• 1
  • 2
2025-06-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Besökte ett samhälle som nyligen (2 dagar tidigare) fick sänkt bashastighet = 40 km/h.
Det är skyltat 40 km/h och en "vit tavla med en stadssiluett" från samhällets alla tre infarter.

I samhällets centrum finns en skola med 30 km/h sträckor runt om. Dessa upphör och skyltas 50 km/h. När jag lämnat skolområdet passerade jag 50 km/h skylten, fortsatte ut via en rondell på Riksvägen som fram till två dagar innan varit (Tror jag) 70 km/h väg, men numera fått bashastigheten 40 km/h. På denna väg uppmättes jag till 50 km/h vilket då resulterade i en bot om 2000 kr. Dum som jag är förutsatte jag att jag missat 40 km/h skylten och erkänner min förseelse på plats, vilken man aldrig ska göra...

Jag åkte tillbaka och kan konstatera att jag dock aldrig passerat någon annan skylt efter 50 km/h skylten. Oavsett vilken väg man väljer ut på Riksvägen är 50 km/h den sista skylt man passerar. Om det är 40 km/h på riksvägen borde det väl skyltas om detta vid rondellen där jag anslöt? Om den nya bashastigheten är 40 km/h ska väl 30 / 50 km/h skyltarna vid skolan monteras ner alt ska 50 km/h bytas ut mot 40 km/h

Jag förutsätter att det är helt lönlöst att ens tänka tanken att försöka överklaga detta då jag redan erkänt brottet. Men har det gått rätt till eller inte?
Du skriver att hastigheten ändrats bara 2 dagar tidigare. En sak att kolla upp är om de nya bestämmelserna finns angivna i den lokala trafikförordningen. Det måste de vara för att de ska vara juridiskt giltiga. Skyltarna ute vid vägarna är bara en hjälp för trafikanterna. Det är uppgifterna i förordningen som gäller. Om dessa saknas gäller inte skyltningen. Det finns gamla domar om det. Ett möjligt följdproblem vore kanske att vid felaktig skyltning gäller bashastighet dvs 40 i ditt fall, det vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in