2025-06-15, 14:28
Medlem
Astrobiologis avatar
Jag har skapat ett virtuellt Windows 11 i Hyper V där jag vill köra ett program som kräver en usb-nyckel. Istället vill jag använda en virtuell usb-nyckel, vilket jag provkört i mitt vanliga Windows 11 och det fungerar.

Däremot får jag det INTE att fungera i det virtuella Windows 11, och jag vet inte varför. Det var lite krångel med att stänga av kärnisolering, antivirus etc vilket är anledningen till att jag skulle vilja använda programmet i ett virtuellt OS. Jag har gjort exakt samma sak i båda operativsystemen, men det fungerar som sagt inte i det virtuella.

När jag lägger till drivrutinerna i enhetshanteraren så säger den att installationen lyckats, men programmet går inte att starta sen (klagar att usb-nyckeln inte kan hittas).

Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Jag har aldrig pysslat med virtuella OS tidigare så kan inte mycket om det.
Citera
2025-06-15, 17:42
Medlem
Clint.Ruins avatar
Testa detta:

For tunneling USB devices from host to the VM, use this:
On host machine:
Press Win+R type gpedit.msc and hit enter
Go to Computer configuration > Administrative templates > Windows Components > Remote Desktop Services > Remote Desktop Connection Client > RemoteFX USB Device Redirection
Select the only GPO there and Enable it and change the access rights to "Administrators and Users"
On VM:
Press Win+R type gpedit.msc and hit enter
Go to Computer configuration > Administrative templates > Windows Components > Remote Desktop Services > Remote Desktop Session Host > Device and Resource Redirection
Select GPO "Do not allow supported Plug and Play device redirection" and disable it
Reboot both machines and voila you can redirect anything to VM. When you connect via RDP a third icon next to Connection info icon will show up click on that and you can select anything local to be redirected to RDP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in