• 1
  • 2
2025-06-17, 13:35
Medlem
Drozds avatar
En del parsoner har smala örontrumpeter medfött och har därför svårt att tryckutjämna. Låter som TS är en av dem (om nu inte problemen beror på temporärt svullna örontrumpeter pga. förkylning). Det är f.ö. väldigt vanligt med öron- och balansproblem bland yrkesdykare.

Om jag vore TS skulle jag fimpa apparatdykningen och köra fridykning med tyngder och fenor i stället. Lite surt, men rätt skönt att slippa all utrustning faktiskt.
Citera
2025-06-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En del parsoner har smala örontrumpeter medfött och har därför svårt att tryckutjämna. Låter som TS är en av dem (om nu inte problemen beror på temporärt svullna örontrumpeter pga. förkylning). Det är f.ö. väldigt vanligt med öron- och balansproblem bland yrkesdykare.

Om jag vore TS skulle jag fimpa apparatdykningen och köra fridykning med tyngder och fenor i stället. Lite surt, men rätt skönt att slippa all utrustning faktiskt.

TS problem berodde på att han använde sig av fel metod för att tryckutjämna. Och jag tycker TS ska prova med rätt metod innan han lägger apparaten på hyllan.

För övrigt kommer du knappast undan behovet av att tryckutjämna bara för att du fridyker, i alla fall inte om du vill komma djupare än 2-3m.
Citera
2025-06-17, 15:08
Medlem
Enligt mig är den bästa metoden att göra en tryckutjämning redan innan man stoppar huvudet under vattnet o sedan som andra oxå skriver fortsätta med små blåsningar på vägen ner innan man känner att man behöver tryckutjämna.

Skonar trumhinnorna o man slipper trycket som kan kännas obehagligt o viktigast från ytan till 10 m pga att trycket blir dubbelt.
Citera
2025-06-17, 15:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiimpossible
Jahaa! Jag antog att det var samma typ utav tryck. Det förklarar ju saken. 😅
Ja detta ligger helt på mig, han visade innan under genomgången och nämnde precis innan mitt dyk att jag kommer behöva göra det. Men jag trodde att mina vanliga taktiker (som på flyg) skulle räcka och fick lite black out när det väl hände då det bara blev värre så tänkte inte övh på att tryckutjämna på Rätt sätt dvs knipa om näsan.
Ska jag vara helt ärlig så har jag fram tills nu efteråt, när jag läst om det, aldrig riktigt fattat hur hårt man ska blåsa för att tryckutjämna bra så har undvikit det, det har ju inte heller behövts.. Fram tills nu då. Får helt enkelt bli ett nytt prova på och göra om, göra rätt.

Tack för ditt svar!

No problem. Det ÄR spännande att dyka första gången. Och det brukar vara så att efteråt så "vet" man direkt om det här är nåt för en, eller inte. Om man dyker under organiserade former, med ordentliga instruktörer (som använder ett språk som man förstår ).

Därför är det lite synd att så många "provar på" under semestern, i nån byhåla nånstans långt borta med en instruktör som knappt talar förståelig engelska och som möjligen själv kanske har ett PADI-kort.

Också om det är fantastiskt att dyka i varmt och klart vatten, så ger det enligt mig mer att dyka första gången i Sverige. Och gå dykkursen i Sverige också, om man "noterar" att man är intresserad .
Citera
2025-06-17, 19:26
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Enligt mig är den bästa metoden att göra en tryckutjämning redan innan man stoppar huvudet under vattnet o sedan som andra oxå skriver fortsätta med små blåsningar på vägen ner innan man känner att man behöver tryckutjämna.

Skonar trumhinnorna o man slipper trycket som kan kännas obehagligt o viktigast från ytan till 10 m pga att trycket blir dubbelt.

Det här tar jag med mig! Tack!
Men, en dum fråga kanske, "hör" man att man har rätt tryck i öronen då? Eller hur vet man när man är klar, är det när det inte fortsätter låta i örat efter tryckutjämningen då?
För även om jag såklart kände det till en början så var det mer ljudet som blev högre och högre därefter, inte känslan utav det om du förstår hur jag menar.

Detta kanske är jätte tydligt sen när jag väl gör det, men frågar just in case haha.
Citera
2025-06-17, 19:39
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
No problem. Det ÄR spännande att dyka första gången. Och det brukar vara så att efteråt så "vet" man direkt om det här är nåt för en, eller inte. Om man dyker under organiserade former, med ordentliga instruktörer (som använder ett språk som man förstår ).

Därför är det lite synd att så många "provar på" under semestern, i nån byhåla nånstans långt borta med en instruktör som knappt talar förståelig engelska och som möjligen själv kanske har ett PADI-kort.

Också om det är fantastiskt att dyka i varmt och klart vatten, så ger det enligt mig mer att dyka första gången i Sverige. Och gå dykkursen i Sverige också, om man "noterar" att man är intresserad .

Verkligen! För egen del behöver jag komma över orealistiska rädslor vilket detta kan hjälpa till med, är en sån där som inte ens kan hoppa i sjön utan att hålla för näsan.. Mask-övningarna var sådär roliga med andra ord haha! Men det är kul att utmana sig och det är ju fantastiskt därnere.

Håller med dig om det. Nervositet, vatten och en dålig instruktör är ju som upplagt för en dålig erfarenhet. Jag tänkte tyvärr lite samma att det nog är fräckare utomlands, typ vad finns det att se i Sverige ens, men vad jag blev motbevisad! Och som guiden sa, utomlands blir man matad med allt att titta på överallt. I Sverige blir det mer speciellt när man väl får se 😊
Av vad jag sett hittils verkar det vara ett härligt community också!
Citera
2025-06-17, 19:47
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Som redan nämnt så var det jag som inte gjorde rätt. Förhoppningsvis fungerar det nästa gång
Det här med att behöva hålla andan är inte min grej haha, även om jag kan se tjusningen i att slippa den också!
Citera
2025-06-22, 16:46
Medlem
Citat:
Var nyligen i Lysekil och testade deras prova på dyk och fick lite funderingar som jag inte hade sinnesnärvaro att bolla med instruktören efteråt.

När jag flyger så räcker det alla gånger med att svälja så försvinner locket. Har aldrig fått sånna problem att jag får ont utan jag märker bara att helt plötsligt hör jag musiken i lurarna sämre.
Men under detta dyk, som kanske tog mig 3-4 m ner under ytan så hjälpte det inte. Det dånade mer och mer i öronen för varje gång jag svalde. Provade att vicka lite på käken och "tugga tuggumi" innan jag valde att signalera att jag ville upp till ytan. Började noja för att "tänk om trumhinnan sprängs" och tänkte pga denna "panik" inte ÖVH på att jag faktiskt kunde greppa näsan och testa att truckutjämna den vägen.

Till er som dyker; Brukar det räcka för er att svälja? Och hur ofta brukar ni behöva tryckutjämna, på vilket sätt och djup?

Detta har fått mig att fundera på om mina öron är för känsliga för dyk. Får lätt lock för ena örat när jag åker längs motorvägen där det blir lite höjdskillnad, efter löpning samt ibland på ena örat utan uppenbar anledning. Brukar få röra runt på käken och/eller svälja lite så går det över. Men det gör ju aldrig ont och som sagt flyg är inga problem.

Det brukar räcka att röra lite på käken när man går ner. Du ska inte överdriva det utan försök hitta det som funkar bäst för dig. Du vänjer dig med tiden gosse.
Citera
2025-06-23, 14:48
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det brukar räcka att röra lite på käken när man går ner. Du ska inte överdriva det utan försök hitta det som funkar bäst för dig. Du vänjer dig med tiden gosse.

Hm, ni män är duktiga på att anta att man är en man. Isåfall är jag en man med en punani
Det finns det visserligen gott om idag, så det funkar inte att avsluta där haha, men jag är inte en utav dom.
Citera
2025-06-23, 16:03
Medlem
Citat:
Hm, ni män är duktiga på att anta att man är en man. Isåfall är jag en man med en punani
Det finns det visserligen gott om idag, så det funkar inte att avsluta där haha, men jag är inte en utav dom.

Haha okej förlåt my bad 😅

Sen har du ju även en lösning för dina öron om du dyker djupare. Då kommer du känna av kväveberusningen. Sen bryr du dig inte längre om dina öronproblem. Så det blir en smidig lösning för dig. Lycka till med nästa dyk nu 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in