2025-06-15, 11:34
Medlem
Jag är ingen moralist och har en långt mer liberal syn på yttrandefrihet än vad Flashback har. Det finns ingen absolutistisk syn på yttrandefriheten här: man får t.ex. inte spekulera i användares identitet, militära hemligheter eller posta nyhetsartiklar i sin helhet. Alltså är ursäkten "alla får säga vad som helst" inget giltigt argument för att om något ska tillåtas eller ej.

Tråden om 12-åriga Malva där pöbeln går loss och uttrycker hat och äckel mot en individuell tolvåring som råkat snappas av en mindre begåvad lokaltidning är ett grovt övertramp på all form av mänsklig anständighet.

(FB) Malva 12 år i Yngsjö tror att hon är flera djur.

Flashbacks anonyma admins och moderatorer är ju jättetuffa typer med stora balls - det ligger ju i anonymitetens natur - så man tar väl det med en axelryckning och kan säkert rättfärdiga den här sortens angrepp mot barnindivider genom någon floskel eller annan.

Som jag ser det är det dock dags att genom någon modifikation av regelverket skydda ickekriminella barn, som knappt nått puberteten, från att bli föremål för pöbelns hatiska lynne.

Ansvariga för forumet bör se sig i spegeln och fråga sig själva om man vill vara en av huvudorsakerna (Kristianstadbladet får också skämmas) till att ett tolvårigt barn, ej misstänkt för något brott och inte heller en offentlig person i något annat avseende än "varit med i en sugig liten lokalblaska", kommer att utstå lidande, rädsla och mobbing som med viss sannolikhet kan göra rejäl psykologisk skada.

Någon jävla måtta får det vara. Ut med alla lik ur garderoben, skändla varje vuxen eller återkommande offentligt förekommande ungdom och deras val. Men ett random barn i en lokaltidning? Patetiskt. Det är ingen ridderlig jävla yttrandefrihetsvurm ni ställer er bakom - ni ställer er bakom ett i alla avseenden totalt inhumant och oresonligt beteende.
Citera
2025-06-15, 11:51
Moderator
Maviels avatar
Med tanke på att du är så upprörd över trådens existens finner jag det lite märkligt att du inte rapporterat tråden? Alternativt PM:at moderatorerna i delforumet?

Menar du att något som förekommit i media inte får lov att diskuteras? Vårt regelverk appliceras självklart på även den tråden och vi raderar såklart regelbrott exempelvis 1,04 - som jag antar du menar.
Citera
2025-06-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Med tanke på att du är så upprörd över trådens existens finner jag det lite märkligt att du inte rapporterat tråden? Alternativt PM:at moderatorerna i delforumet?

Menar du att något som förekommit i media inte får lov att diskuteras? Vårt regelverk appliceras självklart på även den tråden och vi raderar såklart regelbrott exempelvis 1,04 - som jag antar du menar.

Varför ska jag rapportera den? Den följer troligtvis alla regler.

Det är reglerna som bör ändras och det är därför jag tar upp det.
Citera
2025-06-15, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mannensomvetallt
Varför ska jag rapportera den? Den följer troligtvis alla regler.

Det är reglerna som bör ändras och det är därför jag tar upp det.

Det finns ett val i rapporteringen som är "annat" - 0.00, där du kan specificera varför du anser att tråden är olämplig och om du vill förändra något.

Det kan väl inte vara så svårt att begripa.
Citera
2025-06-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns ett val i rapporteringen som är "annat" - 0.00, där du kan specificera varför du anser att tråden är olämplig och om du vill förändra något.

Det kan väl inte vara så svårt att begripa.

Och om jag är av åsikten att Flashbacks regelverk är kasst och bör förändras och öppna en diskussion kring detta, hur ska jag då bete mig?

Varför finns forumet "Klagomål och kritik" om såväl moderatorer som användare uppenbarligen har någonting emot att klagomål och kritik publiceras snarare än skickas i ett PM till någon?
Citera
2025-06-15, 12:21
Avslutad
Citat:
Och om jag är av åsikten att Flashbacks regelverk är kasst och bör förändras och öppna en diskussion kring detta, hur ska jag då bete mig?

Varför finns forumet "Klagomål och kritik" om såväl moderatorer som användare uppenbarligen har någonting emot att klagomål och kritik publiceras snarare än skickas i ett PM till någon?

Men du har ju inte ens försökt få tråden prövad ifall den bryter mot någon regel eller övrig bestämmelse.

Då är det väl lite märkligt att skapa en klagotråd innan dess eller hur?
Citera
2025-06-15, 12:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag håller med om att det är sjukt att Flashback exploaterar barn med psykiska sjukdomar för annonspengar. Riktigt smutsigt. Tråden borde kastas omedelbart. Tidningen som publicerat artikeln borde få sitt utgivningsbevis indraget direkt.
Citera
2025-06-15, 12:51
Medlem
triptykens avatar
Ja det är en rejält töntig och moraliserande tråd om ett barn som är 12. Många håller med dig TS.

Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeen vad gör det för skada? Hon tjejen kommer aldrig läsa om sig på FB, och gamla män som dom i tråden vi pratar om är för fega för att ens riskera att nån inte håller med dom... så dom kommer ju aldrig säga det till henne (eller nån annan IRL)
Citera
2025-06-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men du har ju inte ens försökt få tråden prövad ifall den bryter mot någon regel eller övrig bestämmelse.

Då är det väl lite märkligt att skapa en klagotråd innan dess eller hur?

Ok, jag ska lägga fram det här så tydligt jag bara kan så att både den sortens folk som blir moderatorer ("jag lyckades inte komma in på polisskolan, inte heller väktarutbildningen och nu måste jag söka en känsla av makt annorstädes") och autister fixerade vid regelverk kan få en liten inblick i vad den här posten handlar om:

Tråden är inte en hemlighet. Jag behöver inte rapportera den för att uppmärksamma dess existens. Jag behöver inte starta en cirkusshow på Sergels torg med Nalle Knutsson och Björn Tarras-Wahlberg för att moderatorer ska hitta dit och reflektera "hmm, följer den här reglerna eller inte?"

Moderatorer har postat i den. Jag kanske är naiv men någonstans utgår jag från att moderatorer har grundläggande kunskaper kring vad som är tillåtet och ej tillåtet på forumet. Och jag utgår också från att moderatorer väljs bland annat utifrån någon form av förmåga att moderera utan att folk ska behöva skrika "MODERERA!" i deras ansikten.

Eftersom att moderatorer uppenbarligen läst och postat i tråden finns det två alternativ:
1. tråden efterlever regelverket
2. moderatorer kan inte regelverket

Jag har - återigen måhända naivt - utgått från det förstnämnda och därefter uttryckt min åsikt att regelverket behöver förändras. Det är nämligen min uppfattning att ett barn som inte förstår vad det innebär att medverka i en lokaltidning inte ska behöva utstå tolv sidor av män som kallar barnet "psykfall" för att hon leker att hon är ett djur hemma i sin egen trädgård.

Ansvariga (well, i den mån man kan kalla anonyma tangentbordskrigare för 'ansvariga') för Flashback bör reflektera i följande bana:

Om någon efterbliven praktikant för din lokala pissblaska upptäcker att ditt barn leker typ prinsessa i sin trädgård och frågar "vill du vara med i tidningen?" och barnet går med på detta p.g.a. oinförstådd i pöbelns hat mot allt som har en puls, är det då rimligt att hundratals efterblivna män ska få pissa hat och okvädesord på ditt barn i en tråd på ditt äckliga forum?

Om svaret är ja: för all del, go ahead.
Bevisa det då och lägg upp en tråd (med ditt barns namn och en länk till en bild på barnet) och berätta om dess trädgårdslekar så att pöbeln får attackera ungen. Och nej, argumentet "fast hon valde det själv" funkar inte för ungen är tolv bast och kan inte förväntas förstå konsekvenserna av att hennes lekande omskrivs i en lokalblaska.

Om svaret är nej:
se till att på något sätt reglera forumet för att förhindra att barn som leker i trädgården angrips av fradgatuggande rabiata idioter.
Citera
2025-06-15, 13:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Nej vi har inget emot ditt klagomål. Jag tolkade dig som att du ville ha en vidare diskussion kring tråden. Men då förstår jag mer efter ditt förtydligande också att du menar att något saknas i vårt regelverk gällande dylika trådar.
Citera
2025-06-15, 13:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ok, jag ska lägga fram det här så tydligt jag bara kan så att både den sortens folk som blir moderatorer ("jag lyckades inte komma in på polisskolan, inte heller väktarutbildningen och nu måste jag söka en känsla av makt annorstädes") och autister fixerade vid regelverk kan få en liten inblick i vad den här posten handlar om:

Tråden är inte en hemlighet. Jag behöver inte rapportera den för att uppmärksamma dess existens. Jag behöver inte starta en cirkusshow på Sergels torg med Nalle Knutsson och Björn Tarras-Wahlberg för att moderatorer ska hitta dit och reflektera "hmm, följer den här reglerna eller inte?"

Moderatorer har postat i den. Jag kanske är naiv men någonstans utgår jag från att moderatorer har grundläggande kunskaper kring vad som är tillåtet och ej tillåtet på forumet. Och jag utgår också från att moderatorer väljs bland annat utifrån någon form av förmåga att moderera utan att folk ska behöva skrika "MODERERA!" i deras ansikten.

Eftersom att moderatorer uppenbarligen läst och postat i tråden finns det två alternativ:

Jag har - återigen måhända naivt - utgått från det förstnämnda och därefter uttryckt min åsikt att regelverket behöver förändras. Det är nämligen min uppfattning att ett barn som inte förstår vad det innebär att medverka i en lokaltidning inte ska behöva utstå tolv sidor av män som kallar barnet "psykfall" för att hon leker att hon är ett djur hemma i sin egen trädgård.

Ansvariga (well, i den mån man kan kalla anonyma tangentbordskrigare för 'ansvariga') för Flashback bör reflektera i följande bana:

Om någon efterbliven praktikant för din lokala pissblaska upptäcker att ditt barn leker typ prinsessa i sin trädgård och frågar "vill du vara med i tidningen?" och barnet går med på detta p.g.a. oinförstådd i pöbelns hat mot allt som har en puls, är det då rimligt att hundratals efterblivna män ska få pissa hat och okvädesord på ditt barn i en tråd på ditt äckliga forum?

Bevisa det då och lägg upp en tråd (med ditt barns namn och en länk till en bild på barnet) och berätta om dess trädgårdslekar så att pöbeln får attackera ungen. Och nej, argumentet "fast hon valde det själv" funkar inte för ungen är tolv bast och kan inte förväntas förstå konsekvenserna av att hennes lekande omskrivs i en lokalblaska.

Om svaret är nej:
se till att på något sätt reglera forumet för att förhindra att barn som leker i trädgården angrips av fradgatuggande rabiata idioter.

Det förstnämnda under "Om svaret är ja" fungerar ju inte för då skulle användaren outa sig själv. Är det det du vill? Annars får du komma med bättre förslag som fungerar här.
Citera
2025-06-15, 13:08
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Om svaret är nej:

Jag har inte sett några exempel i tråden på att rabiata fradgatuggande idioter planerar någon slags aktion mot flickan. Skulle dylika förslag komma upp betraktas det som regelbrott och kommer att raderas.

I övrigt är det en intressant diskussion kring huruvida man kan uppfatta sig vara ett djur, om det är den del i ens person eller om det utgör en psykisk sjukdom, hur man som förälder ska förhålla sig till det. Tillåtande? Ifrågasättande? Stöttande? Diskussionen pågår redan ute i samhället och jag kan inte se någon anledning till att vi inte skulle tillåta den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in