2025-06-16, 11:51
Medlem
krommees avatar
Hej Flashbackare, hur tolkar ni detta?

Motivering: Sökande har läst på Högskola sedan Augusti 2023. Återinträde är inte aktuell enligt Förordning
(2007:414) om jobb- och utvecklingsgarantin | Sveriges riksdag 14 § /Upphör att gälla U:2025-10-01/
Den som har skrivits ut ur jobb- och utvecklingsgarantin enligt 13 § första stycket 1 och andra stycket
har möjlighet att återinträda i programmet, under förutsättning att han eller hon inte uppfyller ett nytt
arbetsvillkor enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och inte heller erbjuds en anställning.Den
som har skrivits ut ur jobb- och utvecklingsgarantin enligt 13 § första stycket 2-5 och andra stycket har
möjlighet att återinträda i programmet, under förutsättning att avbrottet i programmet har varat i högst ett
år. Den som skrivits ut för att påbörja en utbildning inom skolväsendet eller motsvarande utbildning vid en
folkhögskola har dock möjlighet att återinträda under förutsättning att avbrottet har varat i högst tre år.

--

Delvis, jag har precis slutat studera och skrivit in mig. och blivit nekad inträde till JOB.

Jag förstår inte hur de tolkat den motivering de själva nämner, att högskola inte är skolväsende, folkhögskola tas upp separat för att det inte gör det i tidigare lagtexter?

Jag vill alltså omproöva beslutet, och innan jag ens börjar stöka med brev och utskrifter och annat jux, tar jag gärna någon form av feedback.

Och alla kommentarer som att Bla bla du är arbetslös osv osv behövs icke.
Citera
2025-06-16, 11:57
Medlem
Molly Muss avatar
Skolväsendet omfattar följande skolformer:
– förskola
– förskoleklass
– grundskola
– grundsärskola
– specialskola
– sameskola
– gymnasieskola
– gymnasiesärskola
– kommunal vuxenutbildning
– vuxenutbildning för utvecklingsstörda
– svenskundervisning för invandrare
I skolväsendet ingår också utbildning i fritidshem som komplement
till förskoleklassen och de skolformer i vilka skolplikt kan fullgöras.
Citera
2025-06-16, 11:59
Medlem
triptykens avatar
Inte laghjälp (eftersom jag e kass på det) men min gissning hade vart att det blivit nåt fnurr på tråden hos dom. Det kan ju hända. Eller så är det korrekt. Men det är ju beslut som läggs på dig och information om vad det syftar till hade ju hjälpt dig längre fram i alla fall.

Personligen hade jag ringt och bett dom förklara det eftersom jag inte förstår beslutet.
Citera
2025-06-16, 12:18
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molly Mus
Skolväsendet omfattar följande skolformer:
– förskola
– förskoleklass
– grundskola
– grundsärskola
– specialskola
– sameskola
– gymnasieskola
– gymnasiesärskola
– kommunal vuxenutbildning
– vuxenutbildning för utvecklingsstörda
– svenskundervisning för invandrare
I skolväsendet ingår också utbildning i fritidshem som komplement
till förskoleklassen och de skolformer i vilka skolplikt kan fullgöras.

Alltså inte högskola ? alls?
Citera
2025-06-16, 12:19
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Inte laghjälp (eftersom jag e kass på det) men min gissning hade vart att det blivit nåt fnurr på tråden hos dom. Det kan ju hända. Eller så är det korrekt. Men det är ju beslut som läggs på dig och information om vad det syftar till hade ju hjälpt dig längre fram i alla fall.

Personligen hade jag ringt och bett dom förklara det eftersom jag inte förstår beslutet.

Ringt 2h kö och får intet svar där och på mail, får bli snigelpost, bara jag kan ha stöd i att högskola/universitet räknas in i skolväsendet som begrepp
Citera
2025-06-16, 12:43
Medlem
krommees avatar
Nu har beslutsfattare nämnt följande:
"Du har läst på Högskola och då har man återinträde i jobb- och utvecklingsgarantin inom ett år från det man blev utskriven.
"

Men hittar verkligen inte i paragraf 13 eller 14 att så skulle vara fallet, varken att högskola specifikt enligt lagtexten ingår eller för den delen är exkluderat i tre års regeln, vart tittar man härnäst ?
Citera
2025-06-16, 12:52
Medlem
De har rätt, Högskola räknas helt enkelt inte som skolväsende i lagens mening.
Citera
2025-06-16, 12:56
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
De har rätt, Högskola räknas helt enkelt inte som skolväsende i lagens mening.
Yes har förstått det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in