas avatar
För att den vite mannen alltid måste framställas som ond i den moderna diskursen, och den färgade/svarthårige/muslimske mannen som god... Alltså tabubelägger vi allt prat om detta.

Jag tycker också att det är ganska upprörande, faktiskt, att europeiska, vita, ljusa, kristna flickor - sådana som min dotter - fram till för nästan hundra år sedan rövades bort från sina familjer för att bli slavkonkubiner - d.v.s älskarinnor och avelskossor helt utan mänskliga rättigheter - åt den regerande sultanen och hans söner. Samtidigt som det var omöjligt till och med för sultanen själv att ligga med muslimska tjejer utan äktenskap - för dessa skulle behandlas med respekt och enligt religionens bud.

För att inte tala om alla andra roller, som de europeiska slavarna och slavinnorna utnyttjades i.
Senast redigerad av Merwinna 2025-06-18 kl. 17:40.
2025-06-18, 17:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns mycket som "glöms" bort. I debatten verkar det ju som vita kom till Afrika och fångade in folk till att bli slavar. Rätt är ju att slaveriet var en del av det afrikanska samhället tusentals år innan vita kom dit. Det var en handelsvara som länder i Afrika sålde. Det tog sedan slut först när britterna i början 1900-talet satte ner foten. För vara med i världshandeln måste ni sluta med slaveriet.
2025-06-18, 17:17
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hade gärna sett en källa till detta påstående - vore intressant att läsa mer om.
Citat:

Mer än 12-13 miljoner alltså? Det betvivlar jag starkt. Faktum är att jag inte tror ett dugg på det.

Kan du styrka ditt påstående på något sätt?

Uppdatering: Nu var det visst jag som gjorde bort mig. Siffran jag hänvisar till är alla svarta slavar som kom över atlanten till den amerikanska kontinenten. Inte till landet USA, som TS skrev. Jag förhastade mig.

Ca. 400,000 svarta slavar togs till USA.

Jag skulle ändå gärna vilja se en källa som styrker att fler än 400,000 vita tagits som slavar till afrika.
Observera att Turkiet och mellanöstern inte är delar av afrika.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-06-18 kl. 17:25.
2025-06-18, 17:40
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Vad spelar det för roll? Trist att vi är historielösa samt "racecraftade" att tro att hudfärg har betydelse, visst. Den första negern var irländare, eller hur?

Men det är främst kulturkrig vi snackar om här, inte historia. Eh?
2025-06-18, 17:55
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Mer än 12-13 miljoner alltså? Det betvivlar jag starkt. Faktum är att jag inte tror ett dugg på det.

Uppdatering: Nu var det visst jag som gjorde bort mig. Siffran jag hänvisar till är alla svarta slavar som kom över atlanten till den amerikanska kontinenten. Inte till landet USA, som TS skrev. Jag förhastade mig.

Jag skulle ändå gärna vilja se en källa som styrker att fler än 400,000 vita tagits som slavar till afrika.

Muslimerna har idkat slavhandel sen 600-talet och härjat Europa en stor del av den tiden. Muslimska pirater var ända uppe i Island och tog slavar. Don Quijote skrevs när han var slav i ottomanska imperiet. Iallafall så är 400000 en piss i havet under de ca 1200 år som muslimerna rövade bort vita europeér. Tills sist fick vi nog och startade korstågen i självförsvarssyfte.

https://vividmaps.com/arab-slave-trade/
Senast redigerad av Asensgammaldags 2025-06-18 kl. 17:58.
2025-06-18, 18:00
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Christian_Slaves,_Muslim_Masters
2025-06-18, 18:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Muslimerna har idkat slavhandel sen 600-talet och härjat Europa en stor del av den tiden. Muslimska pirater var ända uppe i Island och tog slavar. Don Quijote skrevs när han var slav i ottomanska imperiet. Iallafall så är 400000 en piss i havet under de ca 1200 år som muslimerna rövade bort vita europeér. Tills sist fick vi nog och startade korstågen i självförsvarssyfte.

https://vividmaps.com/arab-slave-trade/
Känner givetvis till det du skriver om, men jag är rätt säker på att de flesta av ottomanernas slavar inte hamnade i afrika, utan i mellanöstern.

Visst, barbareskstaterna tog en del, bland annat ända uppe i Island som du nämner, men jag är tveksam till att barbareskstaterna förde mer än 400,000 vita européer till afrika.

Du får mer än gärna bevisa att jag har fel, om det är så. Det är alltså fortfarande en källa jag söker.
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Christian_Slaves,_Muslim_Masters
Reception
Rory Carroll of The Guardian wrote that historians "welcomed any attempt to fill a gap in the little-known story of Africans subjugating Europeans" but that they did not agree on the plausibility of the figures of enslaved.
Trovärdigheten är alltså sisådär. Men låt oss säga att författarens siffror stämmer.

Han gör gällande att 1,2 miljoner européer förslavades av barbareskstaterna. Men fördes verkligen majoriteten till afrika, som TS påstår?

Jag tänker mig att lejonparten av barbareskstaternas "varor" såldes till ottomanerna i Turkiets närområde, för att de var de rikaste köparna.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-06-18 kl. 18:12.
2025-06-18, 18:04
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Känner givetvis till det du skriver om, men jag är rätt säker på att de flesta av ottomanernas slavar inte hamnade i afrika, utan i mellanöstern.

Visst, barbareskstaterna tog en del, bland annat ända uppe i Island som du nämner, men jag är tveksam till att barbareskstaterna förde mer än 400,000 vita européer till afrika.

Du får mer än gärna bevisa att jag har fel, om det är så. Det är alltså fortfarande en källa jag söker.

https://news.osu.edu/when-europeans-were-slaves--research-suggests-white-slavery-was-much-more-common-than-previously-bel ieved/
2025-06-18, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns mycket som "glöms" bort. I debatten verkar det ju som vita kom till Afrika och fångade in folk till att bli slavar. Rätt är ju att slaveriet var en del av det afrikanska samhället tusentals år innan vita kom dit. Det var en handelsvara som länder i Afrika sålde. Det tog sedan slut först när britterna i början 1900-talet satte ner foten. För vara med i världshandeln måste ni sluta med slaveriet.

Vad menar du? Den absoluta majoriteten av slavarna kom från att svarta sålde andra svarta?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in