2025-06-16, 19:42
Avslutad
Länk till rapporten I sanktionens skugga

https://expo.se/wp-content/uploads/2025/06/INSIKT-1-2025-Sammanfattning.pdf

https://expo.se/nyhet/expo-guidar-sa-har-nmr-paverkats-av-usas-terrorklassning/

Citat från expo

1. Har NMR tagit ekonomisk skada?

Sanktionerna har allvarligt skadat NMR:s ekonomi och lett till praktiska och administrativa problem. De ledande företrädarna har förlorat tillgång till bankkonton och Bank-ID.

2. Maskering och hemlighetsmakeri

Sanktionerna har lett till att NMR blivit mer diskreta när det gäller vem som företräder och är aktiv i organisationen. Den mer hemlighetsfulla framtoningen är tydligast i NMR:s kommunikation i sociala medier och på organisationens hemsida. I bilder från NMR:s aktiviteter är numera de flesta deltagare maskade, så att deras ansikten inte går att känna igen.

Hur överlever företrädarna i NMR utan bankid och bankonton?

Vad lockar att leva ett sådant liv som NMR medlemmar tvingas att leva?
Citera
2025-06-16, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
En intressantare fråga är, varför bryr sig USA om en liten skitklubb som knappt existerar i Sverige? Vad är de, 500 medlemmar? Har svenska regeringen bett USA om detta i samband med NATO-inträdet?

Tror man fångar fler flugor om man terrorstämplar alla moskeer.

Jag håller med om att de inte är många.

Men de skapar mycket skada för samhället med små resurser.

T.ex Theodor och all skadegörelse.

Större delen av incel kulturen är nog NMR anhängare.

https://expo.se/nyhet/theodor-engstrom-doms/
Citera
2025-06-16, 20:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Länk till rapporten I sanktionens skugga

https://expo.se/wp-content/uploads/2025/06/INSIKT-1-2025-Sammanfattning.pdf

https://expo.se/nyhet/expo-guidar-sa-har-nmr-paverkats-av-usas-terrorklassning/

Citat från expo

1. Har NMR tagit ekonomisk skada?

Sanktionerna har allvarligt skadat NMR:s ekonomi och lett till praktiska och administrativa problem. De ledande företrädarna har förlorat tillgång till bankkonton och Bank-ID.

2. Maskering och hemlighetsmakeri

Sanktionerna har lett till att NMR blivit mer diskreta när det gäller vem som företräder och är aktiv i organisationen. Den mer hemlighetsfulla framtoningen är tydligast i NMR:s kommunikation i sociala medier och på organisationens hemsida. I bilder från NMR:s aktiviteter är numera de flesta deltagare maskade, så att deras ansikten inte går att känna igen.

Hur överlever företrädarna i NMR utan bankid och bankonton?

Vad lockar att leva ett sådant liv som NMR medlemmar tvingas att leva?

Räkningar osv kan väl betalas av vänner, släktingar etc antar jag.

Men jag undrar varför de inte bara bryter upp organisationen och sen bildar en hemlig istället.

Vad är det som är viktigast för dem. Principen eller kampen? Men det är klart, det är väl aldrig någon som anklagat dem för att vara smarta.
Citera
2025-06-16, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Räkningar osv kan väl betalas av vänner, släktingar etc antar jag.

Men jag undrar varför de inte bara bryter upp organisationen och sen bildar en hemlig istället.

Vad är det som är viktigast för dem. Principen eller kampen? Men det är klart, det är väl aldrig någon som anklagat dem för att vara smarta.

Ja men vilket liv de lever.

Det är nog mycket noja att SÄPO har ögonen på dem. Vem som ger dem pengar och hjälper dem o.sv.

De var ju några avhoppare som bildade en ny gruppering Nordisk styrka.

Det gick inte så bra för dem vad jag vet är de inte aktiva längre.

Inte så bra reklam att joina NMR. Betyder i princip att bli en uteliggare.
Citera
2025-06-16, 20:53
Medlem
bearss avatar
Citat:
Jag håller med om att de inte är många.

Men de skapar mycket skada för samhället med små resurser.

T.ex Theodor och all skadegörelse.

Större delen av incel kulturen är nog NMR anhängare.

Väldigt långsökt att se Theodor Engströms dåd som NMR relaterat, eftersom de inte på något sätt ställt sig bakom det och hans kopplingsr till NMR är väldigt svaga, men förstår att vänsterextrema EXPO vill göra den kopplingen. I övrigt påstår du mycket utan att backa upp det. Mycket skada för samhället, i förhållande till vad? Gängkriminalitet? Islamism? Vänsterextremism? All skadegörelse, syftar du på klistermäken och affischer? Att större delen av ”incel kulturen” skulle vara NMR anhängare är också ett väldigt märkligt påstående, på vilket sätt menar du att NMR propagerar för kvinnohat (vilket jag antar är vad du antyder)?

Du framstår mest som ett skadeglatt vänstertroll som vill göra allt för att på ett oärligt och osakligt sätt smutskasta organisationen.
Citera
2025-06-16, 21:01
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Kan vara att göra NMR en björntjänst på ett sätt då det boostar deras konspirationstänkande att frysa bankkonton o.sv. på ett sätt.

Men jag tycker de är rätt väg att gå.

Så en björntjänst är att göra någon en tjänst?

Ja ja. Du skrev i alla fall inte björn tjänst. Man får vara glad för det lilla när dagens ungdomar försöker uttrycka sig på svenska.
Citera
2025-06-16, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Väldigt långsökt att se Theodor Engströms dåd som NMR relaterat, eftersom de inte på något sätt ställt sig bakom det och hans kopplingsr till NMR är väldigt svaga, men förstår att vänsterextrema EXPO vill göra den kopplingen. I övrigt påstår du mycket utan att backa upp det. Mycket skada för samhället, i förhållande till vad? Gängkriminalitet? Islamism? Vänsterextremism? All skadegörelse, syftar du på klistermäken och affischer? Att större delen av ”incel kulturen” skulle vara NMR anhängare är också ett väldigt märkligt påstående, på vilket sätt menar du att NMR propagerar för kvinnohat (vilket jag antar är vad du antyder)?

Du framstår mest som ett skadeglatt vänstertroll som vill göra allt för att på ett oärligt och osakligt sätt smutskasta organisationen.

Klistermärken? Han som nämdes i en annan NMR tråd var med och förstörde ett minnesmärke för romer.

https://expo.se/nyhet/nmr-aktivister-atalas-efter-vandalisering-av-romska-minnesmarken/

Theodor var ju ett skolboksexempel på en INCEL.

Citera
2025-06-16, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Så en björntjänst är att göra någon en tjänst?

Ja ja. Du skrev i alla fall inte björn tjänst. Man får vara glad för det lilla när dagens ungdomar försöker uttrycka sig på svenska.

Att det kanske skadar mer än det hjälper Sverige att frysa deras bankkonton. Då de tror att judarna är bakom det. Att de blir mer övertygande i nynazimen.
Citera
2025-06-16, 23:12
Medlem
bearss avatar
Citat:
Klistermärken? Han som nämdes i en annan NMR tråd var med och förstörde ett minnesmärke för romer.

https://expo.se/nyhet/nmr-aktivister-atalas-efter-vandalisering-av-romska-minnesmarken/

Theodor var ju ett skolboksexempel på en INCEL.

Så om en person kopplad till organisationen, på eget initiativ, förstör ett minnesmärke för romer vid ett tillfälle, så innebär det att NMR som funnits i 20+ år gör stor skada för samhället genom skadegörelse? Det är ett väldigt oärligt påstående. Du får det att framstå som att man medvetet skulle använda skadegörelse som någon form av terrorhandling, och att det sker i så stor omfattning att det utger ett stort samhällsproblem.

Angående Theodor Engström så var det en person som led av en allvarlig psykisk störning. Hans mord på Ing-Marie Wieselgren var en hämnd för att han upplevde att psykvården hade svikit honom. Att koppla detta till NMR är minst sagt långsökt, eftersom enda kopplingen han har till NMR var ett stödmedlemskap för typ 10 år sedan, som vem som helst kan skaffa. Han var knappast någon form av ”typisk NMR medlem” (han var inte ens medlem i NMR), så ditt uttalande att han skulle på något sätt karaktärisera organisationen är minst sagt märkligt och missvisande. Min uppfattning av den typiske NMR/SMR medlemmen är snarare mer åt huligan/firma hållet, åtminstone på SMR tiden, då man utmärkte sig som den grupp inom den nationella rörelsen med störst våldskapital.

Jag vet inte vad ”ett skolbokexempel på en incel” är, begreppet verkar kastas runt väldigt godtyckligt. Det är ju egentligen en förkortning på ”involuntary celibate”, vilket kan passa in på en extremt heterogen grupp, allt från någon som är psykiskt sjuk och socialt isolerad (som Theodor, även om jag inte känner till något om hans sexuella relationer/brist på sådana), till någon som är fysiskt sjuk, t.ex ligger inne på sjukhus eller någon som sitter i fängelse. Men som jag förstått att begreppet används idag så syftar det främst på män som hatar kvinnor. Jag vet inte om Theodor gjorde det, men det är i så fall inget han uppmuntrats till av NMR, vilket återigen gör ditt uttalande irrelevant.
Senast redigerad av bears 2025-06-16 kl. 23:15.
Citera
2025-06-16, 23:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ja men vilket liv de lever.

Det är nog mycket noja att SÄPO har ögonen på dem. Vem som ger dem pengar och hjälper dem o.sv.

De var ju några avhoppare som bildade en ny gruppering Nordisk styrka.

Det gick inte så bra för dem vad jag vet är de inte aktiva längre.

Inte så bra reklam att joina NMR. Betyder i princip att bli en uteliggare.

Menar du att Nordisk styrka inte är igång? Det har jag svårt att tänka mig. De som gick över dit är väl de som är riktigt seriösa. De slutar väl aldrig.

Men visst, att vara med i NMR kan ge rejält stora problem. Så det är nog många som är med i hemlighet. Men det betyder ju också att det är lätt att man får span på sig vilket kan försvåra saker i livet. Så man får nog vara övertygad i nivå med de mest korkade konspirationsteoretikerna för att känna att det är värt det.
Citera
2025-06-17, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Så om en person kopplad till organisationen, på eget initiativ, förstör ett minnesmärke för romer vid ett tillfälle, så innebär det att NMR som funnits i 20+ år gör stor skada för samhället genom skadegörelse? Det är ett väldigt oärligt påstående. Du får det att framstå som att man medvetet skulle använda skadegörelse som någon form av terrorhandling, och att det sker i så stor omfattning att det utger ett stort samhällsproblem.

Angående Theodor Engström så var det en person som led av en allvarlig psykisk störning. Hans mord på Ing-Marie Wieselgren var en hämnd för att han upplevde att psykvården hade svikit honom. Att koppla detta till NMR är minst sagt långsökt, eftersom enda kopplingen han har till NMR var ett stödmedlemskap för typ 10 år sedan, som vem som helst kan skaffa. Han var knappast någon form av ”typisk NMR medlem” (han var inte ens medlem i NMR), så ditt uttalande att han skulle på något sätt karaktärisera organisationen är minst sagt märkligt och missvisande. Min uppfattning av den typiske NMR/SMR medlemmen är snarare mer åt huligan/firma hållet, åtminstone på SMR tiden, då man utmärkte sig som den grupp inom den nationella rörelsen med störst våldskapital.

Jag vet inte vad ”ett skolbokexempel på en incel” är, begreppet verkar kastas runt väldigt godtyckligt. Det är ju egentligen en förkortning på ”involuntary celibate”, vilket kan passa in på en extremt heterogen grupp, allt från någon som är psykiskt sjuk och socialt isolerad (som Theodor, även om jag inte känner till något om hans sexuella relationer/brist på sådana), till någon som är fysiskt sjuk, t.ex ligger inne på sjukhus eller någon som sitter i fängelse. Men som jag förstått att begreppet används idag så syftar det främst på män som hatar kvinnor. Jag vet inte om Theodor gjorde det, men det är i så fall inget han uppmuntrats till av NMR, vilket återigen gör ditt uttalande irrelevant.

Jag har läst FUP. Det var en planerad skadegörelse av NMR. De blev också dömda för det. Många av medlemmarna är dessutom dömda för HMF vilket också är skadligt för samhället.

Att koppla Theodor till NMR är korrekt då han varit medlem och om jag minns rätt har han skrivit artiklar eller texter för nordfront. Idéerna försvinner nog inte bara för att han hoppar av NMR.
Citera
2025-06-17, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Menar du att Nordisk styrka inte är igång? Det har jag svårt att tänka mig. De som gick över dit är väl de som är riktigt seriösa. De slutar väl aldrig.

Men visst, att vara med i NMR kan ge rejält stora problem. Så det är nog många som är med i hemlighet. Men det betyder ju också att det är lätt att man får span på sig vilket kan försvåra saker i livet. Så man får nog vara övertygad i nivå med de mest korkade konspirationsteoretikerna för att känna att det är värt det.

Jag är inte säker på den detaljen. Expo har dock inte rapporterat om dem på länge. Och deras hemsida verkar inte uppdaterad på länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in