• 1
  • 2
2025-06-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Alla har ju rätt till fem veckors semester fyra veckor betalt och en vecka utan betalning.
Sedan finns det många som kan fördela upp semestern på flera omgångar.
Samtidigt finns det många företag som anser att du måste ta semester just en specifik dag.
Då Har man inget att välja på eftersom företaget kanske stänger bygget. Då får man bara anpassa läget.
Annars är det vanligt att många blandar semester.
Varför skulle man bara ha rätt till 4 veckor betald semester?
Citera
2025-06-16, 12:23
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Har alltid tagit 4 veckor i ett svep men har på senare år upptäckt att det är rätt gött att dela upp den på 2 x 2 veckor. Känns som man får ut mer av ledigheten på så sätt.
Citera
2025-06-16, 14:18
Medlem
Hitler.was.a.vegans avatar
Svensken, åtminstone dom som arbetar icke-fysiskt med nån form av diffus titel på kontor går på semester veckan före påsk.

Sen är det en orgie av VAB, föräldrarledigt, garantidagar, pappadagar, semester, sjuk, atk, jobba hemifrån, flex, komp. övertidsuttag.. osv

Sen kommer svennen tillbaka brun och fin i slutet av augusti.

OnT: Självklart dela upp dom, speciellt med tanke på om man kör en mix av det ovannämnda jag rabblade upp. Då kan man ju med lite finurlighet utan problem få tyå långa ledigheter.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2025-06-16 kl. 14:22.
Citera
2025-06-16, 16:11
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Alla har ju rätt till fem veckors semester fyra veckor betalt och en vecka utan betalning.
Sedan finns det många som kan fördela upp semestern på flera omgångar.
Samtidigt finns det många företag som anser att du måste ta semester just en specifik dag.
Då Har man inget att välja på eftersom företaget kanske stänger bygget. Då får man bara anpassa läget.
Annars är det vanligt att många blandar semester.

Vilken planet bor du på? Vadå en vecka obetald semester?
Att bli Tvingad att ta semester undrar jag över?
Skulle dessutom vilja veta vad "blanda semester" innebär?
Citera
2025-06-16, 16:14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Vilken planet bor du på? Vadå en vecka obetald semester?
Att bli Tvingad att ta semester undrar jag över?
Skulle dessutom vilja veta vad "blanda semester" innebär?
Många hade faktiskt fyra veckors betalar semester och en veckas obetald semester.
Det kanske har ändrat så att man kan ta fem veckor med betalning idag.
Om företaget bestämmer sig för att stänga företaget så måste du väl ta semester eller hur.
Då kan du väl inte stå utanför dörren och slita upp dörren för att jobba. Då får man bara gilla läget och ställa sig i ledet eller? Då kan man kalla detta för påtvingad semester.
Än Vad blandar semester så kan man ofta fördela semestern på två olika perioder.
Det är väl någonting som man kommer över ensam med sin arbetsgivare.
Citera
2025-06-16, 23:09
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Jag har delat upp min semester, två veckor efter midsommar och två veckor i augusti.
Jag vägrar ha en lång sammanhängande semester, fy fan vad tråkigt!

Jag skulle kunna ta ut minst 8 veckor eftersom jag har en massa sparade semesterdagar.
Men jag jobbar bara dygnspass, så jag jobbar ändå inte så ofta.
Det är bra att ha semesterdagar kvar om jag vill göra något.
Citera
2025-06-17, 20:41
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Många hade faktiskt fyra veckors betalar semester och en veckas obetald semester.
Det kanske har ändrat så att man kan ta fem veckor med betalning idag.
Om företaget bestämmer sig för att stänga företaget så måste du väl ta semester eller hur.
Då kan du väl inte stå utanför dörren och slita upp dörren för att jobba. Då får man bara gilla läget och ställa sig i ledet eller? Då kan man kalla detta för påtvingad semester.
Än Vad blandar semester så kan man ofta fördela semestern på två olika perioder.
Det är väl någonting som man kommer över ensam med sin arbetsgivare.

5 veckor kom 1978 och många har mer än så idag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in