2025-06-16, 03:13
Medlem
Läkaren har inte vidimerat den och det har gått 6 månader. Vet inte om det är vanligt? Får väl kanske ringa till vårdcentralen.

Jag har i tidigare prover haft höga värden på blodfettet.

Är 35 år man, så jag antar att det inte är så normalt.

Det är förmodligen pga min kost jag äter mycket skräpmat osv

Vad tror ni om mina värden i övrigt?

Blodprovet togs för 6 månader sedan.

https://ibb.co/album/dsxhr6
Citera
2025-06-16, 05:02
Medlem
Har inte koll på samtliga parametrar men kommenterar gärna vad jag ser ändå.

Väldigt många alkoholmarkörer har dom mätt på dig, var det ett alkoholrelaterat läkarbesök? Men alla värden ligger inom referensintervallen, så PEth värdet (som dom troligen har mätt utan att rapportera resultatet till dig) är förmodligen inte särskilt förhöjt heller.

Du verkar inte ha D-vitaminbrist, grattis!

EDIT: Dom har inte mätt varken kolesterol eller blodfetter vad jag kan se?
Senast redigerad av busy-signal 2025-06-16 kl. 05:06.
Citera
2025-06-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Har inte koll på samtliga parametrar men kommenterar gärna vad jag ser ändå...
Aha jag dricker nästan aldrig så jag vet inte varför dom har tagit test på alkohol markörer? Jag tog blodprov i samband med att jag sökte hjälp för depression. Så dom kanske ville testa mig för att se att jag inte ljög om mina alkoholvanor? Konstigt att dom inte testade mig för blodfett, men jag vet att jag i ett tidigare test hade för höga värden och dom fråga mig då om jag ville ha blodförtunnande men jag sa Nej. Vilken av värdena är det som visar D vitamin?
Citera
2025-06-16, 14:05
Dina värden ser bra ut i det du delat med dig.
Dina blodkroppar ser bra ut, du har inga problem med dina körtlar, dina njurar och lever ser ut att funka fint, bra nivåer på B12 och andra funktioner.
Vet inte vad den andra personen får det ifrån, men jag kan inte se att de har kollat dina D3 nivåer, i alla fall inte i det du lagt upp.
Du bör även be dem kolla upp fler av dina hormonnivåer och inte bara sköldkörteln, kanske även allergi? Finns många anledningar till depressiva symptom, väldigt svårt att hitta anledningen.
Citera
2025-06-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Dina värden ser bra ut i det du delat med dig.
Dina blodkroppar ser bra ut, du har inga problem med dina körtlar, dina njurar och lever ser ut att funka fint, bra nivåer på B12 och andra funktioner.
Vet inte vad den andra personen får det ifrån, men jag kan inte se att de har kollat dina D3 nivåer, i alla fall inte i det du lagt upp.
Du bör även be dem kolla upp fler av dina hormonnivåer och inte bara sköldkörteln, kanske även allergi? Finns många anledningar till depressiva symptom, väldigt svårt att hitta anledningen.

OK doktorn tittade bara på min kropp och kände på kulorna, men då kanske jag skulle behöva ta hormonprov med alltså...och allergiprov
Citera
2025-06-16, 21:58
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandiz
Läkaren har inte vidimerat den och det har gått 6 månader. Vet inte om det är vanligt? Får väl kanske ringa till vårdcentralen.

Jag har i tidigare prover haft höga värden på blodfettet.

Är 35 år man, så jag antar att det inte är så normalt.

Det är förmodligen pga min kost jag äter mycket skräpmat osv

Vad tror ni om mina värden i övrigt?

Blodprovet togs för 6 månader sedan.

https://ibb.co/album/dsxhr6
Det är helt normala prover. Inget avvikande.
Citat:
Har inte koll på samtliga parametrar men kommenterar gärna vad jag ser ändå.

Väldigt många alkoholmarkörer har dom mätt på dig, var det ett alkoholrelaterat läkarbesök? Men alla värden ligger inom referensintervallen, så PEth värdet (som dom troligen har mätt utan att rapportera resultatet till dig) är förmodligen inte särskilt förhöjt heller.

Du verkar inte ha D-vitaminbrist, grattis!

EDIT: Dom har inte mätt varken kolesterol eller blodfetter vad jag kan se?
Är jag blind? Ser inget PEth-värde. Vilken bild är det på?
Citera
2025-06-17, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandiz
Aha jag dricker nästan aldrig så jag vet inte varför dom har tagit test på alkohol markörer? Jag tog blodprov i samband med att jag sökte hjälp för depression. Så dom kanske ville testa mig för att se att jag inte ljög om mina alkoholvanor? Konstigt att dom inte testade mig för blodfett, men jag vet att jag i ett tidigare test hade för höga värden och dom fråga mig då om jag ville ha blodförtunnande men jag sa Nej. Vilken av värdena är det som visar D vitamin?

Beklagar att du har problem med måendet. Har själv ätit antidepressiva i många år men blev tyvärr sämre för varje år som gick. Men har på senare år fått mycket bättre resultat genom att förbättra kost och livsstil, mer sömn och mindre stress.

Jo dom gillar att testa för alkoholmarkörer utan att nämna det.

Blodfett eller kolesterol skulle jag inte vilja ta nån medicin mot heller, för även om de sk statinerna sänker kolesterolvärdena så gör dom ofta folk sjukare, precis som antidepressiva. Så det skulle jag inte sörja över om dom inte har kollat.

Kobalamin är D-vitaminvärdet. Metylkobalamin är den mest aktiva formen men vissa billigare preparat innehåller en form som heter cyankobalamin. Tror inte testet ser skillnad på de två formerna, så du kan väl dubbelkolla din vitaminburk så att du inte stoppar i dig den inaktiva formen.
Citera
2025-06-17, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Är jag blind? Ser inget PEth-värde. Vilken bild är det på?
Har jag påstått att det finns på en bild?
Citera
2025-06-17, 10:18
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Har jag påstått att det finns på en bild?
Nej. Jag gjorde det felaktiga antagandet att du drog dina slutsatser på vad du faktiskt såg, inte på vad du inte såg.

PEth dyker upp i samma lista som övriga blodprov, så om inte TS ser det bland de andra proven är det inte taget. Det kan däremot ta lite längre tid att få svar på det än t.ex. leverprover, men eftersom det gått flera månader sedan proven togs är det inte ett problem.
Citat:
Kobalamin är D-vitaminvärdet. Metylkobalamin är den mest aktiva formen men vissa billigare preparat innehåller en form som heter cyankobalamin. Tror inte testet ser skillnad på de två formerna, så du kan väl dubbelkolla din vitaminburk så att du inte stoppar i dig den inaktiva formen.
Kobalamin är B12, inte vitamin D.
Citera
2025-06-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Nej. Jag gjorde det felaktiga antagandet att du drog dina slutsatser på vad du faktiskt såg, inte på vad du inte såg.

PEth dyker upp i samma lista som övriga blodprov, så om inte TS ser det bland de andra proven är det inte taget. Det kan däremot ta lite längre tid att få svar på det än t.ex. leverprover, men eftersom det gått flera månader sedan proven togs är det inte ett problem.
Tackar för korrektionen och klargörandet. I ärlighetens namn har jag inte mycket insikt i ämnet, förutom att jag nyligen upptäckte i min journal att man, utan att informera mig, hade mätt vissa alkoholmarkörer i samband med ett icke alkoholrelaterat blodprov, däremot inte PEth. Resten måste jag ha blandat ihop från nåt jag har läst här på fb, vilket jag beklagar.

Citat:
Kobalamin är B12, inte vitamin D.
Tackar igen. Rör ihop grejer som ett fyllo fast jag inte ens dricker... Sorry TS och fb..
Senast redigerad av busy-signal 2025-06-17 kl. 22:11.
Citera
2025-06-18, 20:55
Bannlyst
D-vitamin är inget som brukar ingå, om de inte informerar om det. Man måste be om det själv. Gör det för alla svenskar har brist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in