Citat:
Ursprungligen postat av
Asensgammaldags
Muslimerna har idkat slavhandel sen 600-talet och härjat Europa en stor del av den tiden. Muslimska pirater var ända uppe i Island och tog slavar. Don Quijote skrevs när han var slav i ottomanska imperiet. Iallafall så är 400000 en piss i havet under de ca 1200 år som muslimerna rövade bort vita europeér. Tills sist fick vi nog och startade korstågen i självförsvarssyfte.
https://vividmaps.com/arab-slave-trade/
Känner givetvis till det du skriver om, men jag är rätt säker på att de flesta av ottomanernas slavar
inte hamnade i afrika, utan i mellanöstern.
Visst, barbareskstaterna tog en del, bland annat ända uppe i Island som du nämner, men jag är tveksam till att barbareskstaterna förde mer än 400,000 vita européer
till afrika.
Du får mer än gärna bevisa att jag har fel, om det är så. Det är alltså fortfarande en källa jag söker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Asensgammaldags
Reception
Rory Carroll of The Guardian wrote that historians "welcomed any attempt to fill a gap in the little-known story of Africans subjugating Europeans" but that they did not agree on the plausibility of the figures of enslaved.
Trovärdigheten är alltså
sisådär. Men låt oss säga att författarens siffror stämmer.
Han gör gällande att 1,2 miljoner européer förslavades av barbareskstaterna. Men fördes verkligen majoriteten
till afrika, som TS påstår?
Jag tänker mig att lejonparten av barbareskstaternas "varor" såldes till ottomanerna i Turkiets närområde, för att de var de rikaste köparna.