2025-06-16, 14:24
Medlem
Jag har flera bekanta i Sverige som berättar att de inte längre kommer att vara miljonärer vid byte till Euro som valuta. Hur kommer det sig? Om man har 1 miljon kronor på sitt konto borde man väl också få 1 miljon Euro i stället för 100 000 Euro som påstås? Annars är ju bytet till Euro utan monetärt värde.

En av mina närmaste vänner har en förmögenhet på 5,4 miljoner kronor och är lite stolt över statusen att vara "mångmiljonär". Men vid byte till Euro skulle han istället ha 540 000 Euro och är väldigt nojig och besviken över att då inte vara mångmiljonär längre eller miljonär överhuvudtaget.
Vad är anledningen är att om man i Sverige övergår till Euro inte kan få lika mycket pengar i Euro som i SEK? Det borde ju snarare vara självklart. Vid en övergång är det ju något som svenska regeringen får lösa i så fall kan man ju tycka. Var det förresten inte en omröstning om att Sverige inte skulle gå med men verkar ändå göra det ändå nu?
Citera
2025-06-16, 14:32
Medlem
För att 1 SEK inte är värt lika mycket som 1 EUR? Jag hade velat byta min enkrona mot en guldtacka, fixar du det åt mig? Tack!
Citera
2025-06-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Jag har flera bekanta i Sverige som berättar att de inte längre kommer att vara miljonärer vid byte till Euro som valuta. Hur kommer det sig? Om man har 1 miljon kronor på sitt konto borde man väl också få 1 miljon Euro i stället för 100 000 Euro som påstås? Annars är ju bytet till Euro utan monetärt värde.
Ett tips är att dina vänner växlar in sina pengar till ungerska forinter. Då kommer de som i dag har en miljon sek bli mångmiljonärer.

Det gäller att veta hur man lurar systemet, om man vill vara miljonär.
Citera
2025-06-16, 15:01
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ett tips är att dina vänner växlar in sina pengar till ungerska forinter. Då kommer de som i dag har en miljon sek bli mångmiljonärer.

Det gäller att veta hur man lurar systemet, om man vill vara miljonär.

Eller 1000 sek till 4 000 000 iranska rial.
.
Citera
2025-06-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Eller 1000 sek till 4 000 000 iranska rial.
.
Om man är girig och vill ha många miljoner, eller några miljarder, så visst. Bra idé.
Citera
2025-06-16, 15:13
Medlem
sebastian66s avatar
Kan det vara möjligt att du inte gick ut skolan med fullvärdiga betyg. Jag tänker med tanke på din idé att man ska byta ut svenska pengar till euro.
Samtidigt att man ska ha samma värde. Du menar att man ska få väldigt mycket helt gratis helt plötsligt.
Hur tänkte du med din hjärna vill jag gärna veta. Jag är ändå inte imponerad över att man ens tänker på detta sättet.
Hur ska man göra med folk som är skyldiga banken och Inkasso eller Kronofogden.
Kan det vara möjligt att du har något recept till detta också? Jag tänker med tanke på din enastående idé.
Jag tänkte på hur ska folk göra som till exempel har 300.000 i skulder på Kronofogden. Menar du att man helt plötsligt ska ha tre miljoner du skulder helt gratis?
Berätta för att jag är lite nyfiken på hur du tänkte. Det känns inte som att du kommer att få en Nobelpriset av detta inlägget.
Citera
2025-06-16, 15:21
Medlem
Citat:

En av mina närmaste vänner har en förmögenhet på 5,4 miljoner kronor och är lite stolt över statusen att vara "mångmiljonär". Men vid byte till Euro skulle han istället ha 540 000 Euro och är väldigt nojig och besviken över att då inte vara mångmiljonär längre eller miljonär överhuvudtaget.
Vad är anledningen är att om man i Sverige övergår till Euro inte kan få lika mycket pengar i Euro som i SEK? Det borde ju snarare vara självklart. Vid en övergång är det ju något som svenska regeringen får lösa i så fall kan man ju tycka. Var det förresten inte en omröstning om att Sverige inte skulle gå med men verkar ändå göra det ändå nu?

Känns inte som du är på riktigt? Eller inte har alla hästarna hemma.
Men vi kan ta ett annat byte: Du kan få en 3a i Fredriksberg mot en 3a på Strandvägen i Stockholm:
Låter väl som rimligt:

Blir väl ett bra byte?
Citera
2025-06-16, 17:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2025-06-16, 17:44
Bannlyst
Citat:

Nu har trollen sommarlov.
Citera
2025-06-16, 23:14
Avslutad
jag tycker ändå det var en rolig idé

borde kunna ge ett bud till EU om att vi hoppar till euro om vi får 20% mer, annars kan det vara. win-win.

Annars kan vi lika gärna sitta still tills euron är låg en vacker dag sen hoppa över till euro fort som fan. ;D
Citera
2025-06-20, 09:08
Medlem
Skattmasen08s avatar
Självklart funkar det inte som TS skriver men är ändå intressant att veta hur det funkar i praktiken, åtminstone för mig. Är det ECB som ensidigt bestämmer valutakursen? Och vid införandet:

1. Omvandlas sek till euro enligt fastställd kurs i alla bankers och myndigheters system, kreditbolag m.fl.

2. Alla företag omvandlar sina priser till euro, men är inte bundna av en viss kurs. Gissningsvis passar då många på att höja sina priser lite.
Citera
2025-06-20, 09:48
Medlem
Övergång till Euro är bara positivt om vi får en bra växlingskurs vid övergången. T.ex. 5:1, 5 kronor mot en Euro så vi tjänar något på det. Om kursen är dålig så kan det kvitta, då kan vi lika gärna köra vidare med SEK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in