• 1
  • 2
2025-06-15, 16:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Så länge tillverkarna inte tar sitt ansvar ska politikerna ta sitt ansvar och förbjuda dem tills de är säkra.

* Installera sensorer på brädorna som gör att sparkcykeln inte startar om den registrerar att fler än en person står på sparken.

* Kräv förarbevis (om man inte har någon typ av körkort redan eller annat förarbevis).

* Reglera ned hastigheten i stadskärnor till max 15 km/h. Denna spärr låses upp med hjälp av GPS så fort du inte är i direkta centrum längre.

Detta är bra utgångspunkter i det fortsatta arbetet framåt.
Varför är det alla andras fel än själva ”GM”? Är du störd eller bara ett troll?
2025-06-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halven89
Idag så får man ju i detta väldigt restriktiva land inte köra en elsparkcykel som går över 20 km/h eller har en motoreffekt över 250w (alltså väldigt klena). Men de flesta Europeiska länder följer EU:s kategori L1e‑A, vilket täcker elfordon upp till 1000 W och 25 km/h.

Tor ni att även Sverige kommer att göra det framöver? Jag hade så gärna velat ha en E-wheels E2S V2 Pro, men dess motor är på 500w och således inte laglig... Jag har även en vän som vill sälja sin E2S Urban Max billigt, men den toppar 40 km/h och har 600w, men kanske det går att få dessa registrerade som klass ll fordon i framtiden?
Bara en fråga om registrering och ev körkort.
2025-06-15, 16:31
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Med tanke på antalet skador med dessa så tror jag snarar vi får hårdare regler framöver. Gissar att ett första steg är hjälmtvång och i den vevan så kommer hyrsparkisarna att försvinna.
2025-06-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på antalet skador med dessa så tror jag snarar vi får hårdare regler framöver. Gissar att ett första steg är hjälmtvång och i den vevan så kommer hyrsparkisarna att försvinna.

Jag tror också på långt mer krav på dem. De är snabba, ljudlösa och alldeles för ofta vinglar folk som bara den på dem.
Hjälmtvång, ringklocka och någon typ av ljud som indikerar deras närvaro, så folk kan observera dem.
Har kollat lite på Youtube om dem och sett både helt vansinniga olyckor, samt videos som visar hur man bör framföra dem säkert, vilket visar på att alldeles för många har ingen som helst koll på hur framföra dem säkert.
2025-06-15, 16:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tror också på långt mer krav på dem. De är snabba, ljudlösa och alldeles för ofta vinglar folk som bara den på dem.
Hjälmtvång, ringklocka och någon typ av ljud som indikerar deras närvaro, så folk kan observera dem.
Har kollat lite på Youtube om dem och sett både helt vansinniga olyckor, samt videos som visar hur man bör framföra dem säkert, vilket visar på att alldeles för många har ingen som helst koll på hur framföra dem säkert.

Jag själv har aldrig hyrt någon elsparkcykel men förstår absolut tanken med dem och ser verkligen nyttan MEN tyvärr är vårt land fullt av idioter som absolut inte kan framföra denna typ av fordon på ett säkert sätt eller ens parkera dem på ett säkert sätt efter användning.
Hade personer skött dessa två enkla saker så hade det kanske blivit bättre.
2025-06-15, 22:34
Avstängd
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Ta bort Elsparkcyklar och cyklar från trottoarer och gågator.
Inför hjälmtvång.
Inför 18 årsgräns på A-traktor o Moppebil, så blir vi av med de trafikfarorna med till 99%.
2025-06-16, 05:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
(FB) Nya tuffa regler mot elsparkcyklar, fr. 1 September 2022

Tråd låst
/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto