Citat:
Ursprungligen postat av
duenna3
Klistermärken? Han som nämdes i en annan NMR tråd var med och förstörde ett minnesmärke för romer.
https://expo.se/nyhet/nmr-aktivister-atalas-efter-vandalisering-av-romska-minnesmarken/
Theodor var ju ett skolboksexempel på en INCEL.
https://expo.se/nyhet/theodor-engstrom-doms/
Så om en person kopplad till organisationen, på eget initiativ, förstör ett minnesmärke för romer vid ett tillfälle, så innebär det att NMR som funnits i 20+ år gör stor skada för samhället genom skadegörelse? Det är ett väldigt oärligt påstående. Du får det att framstå som att man medvetet skulle använda skadegörelse som någon form av terrorhandling, och att det sker i så stor omfattning att det utger ett stort samhällsproblem.
Angående Theodor Engström så var det en person som led av en allvarlig psykisk störning. Hans mord på Ing-Marie Wieselgren var en hämnd för att han upplevde att psykvården hade svikit honom. Att koppla detta till NMR är minst sagt långsökt, eftersom enda kopplingen han har till NMR var ett stödmedlemskap för typ 10 år sedan, som vem som helst kan skaffa. Han var knappast någon form av ”typisk NMR medlem” (han var inte ens medlem i NMR), så ditt uttalande att han skulle på något sätt karaktärisera organisationen är minst sagt märkligt och missvisande. Min uppfattning av den typiske NMR/SMR medlemmen är snarare mer åt huligan/firma hållet, åtminstone på SMR tiden, då man utmärkte sig som den grupp inom den nationella rörelsen med störst våldskapital.
Jag vet inte vad ”ett skolbokexempel på en incel” är, begreppet verkar kastas runt väldigt godtyckligt. Det är ju egentligen en förkortning på ”involuntary celibate”, vilket kan passa in på en extremt heterogen grupp, allt från någon som är psykiskt sjuk och socialt isolerad (som Theodor, även om jag inte känner till något om hans sexuella relationer/brist på sådana), till någon som är fysiskt sjuk, t.ex ligger inne på sjukhus eller någon som sitter i fängelse. Men som jag förstått att begreppet används idag så syftar det främst på män som hatar kvinnor. Jag vet inte om Theodor gjorde det, men det är i så fall inget han uppmuntrats till av NMR, vilket återigen gör ditt uttalande irrelevant.