2025-06-15, 11:06
Avslutad
Hur tvättar ni era linnekläder? Någon skillnad gentemot finare linnekostymbyxor samt dressmans billigare linneblend?

Även linneskjortor.

Äger ett par från Eton och ett från ett märke som antagligen är okänt - känner att Etonlinnet inte blir lika skönt efter tvätt, snarare lite styvt.

Annat linne som jag äger blir skönare och dessa skjortor går normalt för 75-90 euro som jag beställer från Italien (men köper mest på rea så snarare runt 40-55 euro).

Jag har kört både 20 grader utan centrifug med Grumme tvättsåpa men funderar mig på att köra 30 grader då det står att tvättsåpan är effektiv då men är rädd för att gambla, särskilt med skjortorna.

Hur är eran approach?

EDIT:
Såg nu att det finns en dedikerad tråd till tvättråd - sorry moderatorer ! - förstår helt om detta inlägg flyttas , vet inte hur jag skall flytta över detta inlägg själv
Senast redigerad av GnewTT 2025-06-15 kl. 11:13. Anledning: jag missade att det fanns en riktig tråd, sjtavade fel på
Citera
2025-06-15, 11:27
Medlem
triptykens avatar
Tänkte döna in att dom linnekläder jag har visserligen är billiga och mer modell (sommarshorts) men jag kör dom i 40, tvättmedel och inge mjukmedel och hängtorkar/torkskåp och har inte märkt nåt.

Testa med det linneplagg du bryr sig minst om
Citera
2025-06-15, 11:31
Medlem
De är väl märkta med tvättråd?! Tvättar mina i fintvätt 40 grader och torkar hängande i torkrum.
Citera
2025-06-15, 23:46
Moderator
Fear2bes avatar
Har en sommarjacka i lin som fick skitful färg efter första tvättningen, trodde den var smutsig så tvättade den en gång till efter några dagar och nu är den färgmässigt förstörd. Skulle ha kört på kemtvätt istället för 40 grader vanlig tvätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in