2025-06-16, 00:26
Medlem
Sälj gården plus bilen och gå till Folktandvården. Du är ändå privilegierad som har egendom, det har inte alla med dåliga tänder.
Citera
2025-06-16, 05:59
Medlem
FNLSs avatar
Är du över 67 år blir det mycket billigare nästa år om du kan vänta så länge
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Som rubriken lyder. Jag har inte råd att gå till tandläkare. Jag vill skriva av mig lite för jag mår dåligt.

När jag flyttade från ett län till ett annat slutade samtidigt min tandläkare.

Eftersom jag hade fått ett arv så hade jag vid flytten lagat alla tänderna och hade inget behov av att genast hitta en ny tandläkare i nya länet.

En jul flera år senare och en kola djävul så tappade jag halva kindtanden.

Satte mig och läste igenom alla recensioner som fanns om tandläkarna i närheten. Har ångest så jag har väldigt svårt att lägga mitt liv i någons händer utan att vara övertygad om att jag hamnar hos en "normal" och trevlig tandläkare.

Hittade en som hade fått bra recensioner. Ringde upp och bokade tid.

Jag hade sparat förra årets och det nya årets tandbidrag för att dra ut tanden.
Räknat ut enligt tandtabellen att det skulle vara det billigaste alternativet då jag hade sjukpension och min man pension.

Var nervöst att sitta i väntrummet. Blev inkallad av en kvinnlig tandläkare. Jag sa som det var. Jag behöver dra ut en tand. Hon vägrade att göra detta om hon inte fick göra en hel undersökning av alla tänder med röntgen och allt.
Ok tänkte jag, nu sitter jag här så jag får väl gå med på detta då.

När undersökningen / antecknandet av resultatet var klart så sa jag till henne.

- Bra! Då drar du ut tanden nu.

- Nähä det går inte. För det får du beställa ny tid sa hon.

Jag blev mållös. Det var ju därför jag uppsökt henne.

Så kom nästa jul och en kola djävel till. ( Att man aldrig lär sig) Nu trillade stifttanden ut.

Ok. Får väl bita i det sura äpplet och gå till samma tandläkare för hon har ju redan mina papper.
Beställde ny tid.
Kom dit och hon frågar vad jag vill. Dra ut tanden. ( samma tand, nu mycket trasigare) Och sätta tillbaka stifttanden sa jag. Jag höll upp burken med stifttanden.
Då gapskrattar hon mig rakt upp i ansiktet.

-Hahaha, nä den kan du bara kasta. Den går inte att sätta tillbaka. ( Konstigt, jag hade hört om folk som gått till tandläkare och gjort just det.) Nu blev jag förbannad.

Så stirrar hon plötsligt på tanden och man riktigt ser hur girigheten glimmar i ögonen när hon klämmer ur sig...

- Men du kan ju beställa ett "Guldbrev" för det är guld på tanden, så kan du tjäna pengar.

Det bara snurrade i huvudet på mig. Så fattar jag mig, säger..

- Ja, också var det tanden som skulle dras ut!

Då närmar hon sig snabbt, sticker in sina instrument och pillar på tanden en stund. Så reser hon sig och säger högdraget..

- Det ska inte behövas. Jag ska räkna på det.

Och försvinner så fort att jag inte hann ropa på henne utan att ha behövt skrika riktigt högt. Och det ville jag inte, det hade varit pinsamt.

Så gick tiden... och gick... och gick...till sist kom hon tillbaka. ( Hade hon varit inne hos någon annan patient eller fikat??

- Ja, nu har jag räknat på det. Det blir 11.000:-.

Jag

- DET HAR JAG INTE RÅD MED! Det är ju hela min pension.... Dra ut tanden!!

- Din tid är ute. Du får beställa ny tid. Å så gick hon.

Omtumlad kom jag ut på gatan där min man parkerat bilen. Han var lika chockad som jag.

Efter att ha funderat en tid hemma så mejlade jag in och bad om en ny tid. Det fanns den möjligheten förutom att ringa och smsa. Fick aldrig något svar. Jag var väl inte lönsam för den profithungriga tandläkaren.

Och sedan har jag inte gått till någon trots att plomber rasat och jag haft varbildning i en tand.

Jag hade kollat upp andra tandläkare före henne.

En verkade lovande. Men han blev senare av med sin legitimation då han lurat asylanter och dragit ut tänder och borrat i tänder som var friska för att få in pengar från staten. Huga. En annan hade bara recensioner från A lagare och annat löst folk i stan. Någon hade köpt recensioner verkade det som.

Trodde ju jag hade hittat rätt så blev det så här.

(Och nu har hon den profithungriga tandläkaren köpt en tomt i en annan stad med mycket rika sommarboende/ åretruntboende. Mitt emot en annan tandläkarmottagning. Där har hon rivit ett hus och byggt en till klinik. Allt för att tjäna pengar.)

Ja det var min klagan. Dåligt råd hade jag när vi var två. Nu är jag änka och har fattig pension. Och med eget hus så får man inte stöd av socialen.

Fokus nu ligger på att leva på existensminimum och spara varenda öre då jag måste gräva ny avloppsbrunn (100.000 minst) nästa år.

Då har det gått två år sedan min man o jag fick tillstånd av kommunen, då e dömt ut den gamla. Med så låg pension får jag inte låna på banken. Precis att jag fick ta över min mans del av huslånet. Jag låg 5000 kr under i månaden för att få överta gården. Men jag hade tagit beslutet att betala av alla andra skulder före ansökan och odlar själv och har stort matförråd. Och pratade för saken. Bankkvinnan skulle fråga chefen. Och hurra jag fick ta över lånet.

Men tänderna är som de är. Så vinner jag inte på Svenska spel eller något annat dramatiskt händer så får jag leva med att mina tänder rasar.

Har nyss sökt och blivit beviljad "Särskilt tandvårdsbidrag" av vårdcentralens läkare, i tron att det skulle göra det billigare. Som ett läkarbesök på vårdcentralen. Men nej, bara 600 kr med om året i "förebyggande syfte". Det är faan att vara fattig människa.

Jag kunde ju sälja gården och gå till tandläkaren för pengarna. Men en egen gård nu i orostider är det bästa som finns om man är prepper. Jag har gasspis, vedspis, egen vattenbrunn med nickepump. Två gamla får som i värsta fall går att äta upp. Fast inte med dessa tänder. Är nog väldigt sega.

Ja vad hade ni gjort? Sålt stället? Bosatt er i samhälle där man kan bli bombad och skjuten av folk i det egna landet? (Inte Putin)

Hur mycket är tänderna värda för er? Kan man lita på tandläkare idag?
Citera
2025-06-16, 06:54
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Jag har inte råd att gå till tandläkare. Jag vill skriva av mig lite för jag mår dåligt.

Eftersom jag hade fått ett arv så hade jag vid flytten lagat alla tänderna och hade inget behov av att genast hitta en ny tandläkare i nya länet.

Satte mig och läste igenom alla recensioner som fanns om tandläkarna i närheten. Har ångest så jag har väldigt svårt att lägga mitt liv i någons händer utan att vara övertygad om att jag hamnar hos en "normal" och trevlig tandläkare.

Räknat ut enligt tandtabellen att det skulle vara det billigaste alternativet då jag hade sjukpension och min man pension.

Var nervöst att sitta i väntrummet. Blev inkallad av en kvinnlig tandläkare. Jag sa som det var. Jag behöver dra ut en tand. Hon vägrade att göra detta om hon inte fick göra en hel undersökning av alla tänder med röntgen och allt.

Så kom nästa jul och en kola djävel till. ( Att man aldrig lär sig) Nu trillade stifttanden ut.

Ok. Får väl bita i det sura äpplet och gå till samma tandläkare för hon har ju redan mina papper.
Beställde ny tid.
Kom dit och hon frågar vad jag vill. Dra ut tanden. ( samma tand, nu mycket trasigare) Och sätta tillbaka stifttanden sa jag. Jag höll upp burken med stifttanden.

-Hahaha, nä den kan du bara kasta. Den går inte att sätta tillbaka. ( Konstigt, jag hade hört om folk som gått till tandläkare och gjort just det.) Nu blev jag förbannad.

Så stirrar hon plötsligt på tanden och man riktigt ser hur girigheten glimmar i ögonen när hon klämmer ur sig...

- Men du kan ju beställa ett "Guldbrev" för det är guld på tanden, så kan du tjäna pengar.

Då närmar hon sig snabbt, sticker in sina instrument och pillar på tanden en stund. Så reser hon sig och säger högdraget..

Och försvinner så fort att jag inte hann ropa på henne utan att ha behövt skrika riktigt högt. Och det ville jag inte, det hade varit pinsamt.

Så gick tiden... och gick... och gick...till sist kom hon tillbaka. ( Hade hon varit inne hos någon annan patient eller fikat??

Jag

Omtumlad kom jag ut på gatan där min man parkerat bilen. Han var lika chockad som jag.

Efter att ha funderat en tid hemma så mejlade jag in och bad om en ny tid. Det fanns den möjligheten förutom att ringa och smsa. Fick aldrig något svar. Jag var väl inte lönsam för den profithungriga tandläkaren.

Och sedan har jag inte gått till någon trots att plomber rasat och jag haft varbildning i en tand.

En verkade lovande. Men han blev senare av med sin legitimation då han lurat asylanter och dragit ut tänder och borrat i tänder som var friska för att få in pengar från staten. Huga. En annan hade bara recensioner från A lagare och annat löst folk i stan. Någon hade köpt recensioner verkade det som.

(Och nu har hon den profithungriga tandläkaren köpt en tomt i en annan stad med mycket rika sommarboende/ åretruntboende. Mitt emot en annan tandläkarmottagning. Där har hon rivit ett hus och byggt en till klinik. Allt för att tjäna pengar.)

Ja det var min klagan. Dåligt råd hade jag när vi var två. Nu är jag änka och har fattig pension. Och med eget hus så får man inte stöd av socialen.

Fokus nu ligger på att leva på existensminimum och spara varenda öre då jag måste gräva ny avloppsbrunn (100.000 minst) nästa år.

Då har det gått två år sedan min man o jag fick tillstånd av kommunen, då e dömt ut den gamla. Med så låg pension får jag inte låna på banken. Precis att jag fick ta över min mans del av huslånet. Jag låg 5000 kr under i månaden för att få överta gården. Men jag hade tagit beslutet att betala av alla andra skulder före ansökan och odlar själv och har stort matförråd. Och pratade för saken. Bankkvinnan skulle fråga chefen. Och hurra jag fick ta över lånet.

Men tänderna är som de är. Så vinner jag inte på Svenska spel eller något annat dramatiskt händer så får jag leva med att mina tänder rasar.

Har nyss sökt och blivit beviljad "Särskilt tandvårdsbidrag" av vårdcentralens läkare, i tron att det skulle göra det billigare. Som ett läkarbesök på vårdcentralen. Men nej, bara 600 kr med om året i "förebyggande syfte". Det är faan att vara fattig människa.

Jag kunde ju sälja gården och gå till tandläkaren för pengarna. Men en egen gård nu i orostider är det bästa som finns om man är prepper. Jag har gasspis, vedspis, egen vattenbrunn med nickepump. Två gamla får som i värsta fall går att äta upp. Fast inte med dessa tänder. Är nog väldigt sega.

Ja vad hade ni gjort? Sålt stället? Bosatt er i samhälle där man kan bli bombad och skjuten av folk i det egna landet? (Inte Putin)

Polen kan vara ett alternativ för dig. Flyga dit ToR för ett par 100.

Fick prisförslaget 62 000 här i Sverige hos en tandkirurg. Åkte till Polen och betalade knappt 13 000..
Citera
2025-06-16, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Dela gärna med dig om vilken tandläkare det var.
Sådana ska hängas ut.
Såna som insisterar på att göra en undersökning innan den börjar dra ut tänder?
Citera
2025-06-16, 07:46
Medlem
Nästan alla tandläkarmottagningar har avbetalning. Det känns ju lite lättare att betala 300:-/mån i några år än att punga ut 10000++ med en gång
Citera
2025-06-16, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Nästan alla tandläkarmottagningar har avbetalning. Det känns ju lite lättare att betala 300:-/mån i några år än att punga ut 10000++ med en gång

Det erbjudandet fick inte jag. Det skulle betalas innan man ens gick in till tandläkaren/kirurgen.
Citera
2025-06-16, 08:52
Medlem
Här finns förövrigt en relativt ok prislista för Polen

https://www.godenta.eu/prices.html
Citera
2025-06-16, 08:52
Medlem
Jag håller på att laga en tand, är mitt uppe i det nu. Har gjort samma resa en gång tidigare på andra sidan käken. 8000:-. Flera besök och hit och dit. Är tandläkarrädd, men det håller på att släppa nu.
Visst jag kunde rycka tanden, men känner att går den rädda så är det ju nice. Man vill ju kunna tugga ordentligt m.m.

Hur mycket billigare är folktandvården än dom privata?
Citera
2025-06-16, 12:53
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Det är sjukt att tandvård inte räknas som vanlig vård i det här landet förutom om du är asylsökare då det kostar 50 kronor per besök om jag minns rätt. Detta leder till att folk får gå runt med tandproblem pga ekonomi om den inte tillåter och får större problem samt givet detta kan drabba din hälsa. Vem kom på ett så efterblivet jävla system när man tänker efter?

Vad vill dom? Ska folk köpa tramadol illegalt när dom inte kan betala 11 lax till tandläkaren eller vad?
Citera
2025-06-16, 14:22
Medlem
Citat:

Beställde ny tid.

Jag

Roligt att du 'skriver av' dig - för det är rolig läsning. En skön gengre med den där blandningen av liv och svårigheter - och absurditeter.

Jag har gått från nya slarviga - till bättre mognare noggrannare tandläkare. Den siste var så bra att jag ville dit för att få träffa en sådan kompetent person. Privat klinik, men han hade ändå en egen fakturering - och var inte så farligt dyr. Han var till och med extra hjälpsam om någon var mindre bemedlad. Så gick han i pension, lite tidigare. Och nu är jag kvar på samma klinik, och har fått en ny ung kvinna - som är mycket bra på det hon gör. Man får hoppas hon inte bli gravid..
Tandläkare - jag har haft sex-sju stycken. Och jag förstår mer och mer vad de gör.
Citera
2025-06-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Polen kan vara ett alternativ för dig. Flyga dit ToR för ett par 100.

Fick prisförslaget 62 000 här i Sverige hos en tandkirurg. Åkte till Polen och betalade knappt 13 000..

Känner folk som åkt t Polen och t Thailand och är mer än nöjda
Citera
2025-06-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Såna som insisterar på att göra en undersökning innan den börjar dra ut tänder?

Jag bet för en undersökning i april. Strax därefter slutar den tandläkaren och när den nya börjar insisterar han oxå på en undersökning annars kan han inte göra någonting. Jag vägrade o har nu problem m 2 tänder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in